Projekt: Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień

Strona główna » Projekty » Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień

W każdym uczniu powinniśmy poszukiwać jego mocnych stron i wzmacniać je

DOLNOŚLĄSKI SYSTEM WSPIERANIA UZDOLNIEŃ

DOLNOŚLĄSKIE CENTRUM WSPIERANIA UZDOLNIEŃ

50-230 Wrocław, ul. Trzebnicka 42-44

e-mail: Pawel.Nowak@dodn.dolnyslask.pl

Misja DCWU:

Tworzenie klimatu zainteresowania i przychylności dla idei wspierania uzdolnień w szeroko pojętym środowisku oświatowym oraz praca na rzecz istniejącej Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia.

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Liderzy z Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia

Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, jako Grantobiorca drugiej edycji projektu „ Lekcja Enter”  zaprasza do bezpłatnego udziału w projekcie pt. „ Lekcja Enter na zDolny Śląsk” wszystkie szkoły/placówki oświatowe na terenie Dolnego Śląska.

„Lekcja: Enter” to projekt edukacji cyfrowej skierowany do nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w ramach którego prowadzone są szkolenia z  doskonalenia kompetencji cyfrowych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a jego realizacja przewidziana jest na lata 2019-2023.

Podczas bezpłatnych szkoleń, uczestnicy podniosą swoje kompetencje cyfrowe w zakresie korzystania z dostępnych e-zasobów, ich modyfikacji oraz tworzenia własnych (w tym na platformie epodreczniki.pl), a także rozwiną kompetencje metodyczne w zakresie korzystania z aktywnych metod nauczania, w szczególności z metod wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), np. odwrócona lekcja czy webquest.

Celem projektu jest, przygotowanie nauczycieli do kompleksowego wykorzystania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennej pracy i nabycia umiejętności korzystania z różnych e-zasobów, w taki sposób, aby TIK na stałe zagościł w ich pracy dydaktycznej.

Szkolenia odbywają się  zdalnie za pomocą Office 365 – Teams w następujących w grupach przedmiotowych:

  • edukacja wczesnoszkolna
  • przedmiotów  humanistycznych
  • matematyczno-przyrodniczej
  • przedmiotów artystycznych
  • informatyki
  • kadry zarządzającej

Do projektu zgłaszają się szkoły, a osobą zgłaszającą jest dyrektor.

Uczestnik projektu w ramach realizacji ścieżki edukacyjnej, oprócz szkolenia, otrzymuje wsparcie merytoryczne trenera lokalnego (m.in. poprzez mentoring) oraz otrzymuje dostęp do platformy e-learningowej z pakietem materiałów pomocnych w realizacji zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi TIK.

Korzyści z udziału dla nauczyciela:

  • Zdobędzie wiedzę o różnorodnych e-zasobach i nauczy się, jak wykorzystywać je w pracy nauczyciela.
  • Będzie wiedział jak pracować w grupie zróżnicowanej pod względem poziomu kompetencji cyfrowych.
  • Będzie umiał bezpiecznie poruszać się w środowisku cyfrowym.
  • Dostanie dostęp do kompleksowej wiedzy na platformie Lekcja: Enter.
  • Nauczy się tworzyć e-zasoby na potrzeby zajęć.
  • Będzie stosował aktywizujące metody nauczania z wykorzystaniem TIK.
  • Możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami.
  • Dostęp do konsultacji z trenerami.
  • Certyfikat ukończenia szkolenia.

Zapraszamy do udziału w projekcie „Lekcja: Enter na zDolny Śląsk”

Szczegółowych informacji o projekcie i rekrutacji udziela:
Małgorzata Jurczyk – Koordynator Projektu „Lekcja Enter na zDolny Śląsk”
Dział Organizacji Szkoleń DODN we Wrocławiu
Tel. 508 691 212; e-mail: dos.wroclaw@dodn.dolnyslask.pl

Zespół Dolnośląskiego Centrum Wspierania Uzdolnień:
Paweł Nowak
koordynator zespołu, nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu
Elżbieta Kazańska
nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu
Joanna Kaczmarska
nauczyciel-konsultant, wicedyrektor DODN we Wrocławiu
dr hab. Henryk Spustek
nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu
Katarzyna Baeck-Kamińska
nauczyciel-konsultant; kierownik Filii DODN w Jeleniej Górze
Ewa Engel
nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu Filia w Legnicy
Krystyna Pac-Marcinkowska
nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu Filia w Wałbrzychu
Małgorzata Reichel
nauczyciel-konsultant, DODN we Wrocławiu Filia w Wałbrzychu
Działania DCWU:
  • propagowanie idei wspierania uzdolnień wśród szkół i placówek oświatowych oraz samorządów terytorialnych,
  • inspirowanie środowiska oświatowego do podejmowania działań na rzecz wspierania uzdolnień uczniów,
  • udzielanie szkołom i placówkom oświatowo-wychowawczym pomocy podczas przygotowań do akredytacji w obszarze wspierania uzdolnień uczniów,
  • przygotowanie merytoryczne szkolnych liderów wspierania uzdolnień, m.in. w zakresie:
    –   zadań szkoły wspierającej wszechstronny rozwój ucznia,
    –   budowania szkolnego systemu wspierania uzdolnień,
    –   roli i zadań szkolnego lidera wspierania uzdolnień,
  • rozwijanie kompetencji nauczycieli pracujących na rzecz wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia,
  • opiniowanie szkolnych programów, projektów edukacyjnych w obszarze rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów z inicjatywy ich twórców,
  • prowadzenie szkoleń dla nauczycieli w zakresie wspierania uzdolnień,
  • prowadzenie konsultacji indywidualnych i zespołowych dla przedstawicieli szkół wchodzących w skład Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia,
  • organizowanie i koordynowanie różnorodnych działań na rzecz szkół i placówek wspierających uzdolnienia,
  • promowanie szkół z Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia i upowszechnianie przykładów dobrej praktyki (m.in. w „Skryptach Belfra”, „Skryptach metodycznych DODN”).

Różne wymiary sukcesu ucznia zdolnego to tytuł Międzynarodowej Konferencji Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień, która odbyła się 7 grudnia 2018 r.
w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. To doniosłe wydarzenie edukacyjne, które ma swoją długą (dziewiętnastoletnią!) tradycję w regionie. Związana jest ona z funkcjonowaniem Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień jako wspólnej inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, DODN, wyższych uczelni, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych. Uczestnikami konferencji byli dyrektorzy i nauczyciele dolnośląskich szkół, należących do grona prestiżowych placówek z Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia oraz szkół, chcących systemowo rozwijać uczniowskie pasje, predyspozycje i uzdolnienia. Międzynarodowy charakter konferencji wynikał z udziału przedstawicieli partnerów z Ukrainy, Białorusi i Gruzji.

W pierwszej części konferencji Jolanta Szwedowska, wicedyrektor DODN we Wrocławiu, serdecznie przywitała wszystkich uczestników, sygnalizując, że konferencja wieńczy kilkudniową wizytę studyjną gości zagranicznych, którzy przyjechali po inspirację ze strony przedstawicieli naszej dolnośląskiej edukacji oraz podzielić się własnymi doświadczeniami.

Konferencję uroczyście otworzyła Wanda Gołębiowska, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych w UMWD, która zwróciła uwagę na potrzebę systemowych rozwiązań w zakresie wspierania rozwoju uczniów oraz życzyła ciekawych obrad. Janusz Wrzal, Dolnośląski Wicekurator Oświaty, wyeksponował z kolei w swoim wystąpieniu potrzebę poszukiwania talentów wśród uczniów różnych etapów edukacyjnych i mądrego ich wspierania przez nauczycieli na lekcjach i w ramach zajęć dodatkowych.

O zabranie głosu została poproszona Inga Shamishvili, Minister Edukacji, Sportu i Kultury Republiki Autonomicznej Adżarii w Gruzji. Podziękowała w imieniu własnym oraz zagranicznych gości za zaproszenie i podkreśliła, jak ważne jest dzielenie się różnymi doświadczeniami w doskonaleniu narodowych systemów edukacji.

Niezwykle ciekawy wykład pt. Esej tutorski jako forma prezentacji potencjału twórczego ucznia zdolnego wygłosił prof. dr hab. Leszek Pułka, pracownik naukowy Wydziału Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, Kierownik Zakładu Komunikacji Wizerunkowej.

Halina Nawrotek, koordynator Zespołu Dolnośląskie Centrum Wspierania Uzdolnień, w wystąpieniu Różne sposoby prezentowania osiągnięć ucznia w szkołach wspierających uzdolnienia zaprezentowała atrakcyjne formuły motywowania uczniów do rozwoju.

Po przerwie kawowej wszyscy mogli podziwiać prawdziwe talenty młodzieży ze Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu oraz uczestniczyć w  uroczystym wręczeniu Certyfikatów Szkół Wspierających Uzdolnienia dolnośląskim szkołom, które spełniły na wysokim poziomie wymagania stawiane szkołom i placówkom z DSSWU.

O różnych wymiarach sukcesu ucznia wypowiedzieli się przedstawiciele zagranicznych delegacji: Juliya Arabczyk z Grodzieńskiego Obwodowego Instytutu Rozwoju Edukacji, Mykola Siurawczyk z Żytomierskiego Obwodowego Instytutu Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej, Maya Katamadze, Dyrektor Centrum Edukacji, Rozwoju i Zatrudnienia z Gruzji.  Ich wystąpienia połączył wspólny wątek, dotyczący różnorodności w sposobach wspierania uczniowskich zdolności oraz promowania ich w środowisku szkolnym i lokalnym.

 Zagraniczni partnerzy podziękowali za bogaty program ich pobytu na Dolnym Śląsku. Mieli okazję spotkać się z samorządowcami, m.in. z Marcinem Krzyżanowskim, Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego, który dokonał podsumowania dotychczasowej współpracy w sferze edukacji i określił plany na przyszłość. Za niezwykle ciekawą uznali nasi goście wizytę w XV Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu, gdzie była okazja, by nauczyciele z poszczególnych krajów porozmawiali o specyfice swoich systemów edukacyjnych i podzielili się cennymi spostrzeżeniami. Wizytę studyjną urozmaiciły wyjścia do znaczących miejsc w przestrzeni kulturalno-edukacyjnej Wrocławia, m.in. do Centrum Historii Zajezdnia oraz  Narodowego Forum Muzyki. Młodzież gruzińska wraz z swoimi opiekunami i polskimi przewodnikami zwiedziła Afrykarium – unikatowym na skalę światową kompleksem w obrębie ZOO, prezentującym różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu oraz Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis – centrum wiedzy o wodzie, łączący funkcje edukacyjną z wystawienniczą. Wszyscy byli pod wrażeniem odwiedzonych miejsc i przekonani o ich randze dla dolnośląskiej oświaty.

Podsumowania konferencji dokonała Jolanta Szwedowska, dziękując wszystkim za przybycie i zapowiadając spektakularne wydarzenie w roku przyszłym, na który przypada 20-lecie stworzenia Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień.

15 marca 2018 r. w siedzibie DODN we Wrocławiu odbyła się konferencja pn. „Dolnośląska Sieć Szkół Wspierających Uzdolnienia – nowe wyzwania”, której uczestnikami byli przedstawiciele szkół należących do Sieci oraz tych, którym bliska jest egalitarna idea rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów. Konferencję otworzyła Jolanta Szwedowska, wicedyrektor DODN, która przywitała gości konferencji: Edytę Janiszewską – Puzio, przedstawicielkę Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Annę Kulińską, wizytatora Kuratorium Oświaty we Wrocławiu oraz zaprezentowała członków Zespołu Dolnośląskie Centrum Wspierania Uzdolnień.

[materiały pokonferencyjne]

Uczniowie szczególnie uzdolnieni jako kapitał kulturowy to tytuł międzynarodowej konferencji, która odbyła się 15 listopada 2017 r. w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. To spektakularne przedsięwzięcie miało związek z Dolnośląskim Systemem Wspierania Uzdolnień, funkcjonującym w regionie od 18. lat jako wspólna inicjatywa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, DODN, wyższych uczelni, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych. Uczestnikami konferencji byli przedstawiciele tych instytucji, dyrektorzy i liderzy wspierania uzdolnień ze szkół należących do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia, pracownicy regionalnych i powiatowych ośrodków doskonalenia nauczycieli, dyrektorzy i nauczyciele dolnośląskich szkół, zainteresowani proponowana problematyką. Międzynarodowy pierwiastek wnieśli zaproszeni goście z Rosji i Ukrainy.

W dniach 3 – 4 grudnia 2015 r. w gmachu dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu odbyło się Międzynarodowe Seminarium Szkół Wspierających Uzdolnienia „Inkluzja drogą do empowermentu”. Jego organizatorami były Wydział Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, wspomniana Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu oraz Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, zaś odbiorcami – dyrektorzy i liderzy wspierania uzdolnień ze szkół należących do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia.

Międzynarodowe Seminarium Szkół Wspierających Uzdolnienia odbyło się w dniach 23-24 października 2014 r. w Hotelu Chata Karczowiska w Karczowiskach koło Legnicy. Uroczystego otwarcia Konferencji dokonał Jerzy Michalak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego oraz Beata Pawłowicz, Dolnośląski Kurator Oświaty. W imieniu organizatorów gości przywitała Małgorzata Bacia, Dyrektor Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.

Konferencja odbyła się w dniach 15 – 16 listopada 2012 r. w Zamku Książ.

Konferencja odbyła się w dniach 09-10 grudnia 2010 roku w Wojcieszycach (Hotel Jan).

W dniach 26-28 października 2009 roku odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień – „Szkoła wspierająca uzdolnienia, szkołą poszukującą” w przepięknym Zamku Kliczków.

W dniach 27-29 października 2008 roku odbyła się II Międzynarodowa Konferencja Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień „Wspieranie uzdolnień każdego ucznia – kluczem do jego sukcesu” w przepięknym Zamku Kliczków.

W dniach 22 – 24 października 2007 r. na zamku w Kliczkowie odbyła się konferencja DSWU pt. „Szkoła otwarta na uzdolnienia”.

W październiku bieżącego roku realizowany był w Polanicy Zdroju dwudniowy grant Dolnośląskiego Kuratora Oświaty pt. Dolnośląska Sieć Wspierania Uzdolnień szansą na rozwój ucznia – wspieranie uzdolnień a doradztwo zawodowe. Wyraźnie dwuczłonowy tytuł miał podkreślić, że mocno osadzony w tradycji województwa Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień korzystnie wpływa na rozwój ucznia, a wspieranie uzdolnień jest integralnym elementem kreowania ścieżki edukacyjno-zawodowej ucznia. Związki doradztwa zawodowego z pracą na rzecz wspierania uzdolnień uczniów są na tyle wyraźne, że nie trzeba ich szczególnie wyjaśniać. Warto jednak zauważyć, że zmieniło się prawo oświatowe dotyczące doradztwa zawodowego i zmienił się ogólny klimat wokół zagadnienia. Do zadań szkół i placówek oświatowych również przed reformą należały zadania związane z pomaganiem uczniom w uświadamianiu dalszej drogi kształcenia i wyboru zawodu, lecz sposób realizacji tego ważnego zadania był potraktowany, również w prawie oświatowym, dość powierzchownie. Filozofia zmiany dotyczy zakresu wsparcia, realizowanych treści i jasnego określenia, że doradztwo wymaga skoordynowanych, systemowych działań, pracy wszystkich nauczycieli i sojuszu z instytucjami wspierającymi oświatę oraz pracodawcami. Realizatorom grantu, czyli członkom Zespołu Dolnośląskie Centrum Wspierania Uzdolnień i Zespołu ds. kształcenia zawodowego, zależało na wyeksponowaniu treści związanych z pracą z uczniem zdolnym na rzecz wspierania go w kontynuacji nauki i wyborze zawodu – decyzji niesłychanie ważnych dla wszystkich młodych ludzi, w tym tych, obdarzonych dużymi zdolnościami ogólnymi i kierunkowymi.

Dwa dni grantu były bardzo intensywne, wypełnione różnymi treściami z zakresu pracy z uczniem zdolnym i doradztwa zawodowego. Pierwszy wykład wygłosiła Halina Nawrotek, Koordynator Zespołu DCWU, na temat Efektywne sposoby wspierania uzdolnień i zainteresowań uczniów oraz szkolnego doradztwa zawodowego – założenia koncepcji Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień. Przypomniała o długiej tradycji Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia i wyeksponowała wyzwania, jakie stoją przed szkołami w związku z dokonującą się reformą. Ewa Norkowska, Kierownik Zespołu ds. kształcenia zawodowego, w swoim wystąpieniu pn. Rola nauczyciela i rodzica w doradztwie. Aktualne przepisy prawa oświatowego w zakresie doradztwa zawodowego w Polsce bardzo mocno zaakcentowała potrzebę dialogu między środowiskiem rodzinnym i szkolnym uczniów, by wspierać ich w życiowych wyborach, dotyczących kształcenia i wyboru zawodu. Ostatnie wystąpienie Krystyny Pac-Marcinkowskiej i Małgorzaty Reichel pt. Potrzeba doradzania uczniom o zidentyfikowanych zainteresowaniach i uzdolnieniach w wyborze dalszej ścieżki kształcenia oraz przyszłego zawodu było dopełnieniem wcześniej zasygnalizowanych treści, podkreślało rangę doradztwa zawodowego w przygotowywaniu ucznia szczególnie uzdolnionego do funkcjonowania na rynku pracy.

Merytoryczny przekaz, związany z problematyką konferencji, miał również miejsce podczas 3-godzinnych warsztatów, przeprowadzonych metodą karuzeli w ciągu dwóch dni: każdy uczestnik grantu uczestniczył w warsztatach, prowadzonych z podziałem na 25-osobowe grupy. Warsztaty Szkolne programy doradztwa zawodowego prowadziła Małgorzata Reichel, Rozpoznawanie zdolności i zainteresowań uczniów w kontekście wspierania ich w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej – narzędzia i metody stosowane w praktyce szkolnej – Krystyna Pac-Marcinkowska, Praktyczne wykorzystanie zdiagnozowanych przez szkołę zdolności i zainteresowań uczniów w realizacji szkolnych zadań z zakresu doradztwa zawodowego – Halina Nawrotek, Skuteczny system doradztwa zawodowego w szkole – Ewa Norkowska. Część warsztatowa pozwoliła obecnym na konferencji dyrektorom, nauczycielom, doradcom zawodowym prowadzić efektywny dialog, dzielić się cennymi doświadczeniami z własnej praktyki szkolnej. Podsumowaniem warsztatów był kończący grant panel dyskusyjny Przykłady dobrych praktyk z obszaru wspierania uzdolnień i doradztwa zawodowego. Ważne wydarzenie edukacyjne o zasięgu wojewódzkim otworzyła i zamknęła Mariola Kolan, Zastępca Dyrektora Wydziału Nadzoru Kształcenia Podstawowego i Specjalnego, która jeszcze raz podkreśliła rangę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów o ponadprzeciętnych zdolnościach i uzdolnieniach.

Realizatorzy grantu

20 i 21 października 2016 r. realizowany był przez DODN we Wrocławiu grant Dolnośląskiego Kuratora Oświaty pn. „Dolnośląska Sieć Wspierania Uzdolnień szansą rozwoju ucznia”. Adresowany był do dyrektorów i liderów wspierania uzdolnień z Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia oraz do dyrektorów szkół, którzy zainteresowani są ideą egalitarnego wspierania zainteresowań i uzdolnień uczniów z własnych placówek.

DODN Wrocław, 21-22.10.2015r.

Karpacz hotel Carmen, 16-18.09.2013r.

[więcej o grancie]

Świeradów Zdroj hotel Malachit, 10-13.10.2011r.

[więcej o grancie] [galeria zdjęć]