Relacja z konferencji „SIEĆ ŻYCZLIWOŚCI I POMOCY
Opracowała: Małgorzata Jurczyk

W dniu 15 lutego 2022 r. w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli odbyła się  konferencja inicjująca wdrażanie
Projektu szkoleń i warsztatów dla nauczycieli i wychowawców szkół podstawowych z zakresu rozpoznawania problemów emocjonalnych i psychicznych oraz udzielania odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.

Konferencję zainaugurowała dr Jolanta Horyń – Dyrektor DODN we Wrocławiu. Dyrektor Horyń w swoim wystąpieniu przybliżyła cel, zakres tematyczny i formę realizacji projektu psychologiczno-pedagogicznego. Jako drugi wystąpił dr Dariusz Socha – Nauczyciel- konsultant DODN we Wrocławiu, który wygłosił prelekcję pt. „Deficyt uśmiechu, nadwyżka niechęci: jak stać się bardziej życzliwym?”.

Na konferencji swoje referaty przedłożyli znakomici specjaliści DODN  oraz zaproszeni goście:

  • dr Marta Palej-Cieplińska (psychiatra dzieci i młodzieży);
  • Cecylia Bieganowska (psychoterapeutka, socjoterapeutka dzieci i młodzieży);
  • Aleksandra Ptaszek i Kacper Kałamajski (uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr 8 we Wrocławiu);
  • Edyta Kargul (Instruktor ZHP, Chorągiew Dolnośląska ZHP).

Dr Marta Palej-Cieplińska w swoim wystąpieniu poruszyła temat związany z problemami psychicznymi i emocjonalnymi uczniów z perspektywy gabinetu psychiatry oraz zwróciła uwagę na 4 grupy zaburzeń u dzieci: z zespołem Aspergera, z zespołem ADHD, z lękiem separacyjnym oraz ze specyficznymi zaburzeniami umiejętności szkolnych.

Psychoterapeutka Cecylia Bieganowska mówiła o problemach młodzieży na podstawie własnych doświadczeń. Zwróciła uwagę na: osłabienie zasobów – nadmierny stres, nieadekwatne oczekiwania, odsuwanie się od świata młodych, poczucie przytłoczenia.

Radni Młodzieżowej Rady Miasta i uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr 8 – Aleksandra Ptaszek i Kacper Kałamajski- zwrócili uwagę na trudności, z jakimi boryka się młodzież, i przedstawili przyczyny problemów emocjonalnych, społecznych oraz psychicznych dzieci i młodzieży z perspektywy uczniów.

Pani Edyta Kargul  w  swoim wystąpieniu zwróciła uwagę  na działalność organizacji pozarządowych w zakresie zagospodarowania czasu wolnego i stwarzania warunków do rozwoju relacji społecznych dzieci i młodzieży. Przedstawiła problematykę tematu z perspektywy rodzica, instruktora i nauczyciela.

W wydarzeniu wzięło udział 68 uczestników, co świadczy o wysokim zainteresowaniu środowiska nauczycielskiego problematyką trudności emocjonalnych i psychicznych wśród uczniów, a także potwierdza wysoki poziom ich świadomości na temat konieczności niesienia pomocy psychologicznej uczniom w kryzysie emocjonalnym.

Ważnym elementem konferencji było zwrócenie uwagi na wzrost liczby pacjentów na oddziałach psychiatrycznych w całym kraju, jak również na to, że w lockdownie na oddziały psychiatrii zaczęli trafiać młodzi pacjenci, którzy wcześniej nie mieli skłonności depresyjnych. Około 20% nastolatków doświadcza epizodów zaburzeń lękowych, depresyjnych, psychotycznych. Objawy wczesnej fazy wielu problemów emocjonalnych i psychicznych są trudne do wychwycenia. Szczególnie w wypadku pierwszego kryzysu psychicznego można je z łatwością przeoczyć lub zlekceważyć. Wiele osób dopiero z perspektywy czasu dostrzega, że kilka dni lub tygodni przed wizytą u psychiatry działo się z nimi coś niepokojącego. Objawy te bywają bagatelizowane przez pacjentów oraz ich najbliższych lub mylone z niedobrym charakterem, złośliwością, lenistwem, buntem nastolatka. Wiele osób niechętnie korzysta z pomocy i wsparcia psychiatry lub psychologa. Tymczasem szybka i właściwa reakcja na dyskretne symptomy chorobowe może znacznie złagodzić przebieg rozpoczynającego się kryzysu psychicznego. Jeśli objawy chorobowe zaczną bardzo silnie zakłócać codzienne funkcjonowanie osoby przeżywającej kryzys psychiczny oraz jej bliskich, wówczas nie należy odkładać wizyty u psychiatry.  Co więcej, podjęcie skutecznych działań we wczesnej fazie choroby może znacznie skrócić leczenie i hospitalizację a nawet zapobiec jej rozwinięciu.

Cele projektu:

  1. Zadbanie o dobrostan uczniów dolnośląskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych z problemami emocjonalnymi, społecznymi i psychicznymi;
  2. Wypracowanie możliwych form pozytywnego oddziaływania na dobrostan uczniów i nauczycieli. Bezpośrednie i odroczone korzyści, które przynosi podejmowanie działań wspierających nauczycieli i uczniów w trudnej kryzysowej sytuacji;
  3. Utrzymanie prawidłowej kondycji psychicznej i emocjonalnej uczniów;
  4. Zapobieganie chorobom i zaburzeniom sfery życia emocjonalnego i psychicznego dzieci i młodzieży. Szczegółowe informacje dla pedagogów i opiekunów na temat postępowania z dziećmi dotkniętymi depresją oraz zaburzeniami emocjonalnymi;
  5. Nabycie przez nauczycieli wiedzy i umiejętności:
  • rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży;
  • rozpoznawania kryzysu emocjonalnego, psychicznego uczniów;
  • udzielania pierwszej pomocy psychologicznej;
  • przeprowadzania interwencji kryzysowej.
  1. Uczestnicy uzyskają wiedzę o instytucjach wsparcia, pomocy, terapii, leczenia dla dzieci i młodzieży w zakresie psychologiczno – terapeutycznym i psychiatrycznym.

Koordynator projektu: Agata Gajos, Nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu

Koordynator projektu, filia w Wałbrzychu: Karolina Głuszek, Nauczyciel-konsultant DODN

Koordynator projektu, filia w Legnicy: Urszula Tkaczyk, Nauczyciel-konsultant DODN

Link do zakładki projektu
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA