Relacja z seminarium „Tożsamość dolnośląska”
Opracowała: Małgorzata Żochowska, doradca metodyczny w DODN we Wrocławiu
Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu włączył się w projekt MEN pod nazwą „Poznaj Polskę”. Jest to sposób na poznanie naszego dziedzictwa narodowego i kulturowego.
W dniu 22.02.2022 t. kolejny raz odbyło się seminarium z cyklu „Poznaj Polskę z DODN” – seria Tożsamość Dolnośląska. Zaproszonymi gośćmi byli prof. dr hab. Romuald Kosina z Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego i prof. dr hab. Piotr Migoń z Zakładu Geomorfologii Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. Prelegentami byli też pracownicy DODN: dr Małgorzata Żochowska- doradca metodyczny z geografii i Sylwia Nadolska- nauczyciel-konsultant.
Wystąpienie prof. Romualda Kosiny było odpowiedzią na problemowe pytanie: Jak jest dzisiaj, a jak będzie jutro na Ziemi? Do czego doprowadzi człowiek w swoich działaniach? Zwrócono uwagę, że środowisko to komponent żywy, z którego nie możemy wyłączyć wody, która ma fundamentalne znaczenie do życia. Susze, pożary lasów, pustynnienie, powodzie, erozja gleb, wycinka drzew, motoryzacja, gazy cieplarniane, smog, retencja, zmiany klimatu to tylko niektóre tematów poruszone podczas wykładu. Czy homo sapiens w swoich działaniach na ternie prawnych form ochrony przyrody i poza nimi rzeczywiście jest rozumny? Czy egoistyczna turystyka człowieka dla własnej przyjemności w środowisku jest ważniejszy od ochrony przyrody? Co to jest antropogeniczna bomba środowiskowa? W podsumowaniu Profesor stwierdził, że najgorsze jest to, że następuje degradacja naszej psychiki, a ludzka megalomania nie ma granic.
Prof. dr hab. Piotr Mogoń wprowadził nas w tematykę „Geoparków” podkreślając, że geopark nie jest nową formą ochrony przyrody. Pojęcie geoparków nie jest ściśle zdefiniowane, w związku z tym ma wiele znaczeń. Nazwa Globalny Geopark UNESCO jest zastrzeżona i oznacza przynależność obszaru do globalnej sieci geoparków pod patronatem UNESCO. Geoparki funkcjonują jako jeden z międzynarodowych programów UNESCO. Profesor zwrócił uwagę na geoturystykę, która rozwija się w kontekście geoparków i jest ich podstawą. W Polsce są już dwa geoparki.1. Geopark Łuk Mużakowa. 2.Geopark Świetokrzyski, na terenie którego znajduje się Jaskinia Raj i Góra Miedzianka . Ponadto Geopark Szlak Wygasłych Wulkanów z symbolem „Ostrzycą”(wygasłym wulkanem na Pogórzu Kaczawskim) jest w trakcie certyfikacji. Profesor przybliżył też plany powstawania nowych geoparków w Polsce.
Kolejny wykład dr Małgorzaty Żochowskiej dotyczył istniejących i planowanych form ochrony przyrody na Dolnym Śląsku. Temat dobrze wpisał się w kierunek 6 polityki oświatowej Państwa na rok szkolny 2021/2022, która dotyczy wzmacniania edukacji ekologicznej w szkołach i rozwijania postawy odpowiedzialnej za środowisko naturalne. Poruszone zostały zagadnienia: tożsamości w wymiarze geograficznym i ekologicznym, a także walory turystyczne ze szczególnym uwzględnieniem walorów przyrodniczych. Dr Żochowska wyjaśniła przepisy Ustawy o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 r. oraz rozmieszczenie form ochrony przyrody na Dolnym Śląsku. Dodatkowo podkreśliła ważne źródło z zakresu inwentaryzacji gmin, w którym można zapoznać się z planowanymi formami ochrony przyrody, a które to formy stanowią o bogactwie przyrodniczym regionu. Istnieją też obiekty nie zaliczane do form ochrony przyrody, ale istotne do zachowania bioróżnorodności i pełniące funkcje edukacyjną i dydaktyczną.
Seminarium zakończyła Sylwia Nadolska. Tematem jej wystąpienia było zwiedzanie Dolnego Śląska za pomocą aplikacji i narzędzi TIK, jako bogatego źródła wiedzy o regionie. Zaproponowała różne strony dotyczące regionu: #BezpieczneDoOdkrycia, „Dolnośląskie NAJ – 50 niekoniecznie znanych ciekawostek”, “Wieże widokowe gór i pogórzy”, MAPA TURYSTYCZNA, #MiastaDolnegoŚląska, TOP ATRAKCJE 2021, Paszport Młodego Odkrywcy. Podkreśliła też, że od 01.03.2022 rusza kolejny nabór w Projekcie MEN „Poznaj Polskę”, w ramach którego można składać wnioski o dofinansowanie wycieczek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.