
Zawodowy potencjał – jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia uczniów?
2 czerwca 2025 r. w Branżowym Centrum Umiejętności przy Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu odbyła się konferencja pt. Zawodowy potencjał – jak odkrywać
i rozwijać uzdolnienia uczniów?. Została zorganizowana w ramach projektu Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych,
w województwie dolnośląskim, który ma wpisane w swoje efekty m.in. wypracowanie modelowych rozwiązań w pracy z uczniami uzdolnionymi.
W wydarzeniu uczestniczyli dyrektorzy i nauczyciele ze szkół zawodowych oraz przedstawiciele różnych instytucji wspierających edukację zawodową.
Konferencję otworzyła Jolanta Mazurkiewicz-Kaczyńska, Dyrektor BCU oraz dr Joanna Kaczmarska, Wicedyrektor Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.
O zadaniach Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji w kontekście wspierania uzdolnień wypowiedział się krótko dr hab. Piotr Mikiewicz, Główny Koordynator Merytoryczny ds. Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji na Dolnym Śląsku.
Sens funkcjonowania Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia odkryła Krystyna Pac-Marcinkowska, sygnalizując m.in. szansę na współpracę i dzielenie się przykładami dobrych praktyk w zakresie nowych rozwiązań organizacyjnych, programowych
i metodycznych w pracy z uczniami o wysokim potencjale indywidualnym i społecznym.
Dr inż. Paweł Piórkowski, pracownik naukowy Politechniki Wrocławskiej, przedstawił inicjatywy uczelni na rzecz wspierania talentów w obszarze STEM, który koncentruje się na połączeniu różnych dziedzin nauki, matematyki, technologii i inżynierii, promując kreatywne rozwiązywanie problemów i analityczne myślenie.
O zarządzaniu talentami powiedział z kolei Grzegorz Zgorzelski, przedstawiciel międzynarodowej korporacji Capgemini Polska, który omówił potrzebę uruchamiania w organizacjach procesu identyfikacji potencjału utalentowanych pracowników i tworzenia warunków sprzyjających ich rozwojowi oraz zatrzymania w pracy. Wystąpienie wywołało dyskusję na temat nowego profilu pracownika, który oczekuje nie tylko satysfakcji finansowej, ale również dobrostanu psychicznego.
Ciekawy temat podjął Mariusz Synówka z Towarzystwa Karkonoskiego w wykładzie Uniwersytet Liderów 2.0 – zanim wybiorą studia, w którym odniósł się do realizowanego przez siebie, we współpracy z Akademią Ekonomiczną, projektu. Społecznik z przekonania, bo tak o nim mówią jeleniogórzanie, z zaangażowaniem opowiadał o inicjatywie, która przygotowuje młodych ludzi do roli liderów w różnych grupach społecznych i w różnych obszarach aktywności.
Katarzyna Baeck-Kamińska, kierownik filii DODN w Jeleniej Górze, zaprezentowała ideę Karkonoskiego Centrum Informatycznego, które ma niebawem powstać, by wspierać nie tylko utalentowanych uczniów, ale też podejmować działania promujące uczenie się przez całe życie.
Pierwszą część konferencji zakończyło wystąpienie Małgorzaty Reichel, która omówiła zadania branżowych centrów umiejętności, upatrując w nich szansy na rozwój pożądanych na rynku pracy kompetencji zawodowych oraz kluczowych dla funkcjonowania w realiach współczesnego świata. Podała też informacje o konkursach adresowanych do uczniów ze szkół ponadpodstawowych, zwłaszcza kształcących w zawodach, umożliwiających prezentowanie zainteresowań, pasji i talentów.
Po przerwie, która pozwoliła na kuluarowe rozmowy związane z tematem konferencji, odbył się panel dyskusyjny pt. Pasja. Talent. Zawód. – Jak inspirować młodych do rozwoju. Do grona panelistów zostali zaproszeni: dr Paweł Piórkowski, Grzegorz Zgorzelski, Lilla Jaroń – ekspertka ds. poradnictwa zawodowego, dr Annę Janus – specjalistka ds. rozwoju sieci współpracy organizacji pozarządowych oraz Agnieszka Kaczmarek – liderka wspierania uzdolnień z Zespołu Szkół Politechnicznych ‘ENERGETYK” w Wałbrzychu. Ożywiona, umiejętnie kierowana przez dr Joannę Kaczmarską dyskusja, pozwoliła dokonać pewnego podsumowania problematyki konferencji.
Wszyscy zgodzili się, że działania na rzecz uczniów uzdolnionych muszą mieć charakter przemyślany, celowy i systemowy, co łączy się z drogą od identyfikacji talentu, przez mądre wsparcie, do świętowania sukcesu. Mądre wsparcie wymaga z kolei współdziałania wielu podmiotów – szkół, uczelni, rodziców uczniów, organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego, placówek nadzoru pedagogicznego i doskonalenia nauczycieli oraz instytucji i organizacji współtworzących rynek pracy.
Na zakończenie wydarzenia edukacyjnego chętne osoby mogły zwiedzić Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie automatyki przemysłowej przy Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu. Nowoczesne wyposażenie siedmiu nowopowstałych pracowni dydaktycznych zaprezentował dr inż. Michał Banaś z współpracownikami. Uświadomił przy okazji wszystkim dynamiczny rozwój cywilizacyjno-technologiczny, który musi być dostrzeżony przez decydentów w obszarze edukacji i wzięty pod uwagę w programach kształcenia.