Konferencja 30 maja 2023: "Inicjatywy prozdrowotne w placówkach oświatowych na Dolnym Śląsku"

Sprawozdanie z konferencji „Inicjatywy prozdrowotne w placówkach oświatowych na Dolnym Śląsku”

Opracowała: Urszula Tkaczyk DODN we Wrocławiu Filia w Legnicy

30 maja 2023 r. Zespół ds. Promocji Zdrowia zorganizował dla środowiska edukacyjnego VI Wojewódzką konferencję pt. „Inicjatywy prozdrowotne w placówkach oświatowych na Dolnym Śląsku”. Konferencję otworzyła  dr Jolanta Horyń, Dyrektor  DODN w Wrocławiu, wprowadzając uczestników w tematykę spotkania.

W sesji wykładowej  głos zabrała  p. Valentina Todorowska-Sokołowska,  Krajowy Koordynator Programu Przedszkola/Szkoły Promujące Zdrowie  z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Prelegentka  wygłaszając  wykład na temat  „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” podkreśliła  istotę Programu jako całościowego podejścia do zdrowia, które wyraża się dbałością  o wszystkie jego wymiary: fizyczny, psychiczny, emocjonalny i społeczny. Następnie wymieniła najważniejsze filary Programu, które warto przypomnieć:

  • Tworzenie szkoły promującej zdrowie w oparciu o całościowe podejście do zdrowia jest długotrwałym procesem, wymagającym zaangażowania oraz gotowości do wprowadzania wielu zmian w działaniu i myśleniu społeczności szkolnej.
  • Placówki promujące zdrowie to środowiska otwarte na zmiany, gotowe na poszukiwanie nowych rozwiązań. Kluczowe jest to, aby uczniowie, nauczyciele, rodzice i inny pracownicy szkoły czuli się autorami i realizatorami wprowadzanych zmian.
  • Wszystkie działania, oparte na zaufaniu i współdziałaniu, ukierunkowane są na całą społeczność szkolną/przedszkolną. Ważnym elementem szkół promujących zdrowie jest również współpraca i współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Dzięki ukierunkowaniu na współpracę, szkoły te chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i dorobkiem z innymi. Porównywanie szkół jest nieuzasadnione, ponieważ każda z nich charakteryzuje się innym stanem wyjściowym (diagnoza), wybiera różne problemy priorytetowe do realizacji, a tym samym osiąga zmiany w różnych obszarach życia szkoły.
  • Tworzenie szkoły promującej zdrowie jest działaniem oddolnym, a jedną z podstawowych zasad, na których zbudowana jest szkoła promująca zdrowie, stanowi demokratyczny styl zarządzania. Dotychczas wszystkie rozwiązania, które miały potem zastosowanie w szkołach, w tym system certyfikacji, były wypracowywane wspólnie z koordynatorami wojewódzkimi oraz przedstawicielami szkół. Jest to jedno z podstawowych uwarunkowań długofalowości i trwałości tego programu.

 

W sesji dobrych praktyk szkolni koordynatorzy  zaprezentowali  działalność prozdrowotną swoich placówek:

  • Iwona Obrębska, działalność Szkoły Podstawowej nr 1  w Olszynie,
  • Bogumiła Nowak, działalność  Szkoły Podstawowej nr 3 w Bogatyni im. Kornela Makuszyńskiego,
  • Julita Pikul, działalność Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich.

 

Podsumowania sesji dobrych praktyk dokonała p. Valentina Todorowska-Sokołowska, która wyraziła podziękowanie p. Urszuli Tkaczyk, Wojewódzkiemu Koordynatorowi SIECI Przedszkoli/Szkół, za zachowanie wysokich standardów współpracy z dolnośląskimi placówkami. Następnie zwróciła się indywidualnie do szkolnych koordynatorów, dziękując za wspaniałe inicjatywy uwzględniające  specyfikę i potrzeby społeczności szkolnych. Natomiast szkolni koordynatorzy wyrazili podziękowanie za współpracę z Dolnośląskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu za pośrednictwem wojewódzkiego Koordynatora w realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie.

Konferencję zamknął p. Jan Lewandowski, Wicedyrektor DODN we Wrocławiu. Dokonując podsumowania konferencji pogratulował placówkom wymiernych efektów we współpracy z Wojewódzkim Koordynatorem, które są wyrazem troski  o dobrostan całych społeczności szkolnych.

Moderatorką konferencji, dbającą o sprawny przebieg wydarzenia, była p. Urszula Tkaczyk, Wojewódzki Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie, nauczycielka-konsultantka  legnickiej filii DODN.

Konferencja 12 stycznia 2023: „Profilaktyka uzależnień w szkole"

Konferencja 08 grudnia 2022: „Siła umysłu – dlaczego warto tworzyć przyjazne środowisko edukacyjne?”

Relacja z konferencji: „Siła umysłu – dlaczego warto tworzyć przyjazne środowisko edukacyjne?”

Opracowała: nauczyciel-konsultant Urszula Tkaczyk, DODN we Wrocławiu Filia w Legnicy

8 grudnia 2022 r. Zespół ds. Promocji Zdrowia zorganizował dla środowiska edukacyjnego IV Wojewódzką konferencję pt. Siła umysłu – dlaczego warto tworzyć przyjazne środowisko edukacyjne?” Konferencję otworzyła  dr Jolanta Horyń, Dyrektor  DODN w Wrocławiu, wprowadzając odbiorców w tematykę spotkania.

W sesji wykładowej  głos zabrała   Katarzyna Baeck-Kamińska,  konsultantka DODN Filia w Jeleniej Górze, która wypowiedziała się na temat „Siły umysłu”. Prelegentka przestawiła propozycje tworzenia przyjaznego środowiska edukacyjnego, które umożliwia wykorzystanie potencjału umysłu na poziomie indywidualnym i zespołowym.

W drugiej sesji konferencji szkolni koordynatorzy szkół otrzymujących certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie zaprezentowali trzyletnią działalność prozdrowotną:

Ewelina Róg, działalność Szkoły Podstawowej nr 3 im. Arkadego Fiedlera w Polkowicach,

Marta Gołąbek, działalność  Szkoły Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie,

Monika Fabin, działalność Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Bolesławcu,

Ewelina Dreszer, działalność Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach.

 

Po prezentacji szkolnych koordynatorów nastąpiło  uroczyste wręczenie wojewódzkich certyfikatów Szkoły Promującej Zdrowie. Dyrektorzy certyfikowanych Placówek wyrazili podziękowanie za współpracę z Dolnośląskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu w kształtowaniu postaw prozdrowotnych.

Konferencję zamknęła  dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN, która – dokonując podsumowania uroczystej konferencji  – pogratulowała Placówkom przyznanych wojewódzkich certyfikatów Szkoły Promującej Zdrowie, podkreślając, iż  są one ukoronowaniem troski o dobrostan całych społeczności szkolnych.

Moderatorką konferencji, dbającą o sprawny przebieg wydarzenia, była Urszula Tkaczyk, wojewódzki koordynator szkoły Promującej Zdrowie, nauczycielka-konsultantka z legnickiej filii DODN.

  

  

Fot. Nr 1. dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN we Wrocławiu. Fot. Nr 2. Urszula Tkaczyk, Wojewódzki Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie. Fot. Nr 3. Ewelina Róg, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie SP Nr 3 w Polkowicach
Fot nr 4. Marta Gołąbek, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w SP Nr 12 w Głogowie. Fot Nr 5. Monika Fabin, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w SP Nr 1 w Bolesławcu. Fot. Nr 6. EwelinaDreszer, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w ZSP w Ziębicach. Fot Nr 7 (od lewej, góra): dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN; Paweł Jamróz, Dyrektor SP Nr 12 w Głogowie; Marta Gołąbek, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w SP Nr 12 w Głogowie; Ewelina Róg, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie SP Nr 3 w Polkowicach; Małgorzata Giedrojć-Sypień, Dyrektor SP Nr 1 w Bolesławcu; Joanna Smętkiewicz, Dyrektor w ZSP w Ziębicach; Jan Lewandowski, Wicedyrektor DODN; Amelia Grodecka, Wicedyrektor SP Nr 3 w Polkowicach; Monika Fabin, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w SP Nr 1 w Bolesławcu; Ewelina Dreszer, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie w ZSP w Ziębicach, Urszula Tkaczyk, Wojewódzki Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie

Konferencja 17 maja 2022: „Moc słów – o roli komunikacji w przestrzeni edukacyjnej”

Relacja z konferencji „Moc słów – o roli komunikacji w przestrzeni edukacyjnej”
Opracowała: Urszula Tkaczyk, nauczyciel-konsultant w DODN we Wrocławiu filia w Legnicy

w dniu 17 maja 2022 r. Zespół ds. Promocji Zdrowia zorganizował dla środowiska edukacyjnego III Wojewódzką Konferencję pt. Moc słów – o roli komunikacji w przestrzeni edukacyjnej” . Konferencję otworzył  Jan Lewandowski– kierownik legnickiej filii DODN, wprowadzając odbiorców w tematykę spotkania.

W sesji wykładowej jako pierwsza głos zabrała   Mirella Zajega, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie filozofia, która wypowiedziała się na temat „Pozytywnego dialogu z sobą”.  Prelegentka podkreśliła moc słów, które wypowiedziane w relacji z sobą i  z innymi wpływają na zdrowie i jakość życia. Największą moc przypisała słowom, których używamy w wewnętrznym dialogu opisując samych siebie i zjawiska zachodzące wokół nas.

Drugi wykład wygłosiła Krystyna Pac – Marcinkowska , nauczycielka-konsultantka wałbrzyskiej filii DODN pt. „Czy polska szkoła jest miejscem profesjonalnej komunikacji?”. Prelegentka podkreśliła rangę tematu i podjęła próbę odpowiedzi na zadane w temacie pytanie. Swój wykład rozpoczęła od wyjasnienia, czym jest „profesjonalna komunikacja”, a następnie udzieliła odpowiedzi w kontekście badań empirycznych.

Trzeci wykład pt. „Kultura fizyczna jako narzędzie kształtowania właściwych relacji międzyludzkich” wygłosił Rafał Wichowski, nauczyciel– konsultant jeleniogórskiej filii DODN. Autor wystąpienia przedstawił kulturę fizyczną jako istotne narzędzie budowania ważnych relacji społecznych: uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel, ja – ja.   

W drugiej części konferencji, poświęconej dobrym praktykom głos zabrała  Iwona Obrębska, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie, która przedstawiła działalność prozdrowotną Szkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie w wystąpieniu pt. „Od słowa do zdrowia” . Prelegentka istotną część swojego wystąpienia poświeciła empatycznej komunikacji, która wpływa na dobrostan całej społeczności szkolnej.

O inicjatywach prozdrowotnych w Szkole Podstawowej nr 14 w Lubinie opowiedziała  wicedyrektor Agnieszka Kocaba. Na uwagę zasługuje rekomendowany „Program profilaktyki uniwersalnej dla uczniów”  w wieku 12–14 lat, oparty na modelu wszechstronnego wpływu społecznego.  Program „Przeciwdziałania Przyjmowaniu Substancji Uzależniających przez uczniów dla szkół” stanowi bardzo dobre narzędzie w przedstawieniu problemów związanych z konsekwencjami stosowania narkotyków zarówno dla jednostki, jak i społeczeństwa. Jest to optymalna droga dotarcia z tym zagadnieniem do ludzi młodych. Program zakłada aktywne włączanie  rodziców i opiekunów uczniów.

Konferencję zamknął Jan Lewandowski– kierownik legnickiej filii DODN, który dokonując podsumowania poruszanych  kwestii  podkreślił   potrzebę  dbania o jakość komunikacji przez wszystkie środowiska , poniewaz od jej jakości  zależy skuteczność wychowania i nauczania.

Moderatorką konferencji, dbającą o sprawny przebieg wydarzenia, była Urszula Tkaczyk- nauczycielka-konsultantka z legnickiej filii DODN.

Konferencja 26 października 2021: „Kondycja psychofizyczna nauczycieli"

26 października 2021 r. Zespół ds. Promocji Zdrowia zorganizował dla środowiska edukacyjnego II Wojewódzką konferencję pt. „Kondycja psychofizyczna nauczycieli”. Tematyka  konferencji wyrażała troskę o zdrowie nauczycieli, którzy na co dzień zmagają się z trudnościami natury zawodowej i osobistej z powodu odmiennych warunków pracy i życia wywołanych pandemią COVID-19.

Konferencję otworzyła  dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN w Wrocławiu, wprowadzając odbiorców w tematykę spotkania.

W sesji wykładowej jako pierwsza głos zabrała  Anna Worobiej, psycholog, Dyrektor Centrum Terapii i Rozwoju przy Fundacji Raduga, która wypowiedziała się na temat „Zdrowie psychiczne nauczycieli – jak o nie zadbać? Prelegentka rozpoczęła  rozważania od definicji zdrowia w ujęciu patogenetycznym i salutogenetycznym, następnie omówiła źródła stresu, po czym przedstawiła osiem modyfikatorów chroniących zasoby własne przed czynnikami patogenetycznymi. Swoją wypowiedź zakończyła  propozycjami, jak  efektywnie dbać o własne zdrowie psychiczne.

 

Drugi wykład wygłosiła Karolina Głuszek, nauczycielka-konsultantka wałbrzyskiej filii DODN pt. „Kondycja nauczycieli po pandemii w świetle badań”. Prelegentka odniosła się do  badań IPSOS, z których wynika, że „Polacy w czasie pandemii najrzadziej na świecie odczuwali wsparcie pracodawcy, rodziny czy przyjaciół”. Ten fakt ma wpływ na dobrostan Polaków, co potwierdzają wyniki badania „Zdalne nauczanie, a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Poczucie dobrostanu, zarówno w obszarze fizycznym, jak i psychicznym uległo pogorszeniu wśród wszystkich badanych grup. Te mało optymistyczne doniesienia prelegentka zakończyła propozycjami zapobiegającymi dalszej frustracji i wypaleniu zawodowemu nauczycieli.

 

Kolejnym ważnym punktem konferencji było wręczenie  Szkole  nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Siechnicach przedłużonego Wojewódzkiego  Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie. Certyfikat osobiście odebrały: Anna Kuczyńska – dyrektor szkoły oraz Iwona Lisowska – szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie. Jeszcze raz gratulujemy całej społeczności szkolnej!

W drugiej części konferencji, poświęconej dobrym praktykom, głos zabrała  Marta Gołąbek, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie, która przypomniała działalność  Szkoły Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie w obszarze promocji zdrowia. Do programu SzPZ szkoła  przystąpiła w 2012 roku, a w 2019 roku otrzymała  Wojewódzki Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Na przestrzeni tych lat w  szkole bardzo dużo się działo w zakresie promocji zdrowia, z dbałością, by każdy w placówce czuł się dobrze i bezpiecznie. Na uwagę zasługują programy uczące zdrowego odżywiania, takie jak: „Śniadanie daje moc”, „Tydzień zdrowego odżywiania się”. Uczniowie uczestniczyli w konkursie  plastycznym „Zdrowe odżywianie się”, zajęli I miejsce  w powiatowym konkursie pn. „Czy wiesz, co jesz?”. Szkoła organizowała ponadto spotkania z dietetykami i warsztaty kulinarne. Dbając o optymalne odżywianie, uczniowie dbają również o uzębienie i kondycję fizyczną.  Społeczność szkolna wrażliwa jest na potrzeby innych. Często i chętnie bierze udział w akcjach charytatywnych. Wszyscy z entuzjazmem podnoszą wiedzę z zakresu zdrowego stylu życia, biorąc udział w licznych prelekcjach, wykładach i warsztatach.

O inicjatywach prozdrowotnych w Przedszkolu Gminnym w Rudnej  opowiedziała Ewelina Mienciuk, przedszkolny koordynator SzPZ. Na uwagę zasługuje praca całej społeczności przedszkolnej nad kondycją  fizyczną. Dzieci na co dzień brały udział w licznych zajęciach ruchowych, a poza tym uczestniczyły w dwóch programach o charakterze ogólnopolskim: „Maraton dla przedszkolaków” i  „Zdrowo i sportowo”. Troskę o sprawność fizyczną podsumował przepiękny konkurs fotograficzny pn. „Sportowa rodzinka”. Przedszkole promowało również ideę zdrowego odżywiania. Dzieci z przejęciem piekły zdrowy chleb, przygotowywały sałatki owocowe i kolorowe kanapki. Swoją wiedzę o optymalnym odżywianiu uporządkowały na spotkaniu z dietetykiem.

Po wystąpieniu szkolnych koordynatorów głos zabrała Sylwia Nadolska, nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu, która z entuzjazmem zaprosiła nauczycieli do aktywności ruchowej  z wykorzystaniem narzędzi  TIK. Najpierw omówiła pozytywny wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka oraz  konsekwencje  niedostatku ruchu w jego życiu. Następnie zarekomendowała program MEiN i AWF, który w sposób atrakcyjny może   pomóc zachować sprawność fizyczną. Prelegentka, powołując się na badania, przekonywała uczestników konferencji do aktywności fizycznej z wykorzystaniem nowoczesnych mediów, streamingu video, czy aplikacji w telefonach. Następnie zachęcała do udziału w kampanii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego „#BezpieczneDoOdkrycia” w ramach akcji „Odkryj Dolny Śląsk”, wspierającej turystykę regionalną. Kampania  promuje  świadome i bezpieczne podróże „blisko domu”, w miejsca wskazane m.in. przez dolnośląskich przewodników i blogerów.

„Jestem tym, co jem” to wykład wygłoszony przez  Monikę Świerbutowicz, dietetyczkę z Poradni Dietetycznej CELFT. Omówiła ona  wpływ pandemii na niewłaściwe odżywianie i  rolę szkoły w promowaniu zdrowego odżywiania. Zachęciła słuchaczy, by wsłuchali się w swój organizm i dokonali oceny swojego stylu życia, który  w 70 % wpływa na nasze zdrowie. W trakcie wykładu zdradziła sekret zdrowia, którym jest  dieta z ograniczoną ilością mięsa, tłuszczy odzwierzęcych, dużą ilością owoców i warzyw oraz żywności nieprzetworzonej. Opisała również dietę podnoszącą ogólną odporność organizmu. Szczególne zainteresowanie uczestników wzbudziła informacja o wpływie otyłości na ciężki przebieg COVID-19.

Ostatnie wystąpienie „Koncepcja i zasady tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie” należało do Lecha Stempla, nauczyciela-konsultanta DODN we Wrocławiu, w którym omówił koncepcję Polskiej Szkoły Promującej Zdrowie, procedury działań szkół promujących zdrowie na poziomie krajowym i wojewódzkim. Wykład zakończył szczegółowymi informacjami o zasadach przyjmowania szkół do sieci oraz nadawania i odnawiania wojewódzkiego certyfikatu „Szkoła Promująca Zdrowie”.

Konferencję zamknął Jan Lewandowski, Kierownik filii DODN w Legnicy, który – dokonując podsumowania poruszanych  kwestii – podkreślił   potrzebę  współpracy środowiskowej  na rzecz systemowej dbałości o dobrostan nauczycieli, którzy promując zdrowie, sami powinni być zdrowi.

Moderatorką konferencji, dbającą o sprawny przebieg wydarzenia, była Urszula Tkaczyk, nauczycielka-konsultantka z legnickiej filii DODN.

Urszula Tkaczyk, moderatorka konferencji

dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN we Wrocławiu

Urszula Tkaczyk, Wojewódzki Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie; Anna Kuczyńska, Dyrektor SP 3 w Siechnicach; Iwona Lisowska, Szkolny Koordynator SzPZ w SP 3 w Siechnicach

 

Anna Kuczyńska, Dyrektor SP w Siechnicach; Iwona Lisowska, Szkolny Koordynator SzPZ; dr Jolanta Horyń, Dyrektor DODN we Wrocławiu

Karolina Głuszek, nauczycielka – konsultantka DODN Filia w Wałbrzychu

Anna Worobiej, psycholog, Dyrektorka Centrum Terapii i Rozwoju przy Fundacji

Monika Świerbutowicz, dietetyczka  Poradni Dietetycznej CELFT

Lech Stempel, nauczyciel – konsultant DODN we Wrocławiu, Regionalny Koordynator SzPZ

Iwona Lisowska, Szkolny Koordynator SzPZ w SP 3 w Siechnicach

 

Sylwia Nadolska, nauczycielka – konsultantka DODN we Wrocławiu

Konferencja 12 kwietnia 2021: „Zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży w czasie pandemii"

Relacja z konferencji „Zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży w czasie pandemii” organizowanej przez Filię DODN w Legnicy

Opracowała: Urszula Tkaczyk nauczyciel-konsultant w DODN we Wrocławiu, Filia w Legnicy

 

 

W odpowiedzi na rosnącą wśród nauczycieli potrzebę poszerzania wiedzy na temat wspierania uczniów w czasie pandemii, Zespół ds. Promocji Zdrowia zaproponował konferencję „Zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży w czasie pandemii”, która odbyła się 12 kwietnia 2021 r. za pośrednictwem platformy Microsoft Teams.
Konferencję otworzył Pan Jan Lewandowski, Kierownik Filii DODN w Legnicy, wprowadzając odbiorców w tematykę spotkania, podkreślając  jej doniosłość  w czasie  pracy zdalnej.

W części wykładowej pierwsza prelegentka, Pani Karolina Głuszek, nauczycielka-konsultantka wałbrzyskiej filii DODN, w swoim wystąpieniu pt. „Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w czasie pandemii”, omówiła stan psychiczny uczniów w czasie pandemii w świetle badań naukowych. Konsultantka odniosła się zarówno do pierwszych symptomów trudności emocjonalnych, które  szybko zauważone  mogą zapobiec rozwojowi kolejnych trudności w funkcjonowaniu uczniów oraz ich bliskich, jak i tych, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu młodych ludzi. Poza wskazaniem różnych form wsparcia, podała nazwy instytucji, które niosą specjalistyczną pomoc w sytuacjach wystąpienia trudności emocjonalnych. Wymieniając liczne formy pracy wzmacniającej dobrostan psychiczny uczniów, wskazała między innymi na udokumentowane korzyści wynikające z obcowania z naturą.

Pan Lech Stempel, nauczyciel-konsultant DODN we Wrocławiu, w wykładzie „Koncepcja i zasady tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie” omówił koncepcję  Polskiej Szkoły Promującej Zdrowie, której długofalowe działania  opierają się na czteroetapowym cyklu. Następnie przedstawił sposób koordynowania działań szkół promujących zdrowie na poziomie krajowym i wojewódzkim. Wykład zakończył szczegółowymi informacjami o zasadach przyjmowania szkół do sieci oraz nadawania i odnawiania wojewódzkiego certyfikatu „Szkoła Promująca Zdrowie”.

W drugiej części konferencji, poświęconej dobrym praktykom, głos zabrała Pani Monika Fabin, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie. Przedstawiła działania prozdrowotne, jakie podejmowane są w Szkole Podstawowej nr 1 w Bolesławcu. Na uwagę zasługują programy: „Sprawny Dolnoślązaczek kl. I-III”, „Umiem pływać kl. I-III”, „Aktywne Szkoły Multisport”, „Śniadanie daje moc”, „Mleko w szkole”, „Owoce i warzywa w szkole”, „Bicie rekordu świata w wychowaniu fizycznym online”. Poza troską o kondycję fizyczną i prawidłowe odżywianie dzieci, kadra pedagogiczna dba o prawidłowy rozwój ich inteligencji emocjonalnej. Uczniowie mogli podwyższyć umiejętności współpracy, poczucia wartości własnej dzięki udziałowi w programie „Zdobądź Everest”Cała społeczność uczniowska uczestniczy w programie „Spójrz Inaczej”, który jest elementem profilaktyki społecznie nieakceptowanych zachowań.

O projektach promujących zdrowie  w Szkole Podstawowej nr 3 w Polkowicach opowiedziała Pani Ewelina Róg, szkolny koordynator Szkoły Promującej Zdrowie. Bardzo ważną  inicjatywą w zrozumieniu sytuacji pandemicznej był udział uczniów w XVI konferencji uczniowskiej z cyklu „Dzieci mają głos” pt. „Koronawirus – i o co tyle hałasu”. Uczniowie mieli okazję, aby poznać wzajemne odczucia, poglądy, a także obawy i wątpliwości związane  z życiem w czasie pandemii. Wcielali się  w role ekspertów różnych resortów i zastanawiali się nad praktycznymi rozwiązaniami, aby poprawić bezpieczeństwo. „Hałasowi mówimy stop!” to tytuł kolejnego programu, w ramach którego uczniowie zaproponowali bardzo interesujące kąciki  pracy w ciszy. „Poznaj z nami SuperMoce”, „Barometr uczuć” to z kolei programy, które zapraszały uczniów do głębszego poznania siebie.

„Propozycje aktywizacji ruchowych uczniów z wykorzystaniem TIK podczas nauki zdalnej” to z kolei tytuł wystąpienia Pani Sylwii Nadolskiej, nauczycielki-konsultantki DODN we Wrocławiu. Po omówieniu pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka, przypomniała uczestnikom spotkania o konsekwencjach niedostatku ruchu w naszym życiu. Następnie zarekomendowała program MEiN i AWF, który ma pomóc uczniom aktywnie wrócić do szkół po pandemii. Prelegentka, powołując się na badania, przekonywała uczestników konferencji do aktywności fizycznej z wykorzystaniem nowoczesnych mediów, streamingu video, czy aplikacji w telefonach. Następnie zachęcała do udziału w kampanii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego „#BezpieczneDoOdkrycia” w ramach akcji „Odkryj Dolny Śląsk”, wspierającej turystykę regionalną. Kampania będzie promować świadome i bezpieczne podróże „blisko domu”, w miejsca wskazane m.in. przez dolnośląskich przewodników i blogerów. Kampania ma na celu przekonać nas, że na Dolnym Śląsku nie brakuje miejsc nieodkrytych, zakątków położonych z dala od zatłoczonych miast.

Ostatnie wystąpienie pt. „Jestem tym, co jem” należało do Pani Moniki Świerbutowicz, dietetyczki z Poradni Dietetycznej CELFT. Pani omówiła wpływ pandemii na niewłaściwe odżywianie dzieci i młodzieży, rolę szkoły w promowaniu zdrowego odżywiania. Szczególne zainteresowanie uczestników wzbudziła informacja o wpływie otyłości na ciężki przebieg COVID-19.

W konferencji wzięło udział osiemdziesięciu uczestników, którzy wysoko ocenili poziom merytoryczny spotkania w arkuszach ewaluacyjnych. Oto niektóre wypowiedzi: „ciekawe i interesujące szkolenie”, „dziękuję za ciekawe informacje i garść dobrych praktyk”, „bardzo ciekawa konferencja”, „nareszcie konkrety, aż się miło słuchało”, „głowa pełna nowych pomysłów, bardzo mi się podobało szkolenie i wystąpienia każdego z Państwa!”, „poruszane były bardzo ważne kwestie”, „szkolenie na bardzo wysokim poziomie, „super przykłady, dużo konkretów, linki do stron”, „bardzo dobrze przygotowane szkolenie, ciekawi prelegenci, poruszone ważne zagadnienia”, „zagadnienia poruszane w sposób ciekawy, w perspektywie zachodzących zmian”, „bardzo udana i niezwykle potrzebna konferencja”, „Gratuluję !!!! Liczymy na ciąg dalszy. Pozdrawiamy Legnicę …. :”, „baza wielu ciekawych i nowych pomysłów, do wykorzystania w pracy z uczniami”.

Konferencję zamknął Pan Jan Lewandowski, który – dokonując podsumowania poruszanych  kwestii – podkreślił   potrzebę  współpracy środowiskowej  na rzecz systemowej dbałości o dobrostan emocjonalny i fizyczny  dzieci oraz młodzieży.

Moderatorką konferencji, dbającą o sprawny przebieg wydarzenia, była Pani Urszula Tkaczyk, nauczycielka-konsultantka z legnickiej filii DODN.