10.10.2025
„POD DOLNOŚLĄSKIM NIEBEM” – WYSTAWA POKONKURSOWA
Zapraszamy do obejrzenia galerii prezentującej region Dolnego Śląska oczami uczennic i uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Zadanie konkursowe polegało na zaprezentowaniu wyjątkowego miejsca, jakim jest Dolny Śląsk, przez pryzmat historii, dzieł sztuki i przyrody, a następnie dzieleniu się tą wiedzą ze swoimi rówieśnikami.
W marcu 2025 r. Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli zaprosił szkoły podstawowe – uczennice i uczniów klas trzecich – do udziału w wojewódzkim konkursie pt. „Pod dolnośląskim niebem”. Konkurs składał się z trzech etapów: szkolnego, regionalnego oraz gali finałowej. Zadaniem zespołów uczniowskich było stworzenie wspólnej pracy – kolażu 16 zdjęć prezentujących region. Konkurs został objęty honorowym patronatem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, a nagrody ufundował Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Etap regionalny odbył się w maju w poszczególnych subregionach: jeleniogórskim, legnickim, wałbrzyskim oraz wrocławskim. Do konkursu przystąpiło 18 zespołów z 18 dolnośląskich szkół podstawowych (108 uczniów pod opieką 21 nauczycieli).
W czerwcu 2025 r. odbyła się we Wrocławiu gala finałowa, w której wzięły udział zwycięskie zespoły z następujących szkół:
- obszar jeleniogórski – Szkoła Podstawowa nr 2 w Świeradowie-Zdroju;
- obszar legnicki – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Niedźwiedzicach;
- obszar wałbrzyski – Szkoła Podstawowa w Przewornie;
- obszar wrocławski – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Szewcach.
Celem konkursu było kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich uczniów klas młodszych, co stanowiło wyzwanie zarówno dla organizatorów, jak i nauczycielek. Cel osiągnięto poprzez dobór odpowiednich form uczenia się, jak np. praca zespołowa, uczenie się poprzez przekazywanie wiedzy innym, a w finale – poprzez zabawę. Nowe technologie, np. fotografia cyfrowa dostępna w telefonach komórkowych, stały się narzędziami pomocnymi w zdobywaniu wiedzy.
Młodzi dokumentaliści zatrzymali czas na swoich zdjęciach, tworząc portret Dolnego Śląska – różnorodny, fascynujący i odkrywczy zapewne nie tylko dla odbiorców, ale również dla nich samych. Dziękujemy nauczycielkom za trud włożony w realizację tematu „Mała Ojczyzna”.
Tytuły kolaży nadane przez poszczególne zespoły realizujące opowieść „Pod dolnośląskim niebem” mogą stanowić ewaluację poznawania przez trzecioklasistów swojej małej ojczyzny – Dolnego Śląska.
Lista kolaży:
- Lubińskie Niebo (Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
Marii Skłodowskiej-Curie w Lubinie) - Niedźwiedzice – Kraina stawów i bocianów z historią w tle (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Niedźwiedzicach)
- Z notatnika podróżnika – nasze odkrycia w powiecie dzierżoniowskim (Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie)
- Spacer po Bielawie (Szkoła Podstawowa Nr 10 z Oddziałami Sportowymi im. Polskich Olimpijczyków w Bielawie)
- Uzdrowiskowe Szczawno-Zdrój (Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 6 im. A. Kamińskiego w Wałbrzychu)
- Piękno mojej okolicy – obrazem opowiedziane (Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Przewornie)
- Ślady historii i piękno codzienności – pod niebem pełnym wspomnień (Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie)
- Miłków – mała Ojczyzna w sercu Karkonoszy (Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Stanisława Marusarza w Miłkowie)
- Lwówek Śląski – gdzie historia żyje (Szkoła Podstawowa w Płóczkach Górnych)
- Spacer po Karkonoszach (Szkoła Podstawowa w Mysłakowicach)
- Magiczne miejsca Lubania i okolic (Szkoła Podstawowa nr 2
Europejskich Dróg Świętego Jakuba w Lubaniu) - Tu, gdzie przeszłość nadaje ton teraźniejszości (Szkoła Podstawowa im. Osadników Wojskowych w Trójcy)
- Izerska Magia (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Świeradowie-Zdroju)
- Masłów widziany oczami archeologa (Szkoła Podstawowa im. Leonarda Davida Hermanna w Masłowie)
- Z Oławą od pokoleń (Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Polskich Olimpijczyków w Oławie)
- Ślężańskie krajobrazy (Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Marii Konopnickiej w Rogowie Sobóckim)
- Opowieść o tajemniczej mapie (Szkoła Podstawowa im. Młodych Bohaterów w Szewcach)
- Wrocław jak z obrazka (Szkoła Podstawowa nr 29 im. Konstytucji 3 Maja we Wrocławiu)
Przykłady realizacji i doświadczeń uczniów:
„Młodzi uczniowie poznali pojęcie małej ojczyzny i dowiedzieli się o losach swoich dziadków, czasami pradziadków, którzy po II wojnie światowej opuścili Kresy Wschodnie i zamieszkali na tzw. Ziemiach Odzyskanych. Zależało nam na tym, aby dzieci poznały historię rodzinną i pogłębiły wiedzę o zabytkach znajdujących się w ich wiosce.” (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Niedźwiedzicach)
„Zdjęcia wykonane przez dzieci były odkryciem ciekawych miejsc i obiektów w najbliższej okolicy ich zamieszkania.” (Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie)
„Trasa zwiedzania rozpoczynała się w miejscu zamieszkania, a następnie zataczała szersze kręgi w odległe miejsca Dolnego Śląska. Po samodzielnym wyborze 16 zdjęć młodzi ludzie zachęcają do podróży i spacerów po Dolnym Śląsku. Pod naszym niebem czeka wiele niespodzianek.” (Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Sportowymi w Bielawie)
„Na uwagę zasługują także Rotunda św. Gotarda i ratusz w Strzelinie. Rotunda została zbudowana m.in. z miejscowego granitu, podobnie jak kościół w Białym Kościele. Dlatego powiązaliśmy te fakty i umieściliśmy zdjęcia kopalni granitu w Strzelinie, z której do dziś korzystamy i kupujemy granit na schody i parapety.” (Szkoła Podstawowa w Przewornie)
„Prezentowane zdjęcia przedstawiają wieś Masłów widzianą oczami archeologa – z perspektywy odkrywcy historii ukrytej w krajobrazie, ruinach i zabytkach. Patronem ma zostać wybitny archeolog Leonhard Dawid Hermann. Zdjęcia mają wartość dokumentacyjną i symboliczną – są wyrazem szacunku do przeszłości i próbą spojrzenia na Dolny Śląsk oczami archeologa.” (Szkoła Podstawowa w Masłowie)
„Znajomość zabytków i atrakcji turystycznych naszego regionu to żywa promocja naszej ‚Małej Ojczyzny’ w wielkim świecie. To jest praca, w którą włożyliśmy nasz wysiłek i serce.” (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rogowie Sobóckim)
„To miejsca, które mijamy w drodze do szkoły, do babci albo na spacerze z psem. Chcieliśmy pokazać, że nie trzeba jechać daleko, żeby zobaczyć coś pięknego i ważnego. Wybraliśmy: kościoły i kapliczki, zabytki, ruiny i stare domy oraz przyrodę, bo są częścią naszego codziennego życia. Pod dolnośląskim niebem można zobaczyć historię, piękno i własną opowieść.” (Szkoła Podstawowa w Szewcach)
„Zestawienie tych szesnastu zdjęć to próba uchwycenia ducha Dolnego Śląska – szczególnie Olszyny i jej okolic, gdzie natura, architektura i historia przenikają się w niezwykły sposób. To miejsca, które nie tylko zachwycają swoim wyglądem, ale przede wszystkim opowiadają historię – zarówno tę zapisaną w kronikach, jak i tę ukrytą w ruinach, parkach czy ścieżkach.” (Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie)
„Zdjęcia zostały wykonane samodzielnie przez uczniów, a ich dobór nie był przypadkowy – kierowaliśmy się nie tylko estetyką, ale także wartością poznawczą i emocjonalną. Każde z miejsc opowiada historię regionu i stanowi punkt wyjścia do rozmowy o tożsamości, tradycji oraz przyszłości Dolnego Śląska.” (Szkoła Podstawowa nr 2 w Lubaniu)
„Wszystkie miejsca, które przedstawiliśmy na zdjęciach, mają dla nas ogromne znaczenie – są częścią naszego życia, codziennych obserwacji i wspólnych chwil. Otaczają nas magiczne krajobrazy, pomniki przyrody i zabytki, które budują naszą tożsamość. Nasza opowieść zaczyna się od źródeł Kwisy – symbolu życia płynącego przez cały nasz izerski świat.” (Szkoła Podstawowa nr 2 w Świeradowie-Zdroju)
Opracowanie wystawy pokonkursowej: Elżbieta Kazańska, nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu
Korekta językowa: Sabina Czajkowska-Prokop, nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu
