Cele główne:
- Tworzenie przestrzeni edukacyjnej wspierającej wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, ze szczególnym uwzględnieniem poszanowania wartości i tradycji własnego regionu.
- Doskonalenie kompetencji nauczycielskich w zakresie realizowania treści regionalnych na zajęciach szkolnych.
- Wspieranie aktywności uczniów ukierunkowanej na wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej
i regionalnej.
Podmioty zaangażowane w realizację projektu:
- Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego;
- Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu;
- Jednostki samorządu terytorialnego oraz lokalne instytucje, których działalność związana jest z ochroną dziedzictwa rejonu (np. muzea, ośrodki kultury, organizacje pozarządowe);
- Zainteresowane szkoły;
- Lokalne media;
- Inne zainteresowane podmioty.
Działania podjęte w ramach projektu:
- Inicjowanie i organizowanie różnorodnych form współpracy z podmiotami zaangażowanymi w realizację projektu (warsztaty, seminaria dla nauczycieli, propagowanie lokalnej twórczości artystycznej, konkursy dla uczniów i nauczycieli, projekty edukacyjne);
- Pilotażowy konkurs z zakresu edukacji regionalnej „Patriotyzm Jutra” dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
- Popularyzowanie działań projektowych w edukacyjnym środowisku lokalnym;
- Ewaluacja projektu.
Efekty działań podjętych w ramach projektu przez DODN we Wrocławiu:
- Udoskonalenie warsztatu pracy nauczycieli w zakresie:
-
-
- kształtowania postaw patriotycznych i obywatelskich dzieci i młodzieży,
- wzmacniania poczucia tożsamości regionalnej,
- interdyscyplinarnego modelowania wiedzy o regionie,
- kształtowania szacunku dla wielokulturowości,
- doskonalenia różnych umiejętności warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
-
- Nawiązana współpraca społeczności szkolnych z różnych rejonów Dolnego Śląska w duchu wzajemnego szacunku dla lokalnego dziedzictwa kulturowego.
- Podwyższone kompetencje komunikacyjne na rzecz prowadzenia konstruktywnego dialogu międzykulturowego;
- Upowszechniona wiedza związana z historią oraz kulturą różnych rejonów Dolnego Śląska.
- Wzmocnione więzi kulturowe sprzyjające kształtowaniu wspólnoty „małych ojczyzn”.