10-11.03.2025 r.
W dniach 10-11.III.2025 r. w hotelu Qubus w Legnicy, na zaproszenie Przewodniczącego WZK – Wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego Pana Wojciecha Bochnaka, odbyła się Konferencja pn. „Kwalifikacje – ścieżki, formy, znaczenie”, organizowana w ramach działalności Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. Wydarzenie to było elementem projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”, finansowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy. W konferencji, uczestniczyło 116 osób – samorządowców, dyrektorów, naukowców, wykładowców akademickich, przedstawicieli przedsiębiorców, przedstawicieli Branżowych Centrów Umiejętności, konsultantów oraz ekspertów zatrudnionych w projekcie.
19.02.2025 r.
W dniu 19 lutego 2025 r. w Zamku Książąt Oleśnickich w Oleśnicy odbyło się Posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. Na posiedzeniu było obecnych 55 osób,
w tym:
- 33 przedstawicieli 22 instytucji należących do WZK;
- 4 przedstawicieli – Partnera projektu – ARLEG S.A.;
- 6 gości: P. Laura Słocka, P. Aldona Kozłowska, P. Ewa Lipska – Urbaniak, P. Grzegorz Sontowski, P. Mariusz Barański, P. Piotr Schienke;
- 12 Ekspertów oraz Konsultantów (w tym Główny koordynator projektu).
Obrady odbyły się pod przewodnictwem Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK, dr hab. Piotra Mikiewicza, prof. UD DSW. Tematem przewodnim posiedzenia była szeroko pojęta pomoc dla uczniów ze szczególnymi potrzebami. Głównym celem posiedzenia było zainteresowanie członków WZK dwoma tematami:
– brakiem możliwości finansowania modernizacji infrastruktury MOWów, MOSów i szkół specjalnych ze środków EFSP (perspektywa 2021-2027) ze względu na ich instytucjonalny charakter oraz zapis w umowie partnerstwa, wykluczający możliwość jakiejkolwiek segregacji;
– wyzwaniami, z którymi się mierzą poradnie psychologiczno-pedagogiczne w kontekście nasilonego kryzysu psychiatryczno-psychologicznego dzieci i młodzieży.
Przebieg obrad
Spotkanie przebiegało w trzech częściach, podzielonych tematycznie:
- Informacje sygnalne: zaprezentowane przez członków BK i ZB WZK,
- Sprawa finansowania modernizacji infrastruktury MOwów, MOSów i szkół specjalnych
ze środków EFSP,
- Zadania i wyzwania poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Po przywitaniu gości przez głównego Koordynatora Merytorycznego Projektu, dr hab. Piotra Mikiewicza oraz nakreśleniu tematyki spotkania przez wiceprzewodniczącego WZK, dr Jerzego Komorowskiego dyrektora Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD, Lilla Jaroń – eksperta BK przedstawiła wypracowane ponadregionalnie propozycje rekomendacji dotyczących umocowania funkcjonowania Wojewódzkich Zespołów Koordynacji (WZK)
w przepisach prawach. Następnie głos zabrał Arkadiusz Drukier, który poinformował
o konsultacjach środowiskowych kwalifikacji Zarządzanie Administracją Publiczną – Menedżer Transformacji Cyfrowej. W tej części głos zabrała również członki WZK, Magdalena Lazopoulos, Kierownik Działu Szkół Ponadpodstawowych w Gminie Wrocław, która zaprezentowała pozostałym członkom projekt “Regional and International Education Partnerships for Workplace Innovation in SMEs” ( WIN4SMEs.).
W części: Informacje sygnalne zabierał głos również główny koordynator merytoryczny projektu dr hab. Piotr Mikiewicz, który przypomniał o dostępie do produktów wypracowywanych w ramach projektu oraz działaniach planowanych w najbliższym czasie, zaprosił również obecne osoby na planowaną w Legnicy w dniach 10-11.03.2025 r. konferencję poświęconą kwestii zdobywania i walidowania kwalifikacji.
W drugiej części posiedzenia o specyfice swoich placówek opowiadali ich dumni dyrektorzy. Spektrum zadań, sukcesy i oferty MOWów (Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze) zaprezentowali Panowie dyrektorzy: Piotr Schienke (Wałbrzych) i Mariusz Barański (Jawor),
a specyfikę kształcenia specjalnego omówiła Pani dyrektor Laura Słocka (Bolesławiec).
Po przerwie odbyły się prezentacje zakresu ustawowych działań poradni w zestawieniu z wyzwaniami, z którymi PPP się zmagają oraz dyskusja członków WZK nad tą sprawą. Członkowie WZK, po prezentacjach dyrektor PPP Nr 2 we Wrocławiu: Pani Aldony Kozłowskiej, dyrektor PPP Nr 9 we Wrocławiu: Pani Ewy Lipskiej-Urbaniak i przewodniczącego Związku Zawodowego Rada Poradnictwa, Pana Grzegorza Sontowskiego, zauważyli potrzebę wzmacniania, już istniejących w edukacyjnej mozaice, poradni psychologiczno-pedagogicznych, zamiast proponowania powoływania nowych instytucji. Informacje od zaproszonych gości skłoniły członków WZK do podjęcia decyzji o przemyśleniu i sformułowaniu rekomendacji również w sprawie poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Omówienie powyższych tematów oraz włączenie członków WZK w dyskusję nad nimi
ma doprowadzić do wypracowania i przegłosowania na kolejnym posiedzeniu, rekomendacji rozwiązań, które pozwolą wesprzeć i wzmocnić omawiane instytucje. Adresatem rekomendacji będzie Ministerstwo Edukacji Narodowej. Tematyka posiedzenia spotkała się
z żywym zainteresowaniem uczestników.
Obrady podsumował wiceprzewodniczący WZK, dr Jerzy Komorowski, prowadząca spotkanie dr Anna Abramczyk podziękowała uczestnikom spotkania za aktywny udział w obradach.
29.01.2025 r.
Relacja z konferencji: Ścieżki rozwoju osobistego i społecznego w szkole/placówce wspierającej uzdolnienia.
29 stycznia 2025 r. w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu odbyła się konferencja pn. Ścieżki rozwoju osobistego i społecznego w szkole/placówce wspierającej uzdolnienia. Organizatorami konferencji byli członkowie Zespołu Dolnośląskie Centrum Wspierania Uzdolnień, zaangażowani jednocześnie w realizację projektu Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim, który w swoich efektach przewiduje m.in. rozwój systemu wspierania uzdolnień.
Konferencję rozpoczęła dr Joanna Kaczmarska, Wicedyrektor DODN we Wrocławiu, witając jednocześnie gości i uczestników wydarzenia, m.in. dr. hab. Piotra Mikiewicza, koordynatora merytorycznego projektu, dr Annę Abramczyk, eksperta ds. rozwoju umiejętności podstawowych w projekcie, Arkadiusza Drukiera, eksperta ds. badań, Michała Szopińskiego, pracownika Działu ds. Wdrażania i Realizacji Projektów w Departamencie Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD, Magdalenę Rak-Rozmysłowską i Bartosza Wawrzyniaka, przedstawicieli Agencji Rozwoju Regionalnego ARLEG S.A. w Legnicy, a także dyrektorów, liderów wspierania uzdolnień, doradców zawodowych i nauczycieli z dolnośląskich szkół należących do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia i posiadających Certyfikat Szkoły Wspierającej Uzdolnienia oraz aspirujących do jego posiadania i współtworzenia wspomnianej Sieci.
Pierwsze wystąpienie pn. Narzędzia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) wspierające ścieżki rozwoju osobistego i społecznego dzieci i młodzieży wygłosili dr Marcin Hamerla i dr Bożena Solecka z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego na terenie Dolnego Śląska. Dr Hamerla odwołał się do prac projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce”, którego celem jest zwiększenie efektywności funkcjonowania ZSK i doskonalenia go jako jednego z narzędzi polityki państwa na rzecz uczenia się przez całe życie, z wykorzystaniem możliwości edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej. Dr Solecka z kolei omówiła narzędzia i aplikacje ZSK przydatne w planowaniu ścieżek edukacyjno-zawodowych młodych ludzi, które mogą być wykorzystywane w szkole. Odwołanie do m.in. takich narzędzi jak: „Kompas”, „Moje Portfolio”, „Odznaka+”, „Wiem, co umiem” uświadomiło uczestnikom możliwości poznania zasobów uczniów, ich potencjału intelektualnego, zainteresowań, predyspozycji, uzdolnień i kompetencji społecznych w sposób umożliwiający efektywne planowanie ich indywidualnego sukcesu.
Po krótkiej przerwie nastąpiła prezentacja przykładów dobrych praktyk ze szkół należących do DSSWU w obszarze realizowania ścieżek rozwoju uczniów zgodnie z opracowanym wcześniej planem. Systemowe rozwiązania we wspieraniu uczniów uzdolnionych zaprezentowali przedstawiciele następujących placówek: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach (Artur Adamowicz), Szkoła Podstawowa nr 6 im. Tysiąclecia Państwa Polskiego w Świdnicy (Iwona Futkowska), Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Sportowymi im. Olimpijczyków Polskich w Bielawie (Beata Litwa-Tomczak), Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie (Agnieszka Tuniewicz), Zespół Szkół Politechnicznych „ENERGETYK” w Wałbrzychu (Agnieszka Kaczmarek).
Dłuższa przerwa pozwoliła odpocząć przy kawie, ale też nawiązać rozmowy z pracownikami IBE i członkami Zespołu Dolnośląskie Centrum Wspierania Uzdolnień na temat wykorzystania narzędzi usprawniających realizację ścieżek rozwoju uczniów, integrowania środowiska edukacyjnego wokół problematyki uzdolnień, pogłębiania kooperacji między liderami szkół „sieciowych” i zaproszenia do współpracy innych szkół, zwłaszcza zawodowych.
Kolejna część konferencji miała charakter dynamiczny. Członkowie Zespołu DCWU przeprowadzili warsztaty na temat: Standardy i wskaźniki w tworzeniu modelu absolwenta szkoły/placówki. Uczestnicy zajęć pracowali nad sformułowaniem wskaźników do standardów: uczeń jest przekonany o własnej skuteczności (I), uczeń określa swoją tożsamości i ma poczucie przynależności (II), uczeń jest odporny psychicznie (III), uczeń ma kompetencje społeczne (IV), uczeń potrafi zarządzać swoim rozwojem osobistym (V), uczeń dba o własny rozwój poznawczy (VI). Wprowadzeniem do ćwiczeń było wyeksponowanie przykładowych wskaźników do standardu: uczeń ma aspiracje ukierunkowane na własny rozwój. Warto podkreślić, że zaproponowane standardy pokrywały się z zaproponowanymi przez IBE w realizowanym przez instytut zadaniu: Kształtowanie kompetencji – od profilu do praktyki – opracowanie „profilu absolwenta” z uwzględnieniem założeń/koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym, ale zostały opracowane samodzielnie przez uczestników konferencji, którzy metodą burzy mózgów odwoływali się do praktyki szkolnej, by uświadomić sobie wyzwania, jakie stoją przed współczesną szkołą w obszarze kształcenia kompetencji istotnych w drugiej i trzeciej dekadzie XXI wieku. W wyniku ćwiczenia zostały wypracowane cenne materiały, które po opracowaniu trafią do ich twórców, by zapoczątkować w swoich szkołach i placówkach myślenie o pożądanym modelu absolwenta.
Podsumowanie konferencji pozwoliło potwierdzić, że przyjęte cele konferencji zostały spełnione: oprócz promocji Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień udało się zachęcić dolnośląskie szkoły zawodowe do zainteresowania się Dolnośląską Siecią Szkół Wspierających Uzdolnienia, upowszechniona została idea ZSK i ZRK oraz łączenie wszystkich form edukacji. Uczestnicy poznali nowoczesne narzędzia i aplikacje do planowania ścieżek rozwoju dzieci i młodzieży, podniesione zostały kompetencje w zakresie nadawania treści standardom określającym profil absolwenta i absolwentki.
18.12.2024 r.
W dniu 18 grudnia 2024 r. w Centrum Szkoleniowym Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INNOVATION PARK w Wałbrzychu, odbyło się Posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. W posiedzeniu wzięły udział: 44 osoby, w tym 25 przedstawicieli instytucji należących do WZK, przedstawiciel Partnera projektu (ARLEG S.A.), dwóch gości specjalnych (Pani Mariola Kruszyńska z Fundacji Edukacji Europejskiej oraz Pan Aleksander Baj z Wydawnictwa Element), a także 16 Ekspertów i Konsultantów (w tym Główny koordynator projektu).
Obrady po raz kolejny odbyły się w nowej formule organizacyjnej, z udziałem zatrudnionego w ramach projektu zespołu ekspertów merytorycznych pod przewodnictwem Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK, dr hab. Piotra Mikiewicza, prof. UD DSW. Głównym celem posiedzenia było wypracowanie propozycji rekomendacji dotyczących umocowania funkcjonowania Wojewódzkich Zespołów Koordynacji (WZK) w przepisach prawach, podsumowanie konferencji WZK we Wrocławiu, w tym celu przeprowadzono warsztaty dotyczące założeń ustawowej legitymizacji WZK. Ponadto podczas posiedzenia zaprezentowano raport dotyczący społeczno-gospodarczych uwarunkowań uczenia się przez całe życie (LLL) w województwie dolnośląskim, a także zaprezentowano metodologię międzynarodowych badań kompetencji uczniów TIMSS (Trend in International Mathematics and Science Studies) i Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych PIAAC. Podczas spotkania przedstawiono również istotne kwestie związane z funkcjonowaniem Międzyregionalnego Zespołu Koordynacyjnego i sieci tematycznych FERS oraz zasygnalizowano ważne tematy dla WZK dotyczące m. in: badań na temat innowacji edukacyjnych, sytuacji doradztwa i poradnictwa zawodowego na Dolnym Śląsku, postępów prac legislacyjnych nad Rozporządzeniem MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między JST w roku 2025, a także informacje dotyczące Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji oraz projektów realizowanych przez PARP na powierzenie organizacji i prowadzenia sektorowych rad ds. kompetencji i FRSE dotyczących Indywidualnych Kont Rozwojowych (IKR) Junior oraz Branżowej Szkoły Ćwiczeń (BSĆ).
Przebieg posiedzenia:
- Powitanie uczestników przez Wiceprzewodniczącego WZK dr. Jerzego Komorowskiego, Dyrektora Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
- Podsumowanie Konferencji „Lifelong learning i lifewide learning – wyzwania
dla regionu”, przez dr hab. Piotr Mikiewicz, prof. UD DSW, Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK. - Wystąpienie i prezentacja Gościa Specjalnego, Aleksandra Baja, edukatora, tłumacza i założyciela Wydawnictwa Element.
- Warsztaty nad założeniami ustawowej legitymizacji WZK, prowadzone przez Lillę Jaroń, Eksperta Biura Koordynacji. Praca w trzech podgrupach.
- Zaprezentowanie raportu społeczno-gospodarczych uwarunkowań uczenia się przez całe życie (LLL) w województwie dolnośląskim. Omówienie szczegółów i zapoznanie uczestników z metodologią raportu przez dr Piotra Klattę, Eksperta w zespole
badań i analiz. Dyskusja i odpowiedzi na pytania uściślające. - Zaprezentowanie informacji z dwudniowego spotkania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji w Warszawie oraz zapoznanie uczestników z funkcjonowaniem i dylematami pojawiającymi się w sieciach tematycznych FRSE, przez dr hab. Piotra Mikiewicza, prof. UD DSW, Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK i Annę Araminowicz, Eksperta Biura Koordynacji.
- Zaprezentowanie międzynarodowych badań kompetencji uczniów i dorosłych, w tym szczegółowe omówienie raportu TIMSS (Trend in International Mathematics
and Science Studies) i zainteresowanie uczestników Międzynarodowym Badaniem Umiejętności Dorosłych PIAAC, przez Wojciecha Małeckiego, Eksperta Biura Koordynacji. - Zaprezentowanie badań dotyczących innowacji edukacyjnych realizowanych
na Dolnym Śląsku, przez dr hab. Pawła Rudnickiego, Eksperta w Zespole ds. badań WZK. - Sygnalizowanie przedstawione:
– postępy prac legislacyjnych nad Rozporządzeniem MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między JST w roku 2025,
– prace nad raportem dotyczącym sytuacji doradztwa i poradnictwa zawodowego
na Dolnym Śląsku,
– informacje nt. konkursu PARP dotyczącego organizacji i prowadzenie sektorowych
rad ds. kompetencji,
– zmiany dotyczące Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji,
– informacje dotyczące projektów realizowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE):
– Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior,
– Branżowa Szkoła Ćwiczeń (BSĆ).
- Podsumowanie wyników pracy WZK w roku 2024 roku i określenie główne celów
oraz wytycznych pracy na rok 2025 roku. Zaproponowano także tematy kolejnych
posiedzeń WZK oraz podziękowano za dotychczasowe zaangażowanie w prace WZK.
Podsumowanie i zakończenie obrad przez dr hab. Piotr Mikiewicza, prof. UD DSW, Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK.
11-12.12.2024 r.
W dniach 11-12.XII.2024 r. w Hotelu Novotel Wrocław, na zaproszenie Przewodniczącego WZK – Wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego Pana Wojciecha Bochnaka, odbyła się Konferencja pn. „Lifelong learning i lifewide learning – wyzwania dla regionu”, organizowana w ramach działalności Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. Wydarzenie to było elementem projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”, finansowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
W konferencji, uczestniczyło 116 osób – samorządowców, dyrektorów, naukowców, wykładowców akademickich, konsultantów oraz ekspertów zatrudnionych w projekcie. Bardzo ciekawy i niezwykle ważny wykład wygłosił gość specjalny André Stern – muzyk, kompozytor, lutnik, dziennikarz, pisarz, autor m.in. bestsellerowej książki “…I nigdy nie chodziłem do szkoły”, przewodniczy Instytutu Arno Sterna oraz jeden z bohaterów głośnego filmu o edukacji Alfabet Erwina Wagenhofera (2013).
26.11.2024 r.
W dniu 26 listopada 2024 r. w DODN we Wrocławiu odbyła się Konferencja pn. ”Sieć NGO na rzecz uczenia się nieformalnego”. Wydarzenie zorganizowane zostało przez nauczycieli-konsultantów zatrudnionych w DODN w ramach Projektu finansowanego ze środków KPO pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”.
Spotkanie otworzył – Pan dr hab. Piotr Mikiewicz – prof. UD DSW, Główny Koordynator Merytoryczny ds. WZK, który przedstawił prezentację wprowadzającą: Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 oraz założenia projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”
Następnie uczestnicy spotkania wzięli udział w pracach warsztatowych w grupach. W drugiej części spotkania prezentację wyników diagnozy NGO przedstawił Pan Arkadiusz Drukier, ekspert w Zespole ds. badań WZK, oraz odbyła się druga część pracy warsztatowej w grupach. Na zakończenie spotkania odbyła się dyskusja dotycząca zaprezentowanych tematów. Spotkanie podsumował i zakończył Pan dr hab. Piotr Mikiewicz.
22.11.2024 r.
W dniu 22 listopada 2024 r., w Międzynarodowym Centrum Ceramiki mieszczącym się w Bolesławcu przy pl. Marszalka Józefa Piłsudskiego 1c, odbyło się Posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. W posiedzeniu wzięło udział 55 osób, w tym 31 przedstawicieli instytucji należących do WZK, 5 przedstawicieli Partnera projektu (ARLEG S.A.) oraz 19 Ekspertów i Konsultantów (w tym Główny koordynator projektu).
Głównymi tematami posiedzenia była prezentacja wyników konferencji WZK w Szklarskiej Porębie, prezentacja narzędzia MAPER DŚ oraz omówienie metodologii projektu „Dolnośląski Barometr Planów i Aspiracji”. Podczas spotkania przedstawiono również kwestie związane z Europejską Przestrzenią Edukacyjną, zielonymi kompetencjami czy zmianami w finansowaniu zadań edukacyjnych. Podczas posiedzenia podjęto uchwałę przyjmującą zaktualizowany „Zoperacjonalizowany Program Wdrożeniowy ZSU2030”.
28.10.2024 r.
W dniu 28 października 2024 r. w Centrum Szkoleniowym Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INNOVATION PARK w Wałbrzychu zorganizowano Spotkanie pn. Wokół problematyki uzdolnień i zdolności w kształceniu zawodowym. Wydarzenie zorganizowane zostało przez nauczycieli-konsultantów zatrudnionych w DODN w ramach Projektu finansowanego ze środków KPO pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”.
Organizatorzy spotkania przywitali gości, następnie omówiono następujące tematy:
- Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień – teraźniejszość i wizja rozwoju;
- Projekt KPO w kontekście wspierania uzdolnień.
W drugiej część spotkania, uczestnicy spotkania wzięli udział w panelu dyskusyjnym/pracy w grupach:
- Definicje zdolności i uzdolnień w odniesieniu do uczniów szkół kształcących w zawodach;
- Elitarnie czy egalitarnie? – o wspieraniu uzdolnień w szkole zawodowej;
oraz panelu dyskusyjnym (praca zespołowa – Myślące kapelusze):
- Obecność szkół zawodowych w Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia– spojrzenia z różnych perspektyw.
Na zakończenie spotkania odbyła się dyskusja dotycząca zaprezentowanych tematów.
17-18.10.2024 r.
W dniach 17-18.X.2024 r. w Szklarskiej Porębie, w Hotelu Blue Mountain, na zaproszenie Przewodniczącego WZK – Wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego Pana Wojciecha Bochnaka, odbyła się Konferencja pn. „ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI – WYZWANIA DLA WDRAŻANIA W REGIONIE”, organizowana w ramach działalności Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. Wydarzenie to było elementem projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”, finansowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Konferencja, w której uczestniczyło 112 osób – samorządowców, dyrektorów, naukowców, wykładowców akademickich, konsultantów oraz doradców metodycznych, okazała się ogromnym sukcesem.
16.09.2024 r.
W dniu 16 września br. w Centrum Konferencyjnym, Obiekcie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. odbyło się Posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji.
W posiedzeniu które ze względu na sytuację powodziową miało charakter hybrydowy wzięły udział 53 osoby, tj. 34 przedstawicieli Instytucji należących do Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji (w tym zdalnie 17 osób), 10 ekspertów zatrudnionych w projekcie KPO (w tym zdalnie 2 osoby), 4 konsultantów DODN (w tym zdalnie 3 osoby), 4 przedstawicieli Partnera projektu KPO (ARLEG), oraz jeden przedstawiciel zaproszonego gościa (Ochotnicze Hufce Pracy).
Obrady odbyły się w nowej formule organizacyjnej, z udziałem zatrudnionego w ramach projektu zespołu ekspertów merytorycznych pod przewodnictwem Głównego Koordynatora Merytorycznego ds. WZK, dr hab. Piotra Mikiewicza, prof. UD DSW. Głównym tematem posiedzenia były Informacje dotyczące prekonsultacji w sprawie umocowania formalno-prawnego WZK, Informacje na temat uwag Komisji Europejskiej do Zoperacjonalizowanych Programów Wdrożeniowych ZSU 2030 na poziomie regionalnym oraz Informacje o naborach do konkursów finansowanych z EFS. Biorącym udział w obradach członkom WZK zaprezentowano również strukturę i logikę Projektu finansowanego ze środków KPO jako wsparcie pracy WZK i omówiono ważne procesy dotyczące „polityki umiejętności”. Wszystkie aspekty będące przedmiotem posiedzenia prezentowane były w kontekście zadań
dla członków WZK.
13.09.2024 r.
W dniu 13 września br. w DODN we Wrocławiu odbyła się Konferencja pn. „KIERUNKI ROZWOJU SZKOŁY WSPIERAJĄCEJ UZDOLNIENIA”, skierowana do Dyrektorów i Liderów ze Szkół należących do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia. Wydarzenie zorganizowane zostało przez nauczycieli-konsultantów zatrudnionych w DODN w ramach Projektu finansowanego ze środków KPO pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim”. Wśród gości zaproszonych na konferencje znaleźli się m.in. Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy w Urzędzie Marszałkowskim – dr Jerzy Komorowski oraz dr hab. Piotr Mikiewicz prof. UD DSW – Główny Koordynator Merytoryczny ds. Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji. Bardzo ciekawy i poruszający niezwykle ważny temat wykład wygłosił gość specjalny dr Tomasz Knopik, Instytut Psychologii UMCS oraz IBE.
24.06.2024 r.
W dniu 24.06.2024 roku w DODN we Wrocławiu odbyło się posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji ds. ZSU 2030 w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych w Województwie Dolnośląskim”. W posiedzeniu wzięło udział 56 osób, tj. 33 przedstawicieli Instytucji należących do Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, 6 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów publicznych, 9 ekspertów zatrudnionych w projekcie KPO, 4 konsultantów DODN zatrudnionych w projekcie, oraz 4 przedstawicieli Partnera projektu KPO (ARLEG).
Przebieg posiedzenia:
- Spotkanie otworzył Pan dr Jerzy Komorowski, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
- Uczestników posiedzenia przywitała Pani Ewa Skrzywanek, Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Panie dr Amelia Golema oraz Pani Justyna Miłosz-Konopacka, z Akademii Muzycznej we Wrocławiu przedstawiły prezentację „M&M – MusicMind” czyli edukacja muzyczna jako skuteczna forma rozwoju kompetencji przyszłości.
- Uczestników posiedzenia przywitał Pan Jarosław Rabczenko, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
- Prezentację Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Adama Mickiewicza w Lubaniu – Szkoła Wielu Możliwości Regionalne Centrum Nauki, Kultury i Rozwoju Osobistego – przedstawiła Pani Renata Czuj, Dyrektor ZSP w Lubaniu;
- Przedstawiono prezentacje dotyczące projektów realizowanych bądź planowanych do realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty publiczne:
-
- Zdobywam zawód w technikum w Krzyżowicach – przedstawiła Pani Magdalena Zyder Dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół Nr 1 w Krzyżowicach;
- Optymistyczne przedszkole – przedstawiła Pani Krystyna Gerwatowska, Dyrektor Miejskiego Przedszkola Publicznego nr 2 im. Marii Konopnickiej w Bolesławcu;
- Jesteśmy razem – zajęcia dydaktyczne i integracyjne dla polskich i ukraińskich uczniów wałbrzyskich szkół (szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące) – przedstawiła Pani Katarzyna Elias, Inspektor Biuro Edukacji i Wychowania, Urząd Miejski w Wałbrzychu;
- MŁODZI GNIEWNI – III edycja – program treningowo – doradczy dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Wałbrzychu oraz członków ich rodzin (wychowankowie MOS + rodzice) – przedstawiła Pani Katarzyna Elias, Inspektor Biuro Edukacji i Wychowania, Urząd Miejski w Wałbrzychu;
- Projekt ROLL Program – warsztaty, rozwój, lekcje, start rakiety i program nauczania (szkoła ponadpodstawowa zawodowa) – przedstawiła Pani Katarzyna Elias, Inspektor Biuro Edukacji i Wychowania, Urząd Miejski w Wałbrzychu;
- Czas Zawodowców – przedstawiły Panie Anna Chołodecka, Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, oraz Pani Joanna Handziak-Buczko, kierownik Zespołu Projektowego CKZ we Wrocławiu;
- Bliżej rynku pracy. Wsparcie rozwoju edukacji zawodowej we Wrocławiu – przedstawiły Panie Anna Chołodecka, Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, oraz Pani Joanna Handziak-Buczko, kierownik Zespołu Projektowego CKZ we Wrocławiu.
- Spotkanie zakończył Pan dr Jerzy Komorowski, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
24.05.2024 r.
W dniu 24.05.2024 roku DODN we Wrocławiu odbyło się posiedzenia Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji ds. ZSU 2030 w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych w Województwie Dolnośląskim”. W posiedzeniu wzięło udział 49 osób, tj. 32 przedstawicieli Instytucji należących do Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, 3 przedstawicieli Branżowych Centrów Umiejętności, 8 Ekspertów Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji oraz 6 Konsultantów Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji z Dolnośląskiego z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Przebieg posiedzenia:
- Posiedzenie otworzył – Pan Paweł Antoniewicz, Kierownik Działu ds. Wdrażania i Realizacji Projektów, Departament Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
- Przedstawiono prezentacje dotyczące strategicznych projektów edukacyjnych:
-
- „Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wykluczeniem społecznym” – przedstawiła Pani Elżbieta Cupiał-Smyk, Departament Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD;
- „Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
- Pan Piotr Fałek – Przewodniczącego SRK NUB dotycząca rekomendacji Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji w zakresie przedstawił prezentację dotyczącą:
-
- Intensyfikacji wykorzystania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w procesie nieustannego podnoszenia jakości kapitału ludzkiego we wszystkich wymiarach edukacji;
- Harmonizacji działań WZK z aktywnościami Komitetu Monitorującego Program Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027;
- Ukierunkowania działań związanych z podnoszeniem jakości kapitału ludzkiego
w oparciu o Inteligentne Specjalizacje Województwa Dolnośląskiego; - Promowania rozwoju mieszkańców Dolnego Śląska przez komplementarny model zdobywania umiejętności, łączących obszar społeczny, technologiczny oraz manualny.
Po prezentacji Pana Piotra Fałka przedstawiciele Instytucji wchodzących w skład Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji pobrali 22 karty do głosowania (spełniony został warunek co najmniej połowy członków biorących udział w głosowaniu), następnie odbyło się głosowanie nad podjęciem rekomendacji. Po przeliczeniu głosów stwierdzono,
że za przyjęciem uchwały o podjęciu rekomendacji głosowali wszyscy pobierający karty
do głosowania, tym samym uchwała została przyjęta jednogłośnie.
- Odbyła się druga część prezentacji dotyczących strategicznych projektów edukacyjnych:
-
- „Szansa dla wszystkich” – program podniesienia wyników maturalnych uczniów dolnośląskich szkół – przedstawił Pan Paweł Antoniewicz, Kierownik Działu ds. Wdrażania i Realizacji Projektów, Departament Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD;
- Przedstawiono prezentacje dotyczące projektów z obszarów zdrowia i ochrony środowiska:
-
- „Znaczenie edukacji w zrównoważonej transformacji energetycznej” –– omówiła Pani Katarzyna Mańkowska-Bigus, przedstawiciel Instytut Rozwoju Terytorialnego;
- „Program polityki zdrowotnej w zakresie profilaktyki zaburzeń psychicznych, w tym depresji oraz zapobiegania samobójstwom dla dzieci i młodzieży na terenie województwa dolnośląskiego” – przedstawiła Pani Magdalena Olaczek, Dyrektor Wydziału Zdrowia, Departament Zdrowia UMWD.;
- „Zapewnienie bezpieczeństwa psychologicznego uczniom wyzwaniem obecnych czasów” – przedstawił Pan Paweł Domagała, Naczelnik Wydziału Finansowania i Zarzadzania Oświatą, Urząd Miasta Jelenia Góra;
- Przedstawiono wolne wnioski, odbyła się dyskusja dotycząca zaprezentowanych tematów.
- Spotkanie zakończył – Pan Grzegorz Kobak, Koordynator Biura WZK.
15.03.2024 r.
W dniu 15.03.2024 w DODN we Wrocławiu odbyło się posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji ds. ZSU 2030 w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych w Województwie Dolnośląskim”. W posiedzeniu wzięło udział 76 osób, tj. 50 przedstawicieli Instytucji należących do Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, 19 przedstawicieli Branżowych Centrów Umiejętności oraz 7 przedstawicieli Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Przebieg posiedzenia:
- Spotkanie otworzył – Pan dr Jerzy Komorowski, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
- Branżowe Centra Umiejętności na Dolnym Śląsku – zadania przewidziane przez Ustawodawcę – omówił Pan dr Jerzy Komorowski, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
- Przedstawiono prezentacje Branżowych Centrów Umiejętności:
-
- Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu – zaprezentowała Pani Joanna Handziak-Buczko, kierownik Zespołu Projektowego;
- Dolnośląskiego Zespołu Szkół w Biedrzychowicach – zaprezentowała Pani Urszula Ciupak – Dyrektor Dolnośląskiego Zespołu Szkół w Biedrzychowicach;
- Lotniczego Zakładu Naukowego we Wrocławiu – zaprezentował Pan Przemysław Gaber z-ca kierownika BCU;
- Miedziowego Centrum Kształcenia Kadr Sp. z o.o. – zaprezentowała Pani Iwona Optołowicz – Dyrektor BCU;
- Międzynarodowej Wyższej Szkoły Logistyki i Transportu we Wrocławiu – zaprezentował Pan Sławomir Mazurek, Dyrektor BCU Logistyka;
- Zespołu Szkół Nr 5 im. Maksymiliana Tytusa Hubera w Wałbrzychu – zaprezentowała Pani Anna Elżbieciak-Stec, Kierownik Biura Edukacji i Wychowania Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu;
- Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Zgorzelcu – zaprezentowała Pani Monika Listwan, Dyrektor Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Zgorzelcu.
- Zmiany legislacyjne – informacje wstępne z Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące umocowania prawnego Wojewódzkich Zespołów Koordynacji – omawiał Pan dr Jerzy Komorowski, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD.
- Przedstawiono wolne wnioski, odbyła się dyskusja dotycząca zaprezentowanych tematów.
- Spotkanie zakończył Pan Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.