
W dniu 19 lutego 2025 r. w Zamku Książąt Oleśnickich w Oleśnicy odbyło się Posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. Na posiedzeniu było obecnych 55 osób,
w tym:
Obrady odbyły się pod przewodnictwem Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK, dr hab. Piotra Mikiewicza, prof. UD DSW. Tematem przewodnim posiedzenia była szeroko pojęta pomoc dla uczniów ze szczególnymi potrzebami. Głównym celem posiedzenia było zainteresowanie członków WZK dwoma tematami:
– brakiem możliwości finansowania modernizacji infrastruktury MOWów, MOSów i szkół specjalnych ze środków EFSP (perspektywa 2021-2027) ze względu na ich instytucjonalny charakter oraz zapis w umowie partnerstwa, wykluczający możliwość jakiejkolwiek segregacji;
– wyzwaniami, z którymi się mierzą poradnie psychologiczno-pedagogiczne w kontekście nasilonego kryzysu psychiatryczno-psychologicznego dzieci i młodzieży.
Przebieg obrad
Spotkanie przebiegało w trzech częściach, podzielonych tematycznie:
ze środków EFSP,
Po przywitaniu gości przez głównego Koordynatora Merytorycznego Projektu, dr hab. Piotra Mikiewicza oraz nakreśleniu tematyki spotkania przez wiceprzewodniczącego WZK, dr Jerzego Komorowskiego dyrektora Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD, Lilla Jaroń – eksperta BK przedstawiła wypracowane ponadregionalnie propozycje rekomendacji dotyczących umocowania funkcjonowania Wojewódzkich Zespołów Koordynacji (WZK)
w przepisach prawach. Następnie głos zabrał Arkadiusz Drukier, który poinformował
o konsultacjach środowiskowych kwalifikacji Zarządzanie Administracją Publiczną – Menedżer Transformacji Cyfrowej. W tej części głos zabrała również członki WZK, Magdalena Lazopoulos, Kierownik Działu Szkół Ponadpodstawowych w Gminie Wrocław, która zaprezentowała pozostałym członkom projekt “Regional and International Education Partnerships for Workplace Innovation in SMEs” ( WIN4SMEs.).
W części: Informacje sygnalne zabierał głos również główny koordynator merytoryczny projektu dr hab. Piotr Mikiewicz, który przypomniał o dostępie do produktów wypracowywanych w ramach projektu oraz działaniach planowanych w najbliższym czasie, zaprosił również obecne osoby na planowaną w Legnicy w dniach 10-11.03.2025 r. konferencję poświęconą kwestii zdobywania i walidowania kwalifikacji.
W drugiej części posiedzenia o specyfice swoich placówek opowiadali ich dumni dyrektorzy. Spektrum zadań, sukcesy i oferty MOWów (Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze) zaprezentowali Panowie dyrektorzy: Piotr Schienke (Wałbrzych) i Mariusz Barański (Jawor),
a specyfikę kształcenia specjalnego omówiła Pani dyrektor Laura Słocka (Bolesławiec).
Po przerwie odbyły się prezentacje zakresu ustawowych działań poradni w zestawieniu z wyzwaniami, z którymi PPP się zmagają oraz dyskusja członków WZK nad tą sprawą. Członkowie WZK, po prezentacjach dyrektor PPP Nr 2 we Wrocławiu: Pani Aldony Kozłowskiej, dyrektor PPP Nr 9 we Wrocławiu: Pani Ewy Lipskiej-Urbaniak i przewodniczącego Związku Zawodowego Rada Poradnictwa, Pana Grzegorza Sontowskiego, zauważyli potrzebę wzmacniania, już istniejących w edukacyjnej mozaice, poradni psychologiczno-pedagogicznych, zamiast proponowania powoływania nowych instytucji. Informacje od zaproszonych gości skłoniły członków WZK do podjęcia decyzji o przemyśleniu i sformułowaniu rekomendacji również w sprawie poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Omówienie powyższych tematów oraz włączenie członków WZK w dyskusję nad nimi
ma doprowadzić do wypracowania i przegłosowania na kolejnym posiedzeniu, rekomendacji rozwiązań, które pozwolą wesprzeć i wzmocnić omawiane instytucje. Adresatem rekomendacji będzie Ministerstwo Edukacji Narodowej. Tematyka posiedzenia spotkała się
z żywym zainteresowaniem uczestników.
Obrady podsumował wiceprzewodniczący WZK, dr Jerzy Komorowski, prowadząca spotkanie dr Anna Abramczyk podziękowała uczestnikom spotkania za aktywny udział w obradach.