Sieć współpracy i samokształcenia: Matematyka dla przedszkolaka i pierwszaka 2021/2022

Opracowała: Urszula Tkaczyk, nauczyciel-konsultant,  DODN we Wrocławiu, Filia w Legnicy,

koordynator Sieci współpracy i samokształcenia  nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

 

W minionym roku szkolnym 2021/2022 grupa nauczycieli edukacji przedszkolnej i  wczesnoszkolnej uczestniczyła w Sieci współpracy i samokształcenia „Matematyka dla przedszkolaka i pierwszaka”. Na pierwszym spotkaniu panie poznały model i założenia sieci, a  następnie pod kierunkiem koordynatora  brały udział w diagnozie potrzeb, na podstawie której  została  opracowana tematyka kolejnych zajęć oraz kontrakt współpracy. Celem nadrzędnym tej formy doskonalenia było inspirowanie nauczycieli do  wymiany doświadczeń  na temat rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji matematycznej oraz wzbogacenie warsztatu pracy w zakresie  efektywnej pracy z dziećmi, a także integrowanie środowiska nauczycielskiego w kształtowaniu odpowiedzialności za efekty kształcenia,  zwłaszcza z edukacji matematycznej.

 

Tematyka szczegółowa sieci

  1. Model sieci współpracy nauczycieli.
    1. Diagnoza potrzeb.
    2. Sformułowanie celów i zadań.
    3. Opracowanie kontraktu współpracy w ramach sieci.
    4. Koncepcja edukacji matematycznej wg prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
  2. Orientacja przestrzenna.
  3. Rytmy
  4. Liczenie
  5. Kształtowanie pojęcia liczby, wspomaganie rozwoju
  6. Klasyfikacja
  7. Mierzenie długości.
  8. Zabawy matematyczne.
  9. Zabawy ruchowe w matematyce.

Zajęcia ze względu na pandemię odbywały się raz w miesiącu w „przestrzeni  wirtualnej”- na Platformie Microsoft Teams. Ostatnie zajęcia pt.  „Zabawy ruchowe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”, ku radości uczestniczek i koordynatorki sieci, odbyło się stacjonarnie w legnickiej siedzibie DODN. Powodów do radości było wiele. Po pierwsze  w końcu mogłyśmy się spotkać i nacieszyć  bezpośrednim kontaktem, a po drugie  pani Dorota Melko, nauczycielka Publicznego Przedszkola nr 2 w Legnicy, przeprowadziła rewelacyjne zajęcia, na których poznałyśmy bardzo ciekawe  zabawy dla dzieci. Poprzez śpiewanie i powtarzanie tekstów  dzieci doskonalą swoją pamięć, rytmiczność i melodyjność. Uczą się oczekiwania  na swoją kolej, panowania nad emocjami w sytuacji, gdy nie zostaną wybrane do zabawy, a czasami uczą się także akceptować przegraną i niepowodzenie. Ponadto takie zabawy dają dzieciakom możliwość doskonalenia umiejętności współpracy i współdziałania. Wspólna aktywność daje najlepsze efekty i najwięcej radości. Przeprowadzona ewaluacja zajęć odbywających się w ramach sieci  potwierdziła potrzebę istnienia takiej formy wspierania rozwoju nauczycieli.

Urszula Tkaczyk
nauczyciel-konsultant
DODN we Wrocławiu, Filia w Legnicy,
koordynator Sieci współpracy i samokształcenia
nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Obejrzyj film: [kliknij]