Szanowni Państwo,
Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu we współpracy z Akademią Wojsk Lądowych serdecznie zapraszają na bezpłatne szkolenia, prowadzone w formie hybrydowej ( stacjonarnie i zdalnie ).
Celem projektu szkoleń jest przygotowanie nauczycieli do realizacji nowych treści w ramach przedmiotu Edukacja dla bezpieczeństwa.
Założenia projektu przewidują przygotowanie rozwiązań w zakresie współpracy szkół i podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w celu edukacji dla bezpieczeństwa.
W ramach przygotowania nauczycieli, oprócz zdobycia wiedzy merytorycznej i specjalistycznej do nowych treści programowych jest również wyczulenie nauczycieli na właściwe podejście do kształtowania postaw patriotycznych i obywatelskich, zgodnie z zapisami: „Istotne znaczenie w rozwoju młodzieży ma wychowanie mające na celu kształtowanie postawy patriotycznej oraz poczucia odpowiedzialności za dorobek minionych pokoleń”.
Tematyka szkoleń:
– Informacja o SZ RP – wiedza ogólna z elementami szczegółów
-Reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi (Survival)
-Terenoznawstwo
-Polityka obronna, bezpieczeństwo militarne
-Zagrożenia terrorystyczne
-Zagrożenia chemiczne i jądrowe
-Cyberbezpieczeństwo w wymiarze wojskowym
-Szkolenie strzeleckie
Do prowadzenia zajęć zaangażowani będą specjaliści z Akademii Wojsk Lądowych, Policji, Straży Pożarnej, Ratownictwa Medycznego, Wojsk Obrony Terytorialnej, Straży Miejskiej oraz instytucji samorządowych i organizacji pozarządowych.
Sposób realizacji:
Szkolenia będą się odbywały w trybie hybrydowym co drugi wtorek rozpoczynając od dnia 20.09.2022 r. w godz. 13:00-16:00 ( szczegółowy harmonogram w załączeniu niniejszej wiadomości ).
Forma uczestniczenia w wykładach należy do Państwa ( stacjonarna lub zdalna ).
ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA!!!!
Link do zapisów: https://dodn.dolnyslask.pl/szkolenie/?id=20925
Szkolenia realizowane w ramach współpracy z Akademią Wojsk Lądowych w celu przygotowania nauczycieli do realizacji nowych treści w ramach przedmiotu Edukacja dla bezpieczeństwa
Edukacja dla bezpieczeństwa
Harmonogram szkoleń
Lp. | Tematyka | Data i miejsce | Ilość godzin i forma |
1. | Informacja o SZ RP – wiedza ogólna z elementami szczegółów
· zna misję Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ich rolę, podstawowe zadania w systemie obronności państwa oraz strukturę organizacyjną i uzbrojenie; · omawia zadania, struktury organizacyjne oraz podstawowe uzbrojenie i wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
|
20.09.2022
DODN |
.
wykład |
2. | Reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi (Survival)
· zna ograniczenia organizmu ludzkiego związane z brakiem snu, wody i pożywienia oraz wpływem czynników atmosferycznych na możliwości przetrwania; · potrafi wyjaśnić zjawisko paniki oraz omawia sposoby jej przeciwdziałania; · zna środki podręczne do zwiększenia szans przetrwania i rozumie, jak je wykorzystywać; · zna możliwości pozyskiwania wody i pożywienia występujących w środowisku naturalnym.
|
4.10.2022
AWL |
wykład + zajęcia praktyczne |
3. | Terenoznawstwo
· zna podstawy orientowania się w terenie, w tym potrafi wskazywać kierunki stron świata za pomocą np. kompasu, busoli, GPS oraz orientować się w terenie za pomocą charakterystycznych przedmiotów terenowych; · potrafi używać różnych rodzajów map do orientacji w terenie. Zagrożenia chemiczne i jądrowe · wyjaśnia zasady postępowania w przypadku awarii instalacji chemicznej, środka transportu lub rozszczelnienia zbiorników z substancjami toksycznymi oraz zna możliwości wykorzystania środków podręcznych i masek przeciwgazowych do ochrony ludzi przed szkodliwym wykorzystaniem toksycznych środków przemysłowych oraz bojowych środków trujących; · Źródła promieniowania jądrowego i jego skutki: 1) wymienia rodzaje znaków substancji toksycznych i miejsca ich eksponowania; 2) rozpoznaje znaki substancji toksycznych na pojazdach i budowlach; 3) omawia wpływ środków promieniotwórczych na ludzi, zwierzęta, żywność i wodę oraz wie, jakie materiały można wykorzystywać jako zastępcze środki ochrony dróg oddechowych i skóry; 4) wymienia sposoby zabezpieczenia żywności i wody przed skażeniami; 5) potrafi omówić sposób użycia indywidualnego pakietu przeciwchemicznego, a także indywidualnego pakietu radioochronnego; 6) wyjaśnia znaczenie pojęć odkażania, dezaktywacji, dezynfekcji, deratyzacji; 7) wyjaśnia, na czym polegają zabiegi specjalne i sanitarne.
|
05.11.2022
AWL g. 10:00-16:00 |
zajęcia praktyczne
|
4. | Polityka obronna, bezpieczeństwo militarne
· wymienia i uzasadnia geopolityczne, militarne i gospodarcze aspekty bezpieczeństwa państwa; · rozróżnia zagrożenia czasu pokoju i czasu wojny; · zna i rozumie rolę świadczeń obywateli na rzecz obronności oraz zadań i kompetencji władz państwowych i samorządowych w tym zakresie. · w zakresie zagrożenia terrorystycznego wyjaśnia pojęcie terroryzmu; wymienia przykłady skutków użycia środków biologicznych, chemicznych i wybuchowych oraz omawia zasady zachowania się w przypadku zdarzeń terrorystycznych (np. w razie wtargnięcia uzbrojonej osoby do szkoły, centrum handlowego). Cyberbezpieczeństwo w wymiarze wojskowym · zna istotę cyberbezpieczeństwa; · zna zasady identyfikacji podstawowych zagrożeń cyberbezpieczeństwa; · zna i rozumie wybrane definicje cyberbezpieczeństwa zawarte w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369, z 2021 r. poz. 2333 i 2445 oraz z 2022 r. poz. 655) oraz dokumentach NATO; · potrafi określić podział ról w czasie współdziałania układu militarnego z podmiotami układu pozamilitarnego; · potrafi odbierać ze zrozumieniem, tworzyć i przedstawiać umiarkowanie złożone wypowiedzi dotyczące roli i miejsca cyberbezpieczeństwa militarnego w systemie cyberbezpieczeństwa państwa.
|
8.11.2022
DODN (zdalnie lub stacjonarnie- wybór po stronie uczestnika )
g. 9:00-16:00 |
wykład
|
5. | Szkolenie strzeleckie
· zna zasady bezpiecznego i efektywnego posługiwania się bronią strzelecką; · zna podstawowe części składowe broni strzeleckiej; · zna zasady składania i rozkładania broni; · potrafi przyjmować postawy strzeleckie; · potrafi prawidłowo zgrywać przyrządy celownicze, regulować oddech w czasie składania się do strzału oraz ściągać język spustowy; · potrafi wykonać strzelanie z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych.
|
17.01.2023
AWL |
zajęcia praktyczne
|