Relacja ze szkolenia „Nowożytne doradztwo zawodowe”
Opracowała: Ewa Norkowska, nauczyciel-konsultant w DODN we Wrocławiu

 

W dniach od 4.12.2021 r. do 19.02.2022 r. w DODN we Wrocławiu realizowane było szkolenie pt. „Nowożytne doradztwo zawodowe”. Zajęcia prowadziły: Ewa Norkowska i Małgorzata Reichel. W 32-godzinnym szkoleniu wzięło udział 14 nauczycieli/doradców zawodowych ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych gminy Wrocław i gminy Czernica.

Szkolenie miało na celu pokazanie nowej perspektywy doradztwa zawodowego oraz możliwości zaadoptowania niestandardowych narzędzi poradniczych w celu zwiększenia efektywności usług i skuteczności działań szkolnych doradców zawodowych.

Tematyka szkolenia obejmowała następujące zagadnienia:

  1. Podejście konstruktywistyczne w poradnictwie kariery – struktura procesu poradniczego, narzędzia stosowane w poradnictwie konstruktywistycznym, przebieg procesu doradczego.
  2. Poradnictwo socjodynamiczne – socjodynamiczna filozofia pomagania, podstawowe strategie pomocy, narzędzia stosowane w poradnictwie socjodynamicznym, przykładowy scenariusz praktyki poradnictwa socjodynamicznego.
  3. Kompetencje doradcy zawodowego i jego zaangażowanie w proces poradniczy – wymagania kwalifikacyjne w stosunku do szkolnych doradców zawodowych, kompetencje doradcy zawodowego, ewaluacja procesu poradniczego.

Zarówno podejście konstruktywistyczne, jak i socjodynamiczne zakładają twórcze podejście doradcy zawodowego do procesu poradniczego. Doradca zawodowy występuje w roli osoby towarzyszącej w procesie samopoznania, poznawania świata zawodów, rynku edukacyjnego i rynku pracy. Nie proponuje gotowych rozwiązań, ale wspiera radzącego się w procesie planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.

Doradcy przypisuje się rolę brikolera. Brikolerzy tworzą rozwiązania problemów; nie stosują z góry założonych interwencji. Wykorzystują zgromadzony materiał – również przeróżne pojęcia i  nowo pojawiające się zbiory informacji oraz doświadczeń. Kierując się wnioskami pochodzącymi z uważnej analizy sytuacji życiowej osoby poszukującej wsparcia, starają się wybrać najlepsze z dostępnych rozwiązań (Peavy, 2014, s. 109). Doradca-brikoler powinien być eksperymentatorem otwartym na poszukiwanie nowych perspektyw, ze świadomością, że nie ma gotowych odpowiedzi.

Podczas zajęć omówione i przeanalizowane zostały również możliwe sposoby ewaluacji procesu poradniczego oraz Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. Nauczycielom/doradcom zaprezentowano narzędzia wykorzystywane „w nowożytnym doradztwie zawodowym” oraz przykładowe scenariusze procesu poradniczego w obydwu nurtach. Uczestnicy szkolenia zaprezentowali swoje pomysły na zastosowanie poznanych narzędzi w procesie doradczym oraz w ewaluacji procesu poradniczego. Na zajęciach opracowali katalog kompetencji doradcy socjodynamicznego i konstruktywistycznego.

 

 

Bibliografia:

  1. Peavy, R.V. 2014. Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne „Teatr Grodzki”: Bielsko-Biała 2014.
[http://www.poradnictwo-socjodynamiczne.pl/images/ [Poradnictwo_socjodynamiczne.pdf, dostęp 23.02.2022 r.]
  1. Amundson N. E. Aktywne zaangażowanie. Istota i praktyka poradnictwa kariery, Fundacja Imago: Wrocław 2017.

Górka, A. Raport podsumowujący projekt „Nowa perspektywa doradztwa zawodowego”. Monografia procesu adaptacji podejścia socjodynamicznego na grunt polskiego poradnictwa zawodowego.