Sprawozdanie z konferencji „Inicjatywy prozdrowotne w placówkach oświatowych na Dolnym Śląsku”
Opracowała: Urszula Tkaczyk DODN we Wrocławiu Filia w Legnicy
30 maja 2023 r. Zespół ds. Promocji Zdrowia zorganizował dla środowiska edukacyjnego VI Wojewódzką konferencję pt. „Inicjatywy prozdrowotne w placówkach oświatowych na Dolnym Śląsku”. Konferencję otworzyła dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN w Wrocławiu, wprowadzając uczestników w tematykę spotkania.
W sesji wykładowej głos zabrała p. Valentina Todorowska-Sokołowska, Krajowy Koordynator Programu Przedszkola/Szkoły Promujące Zdrowie z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Prelegentka wygłaszając wykład na temat „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” podkreśliła istotę Programu jako całościowego podejścia do zdrowia, które wyraża się dbałością o wszystkie jego wymiary: fizyczny, psychiczny, emocjonalny i społeczny. Następnie wymieniła najważniejsze filary Programu, które warto przypomnieć:
- Tworzenie szkoły promującej zdrowie w oparciu o całościowe podejście do zdrowia jest długotrwałym procesem, wymagającym zaangażowania oraz gotowości do wprowadzania wielu zmian w działaniu i myśleniu społeczności szkolnej.
- Placówki promujące zdrowie to środowiska otwarte na zmiany, gotowe na poszukiwanie nowych rozwiązań. Kluczowe jest to, aby uczniowie, nauczyciele, rodzice i inny pracownicy szkoły czuli się autorami i realizatorami wprowadzanych zmian.
- Wszystkie działania, oparte na zaufaniu i współdziałaniu, ukierunkowane są na całą społeczność szkolną/przedszkolną. Ważnym elementem szkół promujących zdrowie jest również współpraca i współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Dzięki ukierunkowaniu na współpracę, szkoły te chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i dorobkiem z innymi. Porównywanie szkół jest nieuzasadnione, ponieważ każda z nich charakteryzuje się innym stanem wyjściowym (diagnoza), wybiera różne problemy priorytetowe do realizacji, a tym samym osiąga zmiany w różnych obszarach życia szkoły.
- Tworzenie szkoły promującej zdrowie jest działaniem oddolnym, a jedną z podstawowych zasad, na których zbudowana jest szkoła promująca zdrowie, stanowi demokratyczny styl zarządzania. Dotychczas wszystkie rozwiązania, które miały potem zastosowanie w szkołach, w tym system certyfikacji, były wypracowywane wspólnie z koordynatorami wojewódzkimi oraz przedstawicielami szkół. Jest to jedno z podstawowych uwarunkowań długofalowości i trwałości tego programu.
W sesji dobrych praktyk szkolni koordynatorzy zaprezentowali działalność prozdrowotną swoich placówek:
- Iwona Obrębska, działalność Szkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie,
- Bogumiła Nowak, działalność Szkoły Podstawowej nr 3 w Bogatyni im. Kornela Makuszyńskiego,
- Julita Pikul, działalność Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich.
Podsumowania sesji dobrych praktyk dokonała p. Valentina Todorowska-Sokołowska, która wyraziła podziękowanie p. Urszuli Tkaczyk, Wojewódzkiemu Koordynatorowi SIECI Przedszkoli/Szkół, za zachowanie wysokich standardów współpracy z dolnośląskimi placówkami. Następnie zwróciła się indywidualnie do szkolnych koordynatorów, dziękując za wspaniałe inicjatywy uwzględniające specyfikę i potrzeby społeczności szkolnych. Natomiast szkolni koordynatorzy wyrazili podziękowanie za współpracę z Dolnośląskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu za pośrednictwem wojewódzkiego Koordynatora w realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie.
Konferencję zamknął p. Jan Lewandowski, Wicedyrektor DODN we Wrocławiu. Dokonując podsumowania konferencji pogratulował placówkom wymiernych efektów we współpracy z Wojewódzkim Koordynatorem, które są wyrazem troski o dobrostan całych społeczności szkolnych.
Moderatorką konferencji, dbającą o sprawny przebieg wydarzenia, była p. Urszula Tkaczyk, Wojewódzki Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie, nauczycielka-konsultantka legnickiej filii DODN.