Sieć współpracy i samokształcenia: Matematyka dla przedszkolaka i pierwszaka 2021/2022
Opracowała: Urszula Tkaczyk, nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu, Filia w Legnicy,
koordynator Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
W minionym roku szkolnym 2021/2022 grupa nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczestniczyła w Sieci współpracy i samokształcenia „Matematyka dla przedszkolaka i pierwszaka”. Na pierwszym spotkaniu panie poznały model i założenia sieci, a następnie pod kierunkiem koordynatora brały udział w diagnozie potrzeb, na podstawie której została opracowana tematyka kolejnych zajęć oraz kontrakt współpracy. Celem nadrzędnym tej formy doskonalenia było inspirowanie nauczycieli do wymiany doświadczeń na temat rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji matematycznej oraz wzbogacenie warsztatu pracy w zakresie efektywnej pracy z dziećmi, a także integrowanie środowiska nauczycielskiego w kształtowaniu odpowiedzialności za efekty kształcenia, zwłaszcza z edukacji matematycznej.
Tematyka szczegółowa sieci
- Model sieci współpracy nauczycieli.
- Diagnoza potrzeb.
- Sformułowanie celów i zadań.
- Opracowanie kontraktu współpracy w ramach sieci.
- Koncepcja edukacji matematycznej wg prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
- Orientacja przestrzenna.
- Rytmy
- Liczenie
- Kształtowanie pojęcia liczby, wspomaganie rozwoju
- Klasyfikacja
- Mierzenie długości.
- Zabawy matematyczne.
- Zabawy ruchowe w matematyce.
Zajęcia ze względu na pandemię odbywały się raz w miesiącu w „przestrzeni wirtualnej”- na Platformie Microsoft Teams. Ostatnie zajęcia pt. „Zabawy ruchowe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”, ku radości uczestniczek i koordynatorki sieci, odbyło się stacjonarnie w legnickiej siedzibie DODN. Powodów do radości było wiele. Po pierwsze w końcu mogłyśmy się spotkać i nacieszyć bezpośrednim kontaktem, a po drugie pani Dorota Melko, nauczycielka Publicznego Przedszkola nr 2 w Legnicy, przeprowadziła rewelacyjne zajęcia, na których poznałyśmy bardzo ciekawe zabawy dla dzieci. Poprzez śpiewanie i powtarzanie tekstów dzieci doskonalą swoją pamięć, rytmiczność i melodyjność. Uczą się oczekiwania na swoją kolej, panowania nad emocjami w sytuacji, gdy nie zostaną wybrane do zabawy, a czasami uczą się także akceptować przegraną i niepowodzenie. Ponadto takie zabawy dają dzieciakom możliwość doskonalenia umiejętności współpracy i współdziałania. Wspólna aktywność daje najlepsze efekty i najwięcej radości. Przeprowadzona ewaluacja zajęć odbywających się w ramach sieci potwierdziła potrzebę istnienia takiej formy wspierania rozwoju nauczycieli.
Urszula Tkaczyk
nauczyciel-konsultant
DODN we Wrocławiu, Filia w Legnicy,
koordynator Sieci współpracy i samokształcenia
nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej