„Edukacja Obywatelska” w polskiej szkole

„Edukacja Obywatelska” w polskiej szkole

Niniejszy tekst przedstawia kluczowe aspekty i założenia nowego przedmiotu – Edukacji Obywatelskiej (EO) – który zostanie wprowadzony do szkół ponadpodstawowych z początkiem roku szkolnego 2025/2026.
EO jest postrzegana jako istotna reforma edukacyjna, mająca na celu rozwój kompetencji obywatelskich, społecznych i cyfrowych, niezbędnych do świadomego uczestnictwa w życiu demokratycznym.

Główne tematy i najważniejsze założenia:

  1. Nowa jakość kształcenia i odpowiedź na współczesne wyzwania:

EO to nie tylko zmiana w siatce godzin, lecz przede wszystkim nowa jakość w edukacji, odpowiadająca na wyzwania współczesnego świata i potrzeby młodego pokolenia. Jej celem jest rozwijanie kompetencji obywatelskich, społecznych i cyfrowych.

  1. Odmienność od poprzednich przedmiotów (WOS i HiT):

EO odróżnia się od Wiedzy o Społeczeństwie (WOS) oraz Historii i Teraźniejszości (HiT) swoim interdyscyplinarnym i praktycznym podejściem:

  • WOS skupiał się na analitycznym rozumieniu funkcjonowania państwa, prawa, społeczeństwa i gospodarki.
  • HiT opierał się na narracji historycznej i patriotycznej z akcentem na wydarzenia po 1945 r.
  • EO to przedmiot interdyscyplinarny, łączący teorię z praktyką. Uczy działania w społeczności szkolnej i lokalnej, angażuje i rozwija postawy obywatelskie.
  1. Innowacyjność EO – edukacja przez działanie:

W tym przedmiocie silny nacisk kładzie się na praktyczne metody nauczania, takie jak:

  • debaty, projekty społeczne i badawcze, analiza informacji,
  • możliwość elastycznego podejścia – część treści jest fakultatywna,
  • angażowanie uczniów w działania lokalne i globalne,
  • współpraca z NGO,
  • wykorzystanie nowoczesnych technologii zgodnie z priorytetami MEN na rok 2025/2026.

Główne motto brzmi: „Edukacja Obywatelska to nie tylko nauka o społeczeństwie – to nauka działania w społeczeństwie.”

 

  1. Korelacja międzyprzedmiotowa:

EO ma naturalnie łączyć się z innymi przedmiotami, m. in. z:

  • językiem polskim (praca z tekstami i argumentacją),
  • historią (pogłębianie rozumienia dziedzictwa i patriotyzmu),
  • geografią (realizacja projektów regionalnych),
  • informatyką (analiza treści cyfrowych i krytyczne myślenie).
  1. Rozwój samorządności uczniowskiej i młodych liderów:

EO aktywnie wspiera rozwój aktywności obywatelskiej poprzez:

  • projekty społeczne i badawcze, debaty, budżet obywatelski,
  • symulacje procesów demokratycznych, od klasy począwszy,
  • współudział w programach takich jak „Młodzi Obywatele” i „Młodzi Głosują” i szereg innych.
  1. Rola EO w życiu szkoły:

Przedmiot ma na celu:

  • wzmacniać kulturę dialogu,
  • integrować społeczność szkolną,
  • przygotowywać do życia w społeczeństwie obywatelskim,
  • dać nauczycielom przestrzeń do kreatywności i innowacji.
  1. Zadania dyrektora szkoły:

Dyrektorzy mają kluczową rolę we wdrażaniu EO, obejmującą:

  • organizację zajęć zgodnie z planem,
  • wsparcie merytoryczne nauczycieli (szkolenia, materiały),
  • promowanie korelacji międzyprzedmiotowej,
  • wspieranie samorządności uczniowskiej,
  • nadzór pedagogiczny.
  1. Wsparcie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli (DODN): DODN we Wrocławiu przygotowuje kompleksowe wsparcie dla nauczycieli EO, w tym:
  • sieć współpracy,
  • kursy i warsztaty (np. debaty, w tym oksfordzkie, edukacja cyfrowa, samorządność uczniowska, wolontariat),
  • materiały dydaktyczne (scenariusze, zasoby interaktywne),
  • seminaria regionalne.
  1. Podsumowanie końcowe:

Edukacja Obywatelska jest postrzegana jako kluczowe narzędzie do kształtowania świadomych, odpowiedzialnych i aktywnych obywateli, poprzez skupienie się na praktycznym działaniu i rozwijaniu kluczowych kompetencji obywatelskich.

 

Powrót do góry
Przejdź do treści