Pod dolnośląskim niebem – Edukacja regionalna

Strona główna » Konkursy » Pod dolnośląskim niebem – edukacja regionalna

Cele konkursu:

 – kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich sprzyjających wzmacnianiu poczucia tożsamości regionalnej,

– umożliwienie poznania regionu poprzez odkrywanie jego historii, sztuki, zwyczajów i przyrody.

 

Przedmiot konkursu:  stworzenie kolażu z 16 fotografii jako dokumentu świadectwa miejsc, historii i tradycji osób zamieszkujących różne regiony Dolnego Śląska.

Uczestnicy:  zespoły sześcioosobowe uczniów i uczennic klas trzecich dolnośląskich szkół podstawowych.

Warunki uczestnictwa: zgłoszenie przez Dyrektora szkoły zgodnie z regulaminem konkursu.

Terminy:

Zgłoszenie do 10 marca 2025 r.

Etap szkolny do 11 kwietnia 2025 r.

Etap regionalny od 12 do 16 maja 2025 r.

Finał: 11 czerwca 2025 r. – Wrocław

 

Nagroda: Uczniowie biorący udział w Gali Finałowej konkursu otrzymują dyplomy i nagrody za uczestnictwo w konkursie.

Konkurs jest organizowany przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz pod patronatem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.

Sprawozdanie z regionalnych eliminacji konkursu „Pod dolnośląskim niebem – edukacja regionalna”

W drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025 zaproszenie do udziału w konkursie „Pod dolnośląskim niebem – edukacja regionalna” przyjęło 20 szkół z województwa dolnośląskiego. Konkurs jest dedykowany uczniom klas trzecich szkół podstawowych, a celem konkursu jest tworzenie przestrzeni edukacyjnej wspierającej wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, ze szczególnym uwzględnieniem poszanowania wartości i tradycji własnego regionu.

Zgodnie z regulaminem konkursu do 10 marca 2025 r. dyrektorzy z czterech regionów – wrocławskiego, legnickiego, jeleniogórskiego i wałbrzyskiego – zgłosili swoje szkoły do wspólnego przedsięwzięcia. Od 11 marca do 11 kwietnia 2025 r. szkolni koordynatorzy przeprowadzili w swoich placówkach pierwszy etap konkursu, w ramach którego wyłoniono laureatów etapu szkolnego. Konkursowe prace zostały przekazane 21 kwietnia regionalnym koordynatorom konkursu do siedziby DODN we Wrocławiu oraz filiach DODN w Legnicy, Jeleniej Górze i Wałbrzychu. Do konkursu przystąpiło 110 uczniów pod opieką 20 nauczycieli. Konkurs został objęty honorowym patronatem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.

Do II etapu konkursu przystąpiło łącznie 20 zespołów, składających się z uczniów klas trzecich dolnośląskich szkół podstawowych. W każdym z regionów, przed komisjami złożonymi z nauczycieli-konsultantów DODN we Wrocławiu, efekty swojej pracy zespołowej prezentowali uczniowie, których wspierali ich opiekunowie – nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego.

W Jeleniej Górze wystąpili uczniowie z 7 szkółSzkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Stanisława Marusarza w Miłkowie, Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubaniu, Szkoły Podstawowej w Mysłakowicach, Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Świeradowie Zdroju, Szkoły Podstawowej w Płóczkach Górnych oraz Szkoły Podstawowej im. Osadników Wojskowych w Trójcy.

Region wałbrzyski reprezentowali uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Sportowymi im. Polskich Olimpijczyków w Bielawie, Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamieńskiego w Wałbrzychu, Szkoły Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie oraz Szkoły Podstawowej Św. Jana Pawła II w Przewornie.

W Legnicy przed komisją regionalną wystąpili uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lubinie oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Niedźwiedzicach.

Wrocławski region był reprezentowany przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 6 im. Polskich Olimpijczyków w Oławie, Szkoły Podstawowej nr 29 im. Konstytucji 3 Maja we Wrocławiu, Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Marii Konopnickiej w Rogowie Sobóckim, Szkoły Podstawowej im. Leonharda Davida Hermanna w Masłowie oraz Szkoły Podstawowej im. Młodych Bohaterów w Szewcach.

Na gali finałowej, która odbędzie się 17 czerwca 2025 r. w siedzibie DODN we Wrocławiu, region jeleniogórski będą reprezentować uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Świeradowie Zdrojuregion legnicki – uczniowie z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Niedźwiedzicach, region wałbrzyski – uczniowie ze Szkoły Podstawowej Św. Jana Pawła II w Przewornie, zaś region wrocławski – uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Młodych Bohaterów w Szewcach.

Każdy uczeń z zespołu biorącego udział w etapie regionalnym konkursu „Pod dolnośląskim niebem – edukacja regionalna” otrzyma dyplom i nagrodę, nauczyciele i dyrektorzy podziękowania, zaś dzieci biorące udział w gali finałowej nagrody. Ponadto przygotowywana jest wirtualna wystawa prac konkursowych ze wszystkich szkół biorących udział w tym przedsięwzięciu, która będzie dostępna na stronie internetowej DODN.

„POD DOLNOŚLĄSKIM NIEBEM” – WYSTAWA POKONKURSOWA

Zapraszamy do obejrzenia galerii prezentującej region Dolnego Śląska oczami uczennic i uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Zadanie konkursowe polegało na zaprezentowaniu wyjątkowego miejsca, jakim jest Dolny Śląsk, przez pryzmat historii, dzieł sztuki i przyrody, a następnie dzieleniu się tą wiedzą ze swoimi rówieśnikami.

W marcu 2025 r. Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli zaprosił szkoły podstawowe – uczennice i uczniów klas trzecich – do udziału w wojewódzkim konkursie pt. „Pod dolnośląskim niebem”. Konkurs składał się z trzech etapów: szkolnego, regionalnego oraz gali finałowej. Zadaniem zespołów uczniowskich było stworzenie wspólnej pracy – kolażu 16 zdjęć prezentujących region. Konkurs został objęty honorowym patronatem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, a nagrody ufundował Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Etap regionalny odbył się w maju w poszczególnych subregionach: jeleniogórskim, legnickim, wałbrzyskim oraz wrocławskim. Do konkursu przystąpiło 18 zespołów z 18 dolnośląskich szkół podstawowych (108 uczniów pod opieką 21 nauczycieli).

W czerwcu 2025 r. odbyła się we Wrocławiu gala finałowa, w której wzięły udział zwycięskie zespoły z następujących szkół:

  • obszar jeleniogórski – Szkoła Podstawowa nr 2 w Świeradowie-Zdroju;
  • obszar legnicki – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Niedźwiedzicach;
  • obszar wałbrzyski – Szkoła Podstawowa w Przewornie;
  • obszar wrocławski – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Szewcach.

Celem konkursu było kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich uczniów klas młodszych, co stanowiło wyzwanie zarówno dla organizatorów, jak i nauczycielek. Cel osiągnięto poprzez dobór odpowiednich form uczenia się, jak np. praca zespołowa, uczenie się poprzez przekazywanie wiedzy innym, a w finale – poprzez zabawę. Nowe technologie, np. fotografia cyfrowa dostępna w telefonach komórkowych, stały się narzędziami pomocnymi w zdobywaniu wiedzy.

Młodzi dokumentaliści zatrzymali czas na swoich zdjęciach, tworząc portret Dolnego Śląska – różnorodny, fascynujący i odkrywczy zapewne nie tylko dla odbiorców, ale również dla nich samych. Dziękujemy nauczycielkom za trud włożony w realizację tematu „Mała Ojczyzna”.

Tytuły kolaży nadane przez poszczególne zespoły realizujące opowieść „Pod dolnośląskim niebem” mogą stanowić ewaluację poznawania przez trzecioklasistów swojej małej ojczyzny – Dolnego Śląska.

Lista kolaży:

  • Lubińskie Niebo (Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
    Marii Skłodowskiej-Curie w Lubinie)
  • Niedźwiedzice – Kraina stawów i bocianów z historią w tle (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Niedźwiedzicach)
  • Z notatnika podróżnika – nasze odkrycia w powiecie dzierżoniowskim (Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie)
  • Spacer po Bielawie (Szkoła Podstawowa Nr 10 z Oddziałami Sportowymi im. Polskich Olimpijczyków w Bielawie)
  • Uzdrowiskowe Szczawno-Zdrój (Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 6 im. A. Kamińskiego w Wałbrzychu)
  • Piękno mojej okolicy – obrazem opowiedziane (Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Przewornie)
  • Ślady historii i piękno codzienności – pod niebem pełnym wspomnień (Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie)
  • Miłków – mała Ojczyzna w sercu Karkonoszy (Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Stanisława Marusarza w Miłkowie)
  • Lwówek Śląski – gdzie historia żyje (Szkoła Podstawowa w Płóczkach Górnych)
  • Spacer po Karkonoszach (Szkoła Podstawowa w Mysłakowicach)
  • Magiczne miejsca Lubania i okolic (Szkoła Podstawowa nr 2
    Europejskich Dróg Świętego Jakuba w Lubaniu)
  • Tu, gdzie przeszłość nadaje ton teraźniejszości (Szkoła Podstawowa im. Osadników Wojskowych w Trójcy)
  • Izerska Magia (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Świeradowie-Zdroju)
  • Masłów widziany oczami archeologa (Szkoła Podstawowa im. Leonarda Davida Hermanna w Masłowie)
  • Z Oławą od pokoleń (Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Polskich Olimpijczyków w Oławie)
  • Ślężańskie krajobrazy (Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Marii Konopnickiej w Rogowie Sobóckim)
  • Opowieść o tajemniczej mapie (Szkoła Podstawowa im. Młodych Bohaterów w Szewcach)
  • Wrocław jak z obrazka (Szkoła Podstawowa nr 29 im. Konstytucji 3 Maja we Wrocławiu)

Przykłady realizacji i doświadczeń uczniów:

„Młodzi uczniowie poznali pojęcie małej ojczyzny i dowiedzieli się o losach swoich dziadków, czasami pradziadków, którzy po II wojnie światowej opuścili Kresy Wschodnie i zamieszkali na tzw. Ziemiach Odzyskanych. Zależało nam na tym, aby dzieci poznały historię rodzinną i pogłębiły wiedzę o zabytkach znajdujących się w ich wiosce.” (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Niedźwiedzicach)

„Zdjęcia wykonane przez dzieci były odkryciem ciekawych miejsc i obiektów w najbliższej okolicy ich zamieszkania.” (Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie)

„Trasa zwiedzania rozpoczynała się w miejscu zamieszkania, a następnie zataczała szersze kręgi w odległe miejsca Dolnego Śląska. Po samodzielnym wyborze 16 zdjęć młodzi ludzie zachęcają do podróży i spacerów po Dolnym Śląsku. Pod naszym niebem czeka wiele niespodzianek.” (Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Sportowymi w Bielawie)

„Na uwagę zasługują także Rotunda św. Gotarda i ratusz w Strzelinie. Rotunda została zbudowana m.in. z miejscowego granitu, podobnie jak kościół w Białym Kościele. Dlatego powiązaliśmy te fakty i umieściliśmy zdjęcia kopalni granitu w Strzelinie, z której do dziś korzystamy i kupujemy granit na schody i parapety.” (Szkoła Podstawowa w Przewornie)

„Prezentowane zdjęcia przedstawiają wieś Masłów widzianą oczami archeologa – z perspektywy odkrywcy historii ukrytej w krajobrazie, ruinach i zabytkach. Patronem ma zostać wybitny archeolog Leonhard Dawid Hermann. Zdjęcia mają wartość dokumentacyjną i symboliczną – są wyrazem szacunku do przeszłości i próbą spojrzenia na Dolny Śląsk oczami archeologa.” (Szkoła Podstawowa w Masłowie)

„Znajomość zabytków i atrakcji turystycznych naszego regionu to żywa promocja naszej ‚Małej Ojczyzny’ w wielkim świecie. To jest praca, w którą włożyliśmy nasz wysiłek i serce.” (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rogowie Sobóckim)

„To miejsca, które mijamy w drodze do szkoły, do babci albo na spacerze z psem. Chcieliśmy pokazać, że nie trzeba jechać daleko, żeby zobaczyć coś pięknego i ważnego. Wybraliśmy: kościoły i kapliczki, zabytki, ruiny i stare domy oraz przyrodę, bo są częścią naszego codziennego życia. Pod dolnośląskim niebem można zobaczyć historię, piękno i własną opowieść.” (Szkoła Podstawowa w Szewcach)

„Zestawienie tych szesnastu zdjęć to próba uchwycenia ducha Dolnego Śląska – szczególnie Olszyny i jej okolic, gdzie natura, architektura i historia przenikają się w niezwykły sposób.            To miejsca, które nie tylko zachwycają swoim wyglądem, ale przede wszystkim opowiadają historię – zarówno tę zapisaną w kronikach, jak i tę ukrytą w ruinach, parkach czy ścieżkach.” (Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie)

„Zdjęcia zostały wykonane samodzielnie przez uczniów, a ich dobór nie był przypadkowy – kierowaliśmy się nie tylko estetyką, ale także wartością poznawczą i emocjonalną. Każde z miejsc opowiada historię regionu i stanowi punkt wyjścia do rozmowy o tożsamości, tradycji oraz przyszłości Dolnego Śląska.” (Szkoła Podstawowa nr 2 w Lubaniu)

„Wszystkie miejsca, które przedstawiliśmy na zdjęciach, mają dla nas ogromne znaczenie – są częścią naszego życia, codziennych obserwacji i wspólnych chwil. Otaczają nas magiczne krajobrazy, pomniki przyrody i zabytki, które budują naszą tożsamość. Nasza opowieść zaczyna się od źródeł Kwisy – symbolu życia płynącego przez cały nasz izerski świat.” (Szkoła Podstawowa nr 2 w Świeradowie-Zdroju)

 

Opracowanie wystawy pokonkursowej: Elżbieta Kazańska, nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu

Korekta językowa: Sabina Czajkowska-Prokop, nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu