Pomysły na cały dzień
Opracowała: Urszula Tkaczyk – Nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu Filia w Legnicy
Pandemia wirusa SARS-CoV-2 budzi silne emocje, a zwłaszcza lęk, który często dezorganizuje nasze codzienne życie. Udziela się on również dzieciom, które bacznie przyglądają się dorosłym i mniej lub bardziej świadomie szukają odpowiedzi na pytanie, jak sobie radzić z emocjami w czasie izolacji od innych dzieci i ograniczonej aktywności. W ostatecznym rozrachunku samopoczucie młodego człowieka zależy od jego cech osobowości i postawy dorosłych, z którymi przebywa na co dzień. Zamknięte szkoły i placówki oświatowe wymagają od nauczycieli realizacji zdalnej edukacji, a od rodziców sprawdzenia się w podwójnej roli: rodzica i pedagoga. Mając na uwadze ten fakt, DODN przygotował ofertę seminariów pod wspólnym tytułem Pomysły na cały dzień, adresowaną do nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Głównym założeniem cyklu zajęć było przedstawienie takich propozycji edukacyjnych, które bez trudu mogą wykorzystać nauczyciele i rodzice w pracy z dziećmi.
Elżbieta Kazańska, nauczyciel konsultant, specjalista w zakresie edukacji plastycznej, zaproponowała dwa warsztaty: Wiosna oraz Ja też mogę to zrobić, które tematycznie nawiązywały do aktualnej pory roku i Świąt Wielkanocnych. Proponowane techniki plastyczne były łatwe do zastosowania, gdyż uwzględniały pomysłowe wykorzystanie materiałów dostępnych w każdym domu.
Urszula Tkaczyk, nauczyciel konsultant ds. edukacji wczesnoszkolnej, zaprosiła nauczycieli i rodziców na Przygodę z matematyką, w ramach której uczyła tworzenia gry dla dziecka i przez dziecko. Wspólne tworzenie gry planszowej i rywalizacja podczas rozgrywek są atrakcyjną i przyjemną formą spędzania wolnego czasu w gronie rodzinnym. Ponadto ma miejsce stymulacja procesów poznawczych i społecznej aktywności dziecka. Jest okazja, by hartować jego odporność emocjonalną, bo jak to w grze bywa: raz się wygrywa, raz się przegrywaJ.
Bogusława Bogucka, nauczyciel konsultant ds. edukacji wczesnoszkolnej, w ramach seminarium Jesteśmy razem cały dzień – jak nie zwariować – czego chcą od nas dzieci? zaproponowała zabawy z literami i wyrazami, dzięki którym dzieci utrwalały poznane litery, lokalizowały je w wyrazach, a poza tym doskonaliły koncentrację, rozwijały twórcze myślenie i uczyły się panowania nad emocjami. Druga propozycja zajęć pozwoliła wspólnie z uczestnikami odkrywać świat przyrody poprzez eksperymentowanie.
Propozycje atrakcyjnego spędzania czasu przez dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym w domu cieszyły się dużym zainteresowaniem. W ośmiu spotkaniach uczestniczyło 81 osób – nauczycieli i rodziców z województwa dolnośląskiego. Wszyscy wysoko ocenili inicjatywę, której celami było wsparcie w codziennym pokonywaniu barier kształcenia zdalnego i tonizowanie emocji. Zajęcia odbyły się za pośrednictwem komunikatora Skype, co było dla wszystkich uczestników interesującym doświadczeniem.