16.12.2022 Polsko-niemiecka konferencja podsumowująca projekt

W dniu 09.12.2022 r. odbyła się w jeleniogórskiej Filii Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu oraz na platformie ZOOM polsko-niemiecka konferencja podsumowująca projekt „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem”. Wzięli w niej udział przedstawiciele saksońskich i dolnośląskich instytucji oświatowych, dyrektorzy i nauczyciele przedszkoli, a także członkowie polsko-niemieckiej grupy eksperckiej i uczestnicy projektu.
Po otwarciu konferencji przez panią dr Jolantę Horyń, Dyrektora DODN we Wrocławiu, przedstawione zostały założenia i efekty projektu. Następnie uczestnicy wysłuchali dwóch wystąpień: pani prof. dr hab. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz pt. „Uznać Innego czyli budowanie tożsamości i kultury pogranicza w edukacji i poprzez edukację” oraz pana dr. Thomasa Vogel pt. „Wielojęzyczność i wczesna nauka języków krajów sąsiednich w przedszkolach na pograniczu polsko-saksońskim”. Po przerwie, w części dotyczącej praktycznej realizacji projektu, uczestnicy konferencji wysłuchali czterech wystąpień: „Transgraniczna współpraca przedszkoli na polsko-saksońskim pograniczu w czasach pandemii COVID-19” (dr Regina Gellrich), „Best Practice: Polsko-niemieckie partnerstwa przedszkoli” (Małgorzata Wrotniewska), „Doświadczenia z praktyki przedszkolnej” (Barbara Laris) oraz „Produkty projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem“: polsko-niemieckie publikacje dla przedszkoli” (Sabina Czajkowska-Prokop).
Uczestnicy konferencji otrzymali publikacje projektowe oraz materiały informacyjne.

O osiągniętych założeniach i efektach projektu można przeczytać tutaj: (Projekt Duzi i Mali razem w liczbach)
Aleksandra Guzowska, Małgorzata Fiołek z ZSEiT w Jeleniej Górze – wolontariuszki w projekcie

———————————–

15.12.2022 Polsko-niemieckie projekty partnerskie przedszkoli – przykłady dobrych praktyk

W projekcie „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem” powstało pięć polsko-niemieckich partnerstw przeszkoli:
1. Miejskie Przedszkole nr 27 „Okrąglaczek” w Jeleniej Górze + Katholisches Kinderhaus Sankt Jakobus in Görlitz,
2. Przedszkole Miejskie nr 3 w Lubaniu + Kindertagesstätte Sonnenhügel in Rothenburg,
3. Przedszkole Publiczne nr 1 w Pieńsku + Kindertagesstätte Schlumpfenhaus in Deschka,
4. Przedszkole Publiczne w Mysłakowicach + DRK Kindertagesstätte Eichhörnchen Fops in Mengelsdorf,
5. Przedszkole Publiczne w Gryfowie Śląskim + Kinderkreis Vierkirchen Melaune.
W ramach projektu tandemy przedszkoli realizowały różne działania, dzięki którym przedszkolaki poznawały język i kulturę kraju sąsiada oraz siebie nawzajem. Wymieniano się listami i pocztówkami, przesyłano własnoręcznie wykonane albumy i ozdoby świąteczne, nagrania audio i wideo, opisy eksperymentów przyrodniczych, przepisy kulinarne, a nawet świąteczne wypieki. Dzieci spotykały się ze sobą zdalnie lub na żywo, np. w ramach małych festynów przedszkoli lub spotkania mikołajkowego.
Nauczyciele z partnerskich przedszkoli podzielili się swoimi doświadczeniami i refleksjami w ramach publikacji projektowej pn. „Polsko-niemieckie projekty partnerskie przedszkoli – przykłady dobrych praktyk. Deutsch-polnische Kita-Partnerschaftsprojekte – Beispiele guter Praxis”.


Serdecznie zapraszamy do bezpłatnego pobierania i lektury publikacji: http://dodn.dolnyslask.pl/wp-content/uploads/ProjektyPartnerskiePrzedszkoli.pdf

———————————–

08.12.2022 W ramach projektu opracowana została polsko-ukraińska wersja leksykonu dla przedszkoli

Zapraszamy do bezpłatnego pobierania.

Publikacja: „Polsko-ukraiński leksykon dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego” – Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu (dolnyslask.pl)

———————————–

07.12.2022 Polsko-niemieckie spotkanie mikołajkowe partnerskich przedszkoli

W dniu 06.12.2022 r. odbyło się w Przedszkolu Miejskim nr 3 w Lubaniu polsko-niemieckie spotkanie mikołajkowe partnerskich przedszkoli.
W spotkaniu uczestniczyło 26 dzieci z Przedszkola nr 3 w Lubaniu i 18 dzieci z przedszkola Kindertagesstätte Sonnenhügel w Rothenburgu oraz ich opiekunowie. Nauczycielki z przedszkola w Lubaniu przygotowały szereg wspólnych zabaw mikołajkowych. Dzieci odwiedził także Mikołaj i wręczył im prezenty. Przedszkolaki z Rothenburga zaśpiewały piosenkę w języku polskim pt. „Sanna”, której nauczyły się specjalnie na tę okazję. Po obiedzie do przedszkola przyjechali muzycy z Filharmonii Dolnośląskiej, aby zaprezentować dzieciom krótki koncert mikołajkowy.
Wszystkie dzieci znakomicie spędziły czas, chętnie uczestniczyły w zabawach i poznawały nowych przyjaciół. Jest to przykład bardzo udanego działania w ramach partnerskiej współpracy przedszkoli.

———————————–

 28.11.2022 „Zaproszenie na konferencję podsumowującą projekt”

 

Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu serdecznie zaprasza

nauczycielki i nauczycieli wychowania przedszkolnego
oraz języka niemieckiego w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
na polsko-niemiecką konferencję podsumowującą projekt
„Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem”.

Konferencja odbędzie się w dniu 9 grudnia 2022 r. w godzinach 10:00 – 14:45
w formule hybrydowej: w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
we Wrocławiu – Filia w Jeleniej Górze, ul. 1 Maja 43 oraz na platformie ZOOM.

Zapewniamy tłumaczenie symultaniczne. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenie udziału do 21.11.2022.

Link do rejestracji: https://forms.office.com/r/ab8f4DCfhQ

Projekt „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem: Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada” jest finansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Współpracy INTERREG Polska – Saksonia 2014-2020,
oraz ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego
i Powiatu Görlitz.

 

———————————–

25.11.2022 Polsko-niemiecka kolorowanka krajoznawcza dla dzieci „Zu Besuch im Nachbarland – Odwiedziny w kraju sąsiada”

Kolejną publikacją w projekcie „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem” jest polsko-niemiecka kolorowanka krajoznawcza dla dzieci „Zu Besuch im Nachbarland – Odwiedziny w kraju sąsiada”. Przedstawia ona ciekawe, przyjazne dzieciom miejsca na polsko-saksońskim pograniczu.
Publikacja zawiera 46 kolorowanek z krótkimi tekstami informacyjnymi w języku polskim i niemieckim. Rysunki wykonali wolontariusze – uczennice i uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Świdnicy – pod opieką swojego nauczyciela języka niemieckiego, pana Adriana Gnilki. Mamy nadzieję, że kolorowanki pobudzą ciekawość dzieci i zachęcą je i ich rodziców do odwiedzin kraju sąsiada.

Publikację udostępniamy nieodpłatnie:

https://dodn.dolnyslask.pl/projekty/duzi-i-mali-razem/publikacja-polsko-niemiecka-kolorowanka-krajoznawcza-dla-dzieci-zu-besuch-im-nachbarland-odwiedziny-w-kraju-sasiada/

———————————–

22.11.2022: Piszą o nas

W celu popularyzacji wiedzy o Funduszach Europejskich oraz informowania o projektach współfinansowanych ze środków unijnych wydawane są różnego rodzaju publikacje. W dwóch z nich ukazały się artykuły o projekcie „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem”.

Zapraszamy do lektury!

• Magazyn Projektów Europejskich „w Centrum”, nr 3/2022, artykuł pt. „Projektowe inspiracje”, str. 40-41.

https://www.cpe.gov.pl/p2882/infografiki/w-centrum/zapraszamy-do-lektury-wiosennego-numeru-w-centrum

• Biuletyn Funduszy Europejskich w Polsce „eFEkty”, nr 8/57, artykuł pt. „Plan na jutro”, str. 22-24.

https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/111689/EFEKTY_Funduszy_wrzesien_2022.pdf

 

 

 

 

15.09.2022: Polsko-niemieckie warsztaty dla partnerskich przedszkoli w Jeleniej Górze

12 września 2022 r. w jeleniogórskiej Filii Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli odbyły się polsko-niemieckie warsztaty metodyczne dla partnerskich przedszkoli.

W ramach naszego projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem” powstało pięć partnerstw przedszkoli:

  • Miejskie Przedszkole nr 27 „Okrąglaczek” w Jeleniej Górze oraz Katholisches Kinderhaus Sankt Jakobus Görlitz,
  • Przedszkole Miejskie nr 3 w Lubaniu oraz Kindertagesstätte Sonnenhügel Rothenburg O/L,
  • Przedszkole Publiczne w Gryfowie Śląskim oraz Kinderkreis Vierkirchen Melaune,
  • Przedszkole Publiczne nr 1 w Pieńsku oraz Kindertagesstätte Schlumpfenhaus Deschka,
  • Przedszkole Publiczne w Mysłakowicach oraz DRK Kindertagesstätte Eichhörnchen Fops Mengelsdorf.

Kadra pedagogiczna z partnerskich przedszkoli spotykała się kilkukrotnie na polsko-niemieckich warsztatach, podczas wizyt studyjnych w przedszkolach oraz spotkań zdalnych. Przedszkolaki natomiast miały okazję dwukrotnie spotkać się podczas polsko-niemieckich festynów dziecięcych – raz w Görlitz i raz w Jeleniej Górze.

Polsko-niemieckie tandemy przedszkoli wspólnie planują rożne aktywności dla dzieci: przesyłają sobie rysunki, filmiki, nagrania, własnoręcznie wykonane ozdoby, a nawet świąteczne wypieki. Przedszkolaki z Jeleniej Góry i Görlitz spotkały się online, a dzieci z Pieńska i Deschki wspólnie bawiły się na festynie w Pieńsku.

Te warsztaty były już ostatnim spotkaniem dla partnerskich przedszkoli w ramach projektu. Służyły refleksji i podsumowaniu już zrealizowanych działań oraz planowaniu kolejnych, także po zakończeniu projektu.

W warsztatach po raz kolejny wzięli udział wolontariusze z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych im. Unii Europejskiej w Jeleniej Górze, wspierając nauczycieli jako tłumacze. Małgosi Ziębie i Dominikowi Połomskiemu towarzyszyła tym razem ich nauczycielka języka niemieckiego, pani Małgorzata Nowak. Jest to kolejny przykład udanej współpracy Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu i ZSET „Ekonom”.

Informacja o tym wydarzeniu ukazała się także na Jeleniogórskim Portalu Informacyjnym portalik24.pl:  https://portalik24.pl/home-page/informacje/16861-polsko-niemieckie-warsztaty-metodyczne

 

08.09.2022: Niemiecki alfabet – plakat dla przedszkoli

W projekcie „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem” powstaje szereg materiałów dydaktycznych dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Jedną z nich są plakaty z alfabetem. W pierwszej kolejności opracowane zostały plakaty z alfabetem polskim oraz czeskim ze wskazówkami dotyczącymi wymowy, przeznaczone dla osób niemieckojęzycznych. Te materiały powstały na prośbę saksońskich uczestniczek i uczestników projektu, którzy zwrócili uwagę, że na rynku dostępnych jest wiele publikacji dla dzieci dotyczących np. języka angielskiego czy francuskiego, w tym również alfabetu, ale nie ma takich materiałów do języków sąsiadów – polskiego i czeskiego. Dlatego te materiały powstały jako pierwsze. Plakaty dają nie tylko dobrą okazję do poznawania języków sąsiadów poprzez bliskie dzieciom słownictwo. Umieszczone w przedszkolu sprawiają, że języki sąsiadów stają się widoczne dla wszystkich – dzieci, rodziców i kadry.

Teraz przyszła pora na plakat z niemieckim alfabetem ze wskazówkami dotyczącymi wymowy, przeznaczony dla osób polskojęzycznych. Do każdej litery lub głoski dobrano wyrazy, które są obecne w dziecięcym świecie, i opatrzono je wesołymi rysunkami.

Zachęcamy do bezpłatnego pobierania plakatu w zakładce Publikacje.

23.06.2022: Odwiedziny polskich przedszkoli przez niemieckich nauczycieli

W ramach projektu pt. „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem. Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada”, realizowanego przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu i Powiat Görlitz w ramach Programu Współpracy INTERREG Polska-Saksonia 2014-2020 w dniach od 23.06.2022 r. i 24.06.2022 r. odbyły się wizyty studyjne niemieckich nauczycieli biorących udział w intensywnym kursie w kraju sąsiada. Część uczestników pojechała do Miejskiego Integracyjnego Przedszkola nr 14 w Jeleniej Górze, część natomiast do Miejskiego Przedszkola nr 2.

Przedszkole  nr 2 mieści się naprzeciwko Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze. Pierwszego dnia odwiedzających przyjęła pani dyrektor placówki, Joanna Skoczek. Krótko opowiedziała o historii placówki, która w tym roku będzie obchodzić swoje 65-lecie działalności po II wojnie światowej. Przed wojną w tym miejscu również było przedszkole, a jego fundatorem była hrabina Mathielde von Ballestrem. Z dokumentów wynika, że w 1884 r. do istniejącego już dużo wcześniej budynku mieszkalnego w 1889 r. dobudowano jednopiętrowy obiekt małego przedszkola (Klein-Kinder-Schule). Joanna Skoczek pokazała też ciekawostkę: znalezione w trakcie remontu w obudowie okna niemieckie gazety, a następnie oprowadziła niemieckich nauczycieli po placówce. Po prezentacji placówki goście rozeszli się do grup przedszkolnych, by uczestniczyć w zajęciach i samodzielnie poprowadzić animacje dla przedszkolaków w swoim języku ojczystym.

Bardzo sympatycznym momentem było spotkanie dwóch nauczycieli przedszkolnych: jednego z Polski, jednego z Saksonii. O ile w Niemczech mężczyźni pracujący w charakterze nauczycieli przedszkolnych nie wzbudzają emocji i zdziwienia, o tyle w Polsce jest to wielka rzadkość, o czym przekonał się pan Krzysztof, który kilka lat wcześniej został zaproszony do telewizji śniadaniowej, by opowiedzieć o swojej pracy. Z całą pewnością spotkanie panów było dla obu miłym zaskoczeniem. Jednakże z naszych obserwacji wynika, że najbardziej ucieszyły się dzieci, które wręcz „uwiesiły” się na panu Kevinie, który miał z nimi zajęcia i ciekawie opowiadał po niemiecku o życiu bardzo głodnej gąsienicy ilustrując swoją opowieść kolejnymi obrazkami z baśni, podkreślając wszystko gestem i mową ciała. Co ciekawe wszystkie dzieci reagowały mówiąc po polsku, na przykład nazywając kolejne owoce, które zjadała gąsienica. Na zakończenie, kiedy gąsienica stała się motylem, wszystkie dzieci na czele z ich nowym nauczycielem poruszały się jak motyle. Po tych ćwiczeniach ruchowych każde dziecko otrzymało do pokolorowania rysunek. Zajęcia były bardzo udane i ciekawe dla polskich przedszkolaków, a język niemiecki nie stanowił bariery w rozumieniu, co robi gąsienica w kolejnych fazach swojego życia.

Pozostali nauczyciele również przeprowadzili animacje językowe w każdej z grup przedszkolnych odwiedzanych placówek.

Małgosia Fiołek i Gabrysia Krynicka, wolontariuszki, Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze

21.06.2022: Kurs dla niemieckich nauczycieli

W ramach projektu pt. „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem. Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada” realizowanego przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu i Powiat Görlitz w ramach Programu Współpracy INTERREG Polska-Saksonia 2014-2020 w dniach od 21.06.2022 r. do 25.06.2022 r. odbył się intensywny kurs w kraju sąsiada dla niemieckich nauczycieli przedszkolnych. W programie kursu, który trwał 40 godzin, zaplanowano naukę języka polskiego. Niemieccy pedagodzy szlifowali swoje umiejętności w kilku obszarach tematycznych, między innymi w zakresie pogody i nazywania emocji.

Szczególnie ważnym modułem w kursie był dla nich ten związany z wychowaniem przedszkolnym w Polsce. Był związany z metodyką pracy w polskich placówkach przedszkolnych. W czasie kursu zaplanowano dwie wizyty studyjne w przedszkolach jeleniogórskich: nr 2 i nr 14, w których tłumaczami byli wolontariusze – uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze.

Istotną częścią szkolenia było poznanie realiów kraju sąsiada. W ramach tego modułu odbyły się dwa działania: gra miejska i wycieczka.

Grę miejską wraz z zadaniami dla niemieckich uczestników kursu przygotowali wolontariusze z wspomnianej szkoły. Podzielili uczestników na dwie grupy i dla każdej przygotowali po 10 pytań związanych z planowaną trasą. Skoncentrowali się na głównym trakcie jeleniogórskim: od Kościoła Garnizonowego do Baszty Zamkowej. Po drodze uczestnicy gry odwiedzili i poznali pomnik wykonany przez ormiańskiego rzeźbiarza Vahana Bego z okazji 10-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, malownicze zabytkowe kamieniczki, Bramę Wojanowską, kościółek Świętej Anny, Kościół Św. Pankracego. Tu sympatyczną niespodzianką było zaproszenie zwiedzających przez zakonnicę posługującą w świątyni do wnętrza kościoła. Siostra zakonna zamieniła się w znakomitego przewodnika, na dodatek doskonale mówiącego po niemiecku. W samym „Pankracym” słuchając opowieści zakonnicy spędziliśmy prawie godzinkę. Było to miłym wytchnieniem po spacerze w upalny dzień. Następnie odwiedziliśmy jeleniogórski plac Ratuszowy z otoczeniem: tramwajem, Neptunem, przy którym usiedliśmy i uczestnicy rozwiązali dziesięć zadań przygotowanych przez wolontariuszy. Po wypełnieniu karty zadań wspięliśmy się na Basztę Zamkową. Niektóre osoby czuły strach przed wejściem na wieżę, jednak wspaniałe widoki zrekompensowały trud wspinaczki oraz lęk przed wysokością. Wszystkim bardzo podobał się spacer oraz przygotowane zadania. Uczniowie-wolontariusze samodzielnie oprowadzali Niemców po Jeleniej Górze, zajmująco opowiadając o poszczególnych miejscach, na dodatek w języku niemieckim!

W piątek – po kolejnej wizycie studyjnej w wymienionych przedszkolach – uczestnicy pojechali na wycieczkę do Sobieszowa, by „zdobyć” Chojnik i w drodze powrotnej odwiedzić Cieplice.

Niemieccy nauczyciele wyjechali bardzo zadowoleni z pobytu w Jeleniej Górze.

Ola Guzowska, wolontariusz Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze

23.05.2022: Polsko-niemieckie warsztaty metodyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego

W dniu 11.06.2022 r. w ramach projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem” odbyły się w Görlitz polsko-niemieckie warsztaty metodyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Warsztaty przeprowadziły Sabina Czajkowska-Prokop i Ewa Engel, nauczyciele konsultanci DODN we Wrocławiu. Udział w warsztatach był nieodpłatny.

Do udziału w tej formie doskonalenia zgłosiły się nauczycielki wychowania przedszkolnego z polsko-saksońskiego pogranicza, które chcąc przybliżyć dzieciom przedszkolnym kulturę i język kraju sąsiada poszukiwały inspiracji do swojej codziennej pracy z dziećmi w wieku 3 – 6 lat.

Program warsztatów obejmował następujące zagadnienia:

  • Jak żyją moi sąsiedzi? Sposoby na uwrażliwienie dzieci przedszkolnych na tradycje i zwyczaje kraju sąsiada.
  • Jak mówią moi sąsiedzi? Uwrażliwienie dzieci na język sąsiada poprzez piosenki i historie.
  • Język i kultura kraju sąsiada w przedszkolu – materiały dydaktyczne.

Nauczycielki – wchodząc w rolę swych podopiecznych – z dużym zaangażowaniem wzięły udział w różnorodnych ćwiczeniach praktycznych, poznając przy tym różnorodne metody i formy pracy z małymi dziećmi, które miały na celu uwrażliwienie ich na język i kulturę kraju sąsiada.

W podsumowaniu warsztatów zwróciły one uwagę na duże walory merytoryczne i praktyczne przygotowanych materiałów dydaktycznych i zapewniły, że zaprezentowane podczas warsztatów zadania i ćwiczenia z chęcią wykorzystają w pracy z dziećmi.

Warsztaty przeprowadzone zostały w oparciu o polsko-niemieckie publikacje, opracowane w ramach dwóch projektów: „Groß für Klein – Duzi dla małych” oraz „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem”.  Publikacje te zawierają scenariusze zajęć poświęconych językowi i kulturze kraju sąsiada: „Święta i tradycje w Polsce i w Niemczech. Feste und Traditionen in Polen und Deutschland” oraz „Cztery pory roku. Vier Jahreszeiten”. Uczestniczki zapoznały się także z polsko-niemiecką kolorowanką „Z Biedronką i Maus przez cały rok. Mit Biedronka und Maus durch das Jahr“, jak również z publikacją „Polsko-niemiecki leksykon dla przedszkoli. Deutsch-polnischer Sprachschatz für die Kita-Praxis“.

Ostatnia część warsztatów poświęcona była prezentacji innych materiałów dydaktycznych, przeznaczonych do pracy z dziećmi w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

23.05.2022: Po polsko-niemieckim festynie dziecięcym

W dniu 23 maja 2022 r. na Stadionie Miejskim w Jeleniej Górze odbył się polsko-niemiecki festyn dziecięcy realizowany w ramach projektu „Duzi i Mali razem”. Wzięło w nim udział około 180 przedszkolaków z placówek, które zawarły porozumienia o partnerstwie. Dzieci z placówek partnerskich współpracowały przy realizacji pięciu stacji zadaniowych: tanecznej; sportowej; plastycznej; rysunkowej i ruchowej. Stacja taneczna to prawie 20 minut intensywnych tańcówprowadzonych przez Minionka. Stacja sportowa – wspólne pokonywanie trudnych dla przedszkolaków przeszkód. Stacja plastyczna  to budowanie wspólnego miasta z pudełek. Stacja rysunkowa – kolorowanie zwierzątek i naśladowanie wydawanych przez nie dźwięków po polsku i niemiecku. Stacja ruchowa  to zabawa z kolorowymi chustami animacyjnymi. Po takich atrakcjach przyszedł czas na posiłek, a następnie na obejrzenie spektaklu teatralnego „Złota rybka” w wykonaniu jeleniogórskiego teatru „Maska”.

Należy w sposób szczególny podkreślić udział 27 wolontariuszek z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze. Uczennice, które uczą się animacji czasu wolnego, znakomicie sprawdziły się w tej roli. Były autorkami wszystkich zadań, które miały wykonać przedszkolaki, zapewniły wiele atrakcji, jak na przykład: malowanie twarzy, wyplatanie warkoczy z włosów syntetycznych, zamykanie w bańce mydlanej. Wykorzystały również stroje dla animatorów, tj. wspomnianego tańczącego Minionka czy Dinozaura.

Każde z dziesięciu przedszkoli otrzymało również okazjonalne T-shirty.

W festynie wzięły udział także przedstawicielki Wspólnego Sekretariatu we Wrocławiu.

Pogoda dopisała w dniu tego dzieciecego święta, a cały festyn spełnił oczekiwania wszystkich uczestników.

10.05.2022: Ogrom doświadczeń, które wzbogaciły na długo… – polskie uczestniczki o kursie intensywnym w Saksonii

Jednym z działań realizowanych w ramach projektu „Duzi i Mali razem” jest intensywny kurs w kraju sąsiada. Piętnaście polskich uczestniczek projektu spędziło pięć dni w Saksonii od (3 do 7 maja 2022 roku). Poza prezentacją saksońskiego systemu przedszkolnego, doskonaleniem języka niemieckiego, bardzo ciekawą częścią programu szkolenia były warsztaty opowiadania bajek.

Dla polskich uczestniczek niezwykle istotne były wizyty studyjne w saksońskich przedszkolach. Pozwoliły na zapoznanie się z pracą niemieckich nauczycieli z przedszkolakami, stosowanymi przez nich metodami pracy, organizacją pracy w placówce, jej wyposażeniem, czy wreszcie atmosferą panującą w grupach przedszkolnych.

Swoje opinie i spostrzeżenia po odwiedzinach saksońskich placówek wyraziły w następujący sposób: „Wizyta studyjna przyniosła nowe spojrzenie na edukację przedszkolną. Podziwiam samodzielność i zaradność pielęgnowaną w placówce wobec dzieci. Spokój, cisza i ograniczenie celów będzie przemyśleniem do pracy w mojej grupie. Stwierdzenie: „Najważniejsze, żeby dzieci wychodząc z przedszkola powiedziały, że to był fajny dzień” pozostanie w pamięci z pobytu w placówce” (Ewelina).

Opinia dotycząca samodzielności dzieci została wyrażona przez większość polskich uczestniczek.

Nie bez znaczenia był sam wygląd przedszkola: „Podobały  mi się place zabaw, ich wyposażenie, swobodny dostęp do każdej części ogrodu” (Anna).

Kolejna uczestniczka zachwyciła się aranżacją przestrzeni edukacyjnej oraz podkreśliła „łatwość w pracy z dziećmi wielojęzycznymi pochodzącymi z różnych krajów i środowisk, a traktującymi przedszkole jako wspólny dom” (Ewelina).

Aneta z polskiej palcówki zauważyła, że „polski nauczyciel miałby problem z przyjęciem zasad i pracą w niemieckim przedszkolu, musiałby dać dzieciom większą swobodę i stać się mniej opiekuńczy”.

Podsumowaniem niech będzie następująca opinia: „Podczas wizyty w grupie przedszkolnej poznałam nowe sposoby pracy z dziećmi, spędzania czasu, które będę stosować w pracy z dziećmi” (Ania).

Pięciodniowy kurs intensywny zakończył się wycieczką nad Jezioro Berzdorfersee.

19.04.2022: Polsko-niemiecka kolorowanka krajoznawcza „Zu Besuch im Nachbarland – Odwiedziny w kraju sąsiada”

W ramach projektu ,,Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem„ powstaje kolejna publikacja: polsko-niemiecka kolorowanka krajoznawcza pt. „Zu Besuch im Nachbarland – Odwiedziny w kraju sąsiada”. Ma ona przybliżyć przedszkolakom i ich rodzicom ciekawe, przyjazne dzieciom miejsca na obszarze polsko-saksońskiego pogranicza i zachęcić ich do odwiedzin kraju sąsiada. Kolorowanka może być także inspiracją dla partnerskich przedszkoli przy wyborze miejsca na transgraniczne spotkanie z dziećmi (np. polsko-niemiecka wycieczka do zoo, wycieczka do park miniatur, piknik w gospodarstwie rolnym, Dzień Ziemi nad Nysą). Dzięki przedstawieniu tych miejsc w kolorowance przedszkolaki będą mogły lepiej poznać kraj sąsiada  oraz codzienność ich koleżanek i kolegów z partnerskich przedszkoli.

Kolorowanki wykonali wolontariusze – uczniowie klas artystycznych III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Świdnicy, wykorzystując przy tym tablety graficzne lub Tradycyjne rysunki. Uczniowie opracowali także krótkie opisy w języku polskim i niemieckim. Dzięki pracy nad kolorowanką uczniowie sami poznali lepiej polsko-saksońskie pogranicze.

Gotowa kolorowanka będzie udostępniana wszystkim zainteresowanym nieodpłatnie w formie zdigitalizowanej (do pobrania ze strony internetowej Partnerów projektu). Zanim to jednak nastąpi, zespół projektowy musi wykonać prace redakcyjne i przygotować ten materiał do składu.

30.03.2022: Przedszkolaki z partnerskich przedszkoli spotykają się zdalnie

W dniu 30 marca 2022 r. odbyło się zdalne spotkanie dwóch partnerskich przedszkoli: Przedszkola Miejskiego nr 27 „Okrąglaczek” w Jeleniej Górze oraz Katholisches Kinderhaus Sankt Jakobus w Görlitz. Nauczycielki i nauczyciele z tych placówek postanowili wspólnie przeprowadzić rundę poranną – Morgenkreis.

Dzieci z obu przedszkoli zaśpiewały kilka piosenek oraz przedstawiły się swoimi imionami. Fakt, że w obu krajach występują takie same imiona, był dla dzieci dużym zaskoczeniem. Niezwykle ciekawa była także możliwość zajrzenia do swoich przedszkolnych sal. Dzieci z saksońskiego przedszkola były zaskoczone, że przedszkolaki z „Okrąglaczka” potrafią zaśpiewać piosenkę w języku niemieckim. Spotkanie podobalo się bardzo i było intensywnie komentowane, co było także przedmiotem rozmów na kolejnym zdalnym spotkaniu 7 kwietnia. Okazało się, że dzieci wyrazają duza chec ponownego spotkania, aby mieć okazję lepiej poznać swoich imienników: Jan chce pomachać do Janka, Ania chce przedstawić się Anne. Dzieci z Görlitz uczą się piosenki, którą zaprezentowały przedszkolaki z „Okrąglaczka”. Kolejne spotkanie zaplanowano na drugą połowę maja.

18.03.2022: Zakończenie kursu metodycznego dla germanistów

W dniu 18 marca 2022 r. w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Jeleniej Górze odbyły się ostatnie zajęcia na „Kursie metodycznym w zakresie wczesnego nauczania języka niemieckiego”, który jest realizowany w ramach polsko-niemieckiego projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem. Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada”. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy INTERREG Polska-Saksonia 2014-2020 oraz ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego i Powiatu Görlitz.

Kurs ten obejmuje zagadnienia, które są istotne dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, ponieważ tematyka jest ściśle związana z doskonaleniem umiejętności uczestników, aby jak najlepiej mogli  oni przekazywać zdobytą wiedzę uczniom szkół podstawowych. Dla przykładu podczas zajęć uczestnicy doskonalą swoje umiejętności w obszarach takich jak np. praca z piosenką. Podczas jednych z zajęć uczyli się piosenki w języku włoskim. Na kolejnych

tworzyli dialogi z rozsypanki w języku duńskim (jak wykorzystać to w nauce języków obcych), opowiadali historie, pracowali z tekstem.

Ważnym elementem zajęć było zwracanie uwagi przez nauczycieli na gest, intonację, pracę z obrazkami, pisanie wierszy. Podczas zajęć nauczyciele poznali wiele innych metod nauczania.

Zajęcia prowadziła Sabina Czajkowska-Prokop, a uczestnikami byli nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz nauczyciele ze szkół podstawowych, którzy uczą języka niemieckiego w edukacji wczesnoszkolnej.

Nauczyciele biorący udział w kursie cenili sobie w sposób szczególny możliwość praktycznego wykorzystania metod na zajęciach z uczniami.

Małgorzata Fiołek i Aleksandra Guzowska, uczennice Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze

02.03.2022: Przedszkolaki z partnerskich przedszkoli spotkają się zdalnie

W ramach projektu „Duzi Mali razem” Przedszkole Miejskie nr 27 w Jeleniej Górze nawiązało współpracę partnerską z Katholisches Kinderhaus Sankt Jakobus w Görlitz. Z powodu pandemii spotkania między placówkami odbywają się głównie on-line. Jedno z takich spotkań miało miejsce 2 marca 2022 roku. Przedszkole nr 27 reprezentowała pani Małgorzata Bartecka, zaś przedszkole Katholisches Kinderhaus Sankt Jakobus pani Noemi Luka. Spotkanie było moderowane oraz tłumaczone przez Sabinę Czajkowską-Prokop oraz Annę Caban.

W pierwszej części obie nauczycielki opowiedziały o reakcjach dzieci na nadesłane materiały (filmy, paczki z przygotowanymi listami i obrazkami), natomiast w drugiej części ustaliły wymianę kolejnych materiałów przygotowanych przez dzieci, która miałaby się odbyć w Görlitz 5 marca 2022 roku na spotkaniu ekspertów.

Przedstawicielki w/w instytucji wyznaczyły również termin spotkania

on-line na dzień 25 marca 2022 roku podczas którego dzieci z obu przedszkoli przywitają się i zaśpiewają piosenki w swoich językach ojczystych. Przed zaplanowanym spotkaniem nauczycielki wyślą do dzieci specjalne zaproszenia.

Kolejne zdalne spotkanie odbędzie się w dniu 7 kwietnia 2022 przy udziale i wsparciu członków zespołu projektowego.

17.02.2022: Wolontariat w projekcie „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem”

W projekcie „Duzi i Mali razem” realizowanym przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli istotną rolę odgrywają  wolontariusze. W pierwszym roku trwania tego projektu byli to studenci Wydziału Humanistycznego Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, w drugim są to uczniowie dolnośląskich szkół średnich.

Ponad dwudziestu uczniów klas artystycznych III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Świdnicy stanie się współautorami polsko-niemieckiej kolorowanki „Zu Besuch im Nachbarland – Odwiedziny w kraju sąsiada”. Ich zadaniem będzie wykonanie rysunków i opisów dedykowanych przedszkolakom z polsko-niemieckiego pogranicza. Wolontariusze ze świdnickiego liceum najpierw zapoznają się z informacjami na temat interesujących miejsc z polsko-saksońskiego pogranicza, które mogą być interesujące dla małego turysty, a następnie ustalą pod kierunkiem nauczyciela -pana Adriana Gnilki- koncepcję graficzną, by w kolejnym kroku wykonać rysunki oraz opisać je w języku polskim i niemieckim. Każdy rysunek będzie sygnowany imieniem i nazwiskiem ucznia oraz nazwą palcówki, do której uczęszcza. Kolorowanka zostanie opublikowana na stronie internetowej projektu, dzięki czemu wiele osób będzie mogło skorzystać z zamieszczonych tam rysunków i informacji.

Pan Krzysztof Frączek, Dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Świdnicy, wyraził zgodę na pracę swoich wychowanków w projekcie, podobnie uczyniła pani Joanna Marczewska, Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych im. Unii Europejskiej w Jeleniej Górze. Uczniowie z tej szkoły, którzy dobrze znają język niemiecki uczestniczą w polsko -niemieckich warsztatach dla partnerskich przedszkoli, służąc nauczycielom z obu krajów pomocą w opracowaniu wspólnych planów projektów dla dzieci po dwóch stronach granicy.

Innym zadaniem dla uczniów jeleniogórskiego „Ekonoma” będzie zorganizowanie  gry miejskiej dla niemieckich uczestników intensywnego kursu językowego na terenie Jeleniej Góry, który odbędzie się pod koniec czerwca 2022 r. Ponadto ich dodatkowym zadaniem będzie także tłumaczenie podczas wizyt studyjnych w polskich przedszkolach oraz przygotowanie programu odnoszącego się do realiów kulturowych.

Ponadto z ZSET zaprosiliśmy wolontariuszy  na polsko-niemiecki festyn dziecięcy, który zaplanowaliśmy na maj 2022 r.

Z tej samej placówki są też wolontariusze odpowiedzialni za obsługę medialną w naszym projekcie. W dniu 16 lutego 2022 r. po raz pierwszy wolontariuszki obserwowały zajęcia, rozmawiały z uczestnikami specjalistycznego kursu

i  prowadzącą zajęcia Sabiną Czajkowską-Prokop.

Na zakończenie projektu w  listopadzie 2022 r. zaplanowaliśmy polsko-niemiecką konferencję podsumowującą projekt. Przy realizacji tego zadania  zatrudnimy wolontariuszy do przygotowania
i aranżacji obiektu, a także pomocy w opracowaniu zaproszeń, materiałów informacyjno-promocyjnych, rejestracji i opieki nad uczestnikami.

Należy sądzić, że praca wolontariuszy pozwoli im na zdobycie cennych umiejętności w realizacji  zarówno polskich, jak i międzynarodowych wydarzeń edukacyjnych. Przyczyni się to do wykorzystania znajomości języka, sprawdzenia swoich umiejętności i satysfakcji z wykonanego zadania, a jednocześnie będzie

doskonałą promocją placówek, w których są uczniami.

Niewątpliwie będzie też pouczającym doświadczeniem na drodze edukacyjnej każdego z nich, albowiem „prawdziwą miarą człowieka jest to, jak traktuje kogoś, kto nie może mu się w żaden sposób odwdzięczyć” (Ann Landers).

16.02.2022: Nauka języka niemieckiego dla nauczycielek przedszkoli w jeleniogórskim DODN

16 lutego 2022 r. w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Jeleniej Górze miało miejsce spotkanie uczestniczek „Specjalistycznego kursu języka niemieckiego dla nauczycieli przedszkoli”, który jest realizowany w ramach polsko-niemieckiego projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem. Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada”. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy INTERREG Polska-Saksonia 2014-2020 oraz ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego i Powiatu Görlitz.

Kurs ten obejmuje zagadnienia, które są istotne dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, ponieważ tematyka ściśle związana jest z codziennością w przedszkolu. Dla przykładu podczas zajęć uczestniczki doskonalą swe umiejętności w obszarach takich jak przedstawianie się, członkowie rodziny, nazywają poszczególne elementy dnia w przedszkolu itp.

Zajęcia prowadzi Sabina Czajkowska – Prokop, a uczestniczkami są głównie nauczycielki jeleniogórskich przedszkoli.

Podczas przedostatniego spotkania część zajęć odbyła się w pracowni komputerowej, aby uczestniczki przećwiczyły zadania interaktywne, przygotowywane przez panią Sabinę i mogły biegle z nich korzystać.

W trakcie rozmowy z nauczycielkami biorącymi udział w kursie podkreślały one znakomite przygotowanie prowadzącej zajęcia, możliwość praktycznego wykorzystania zagadnień w zajęciach z przedszkolakami. Zwróciły także uwagę na fakt, że na kurs zapisały się z własnej potrzeby, ponieważ chcą doskonalić swoje umiejętności w języku niemieckim. W zajęciach uczestniczą z przyjemnością, mają okazję do spotkań z koleżankami po fachu, wymiany doświadczeń i – co mocno podkreślały – są silnie zmotywowane.

Aleksandra Guzowska

Paulina Kułaga

Natalia Przenniak

Uczenice Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych w Jeleniej Górze (wolontariuszki w projekcie)

27.11.2021: Kolejny kurs dla nauczycieli języka niemieckiego

27 listopada 2021 r. rozpoczął się 30-godzinny nieodpłatny kurs doskonalący w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka niemieckiego. Kierowany jest do nauczycieli germanistów zatrudnionych w placówkach przedszkolnych, zespołach szkolno-przedszkolnych oraz szkołach podstawowych działających na obszarze wsparcia Programu Współpracy Interreg Polska –Saksonia.

Podczas sobotnich zajęć nauczyciele doskonalą wiedzę i umiejętności oraz rozwijają kompetencje w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka niemieckiego, projektowania efektywnego procesu nauczania, planowania zajęć językowych i pomocy dydaktycznych.

W ramach kursu uczestnicy między innymi poznają nowoczesne teorie i koncepcje wczesnego nauczania języka obcego, rozwijają kompetencje interkulturowe na zajęciach języka niemieckiego, zapoznają się z metodą narracyjną (storytelling) we wczesnym nauczaniu języka niemieckiego. Dla uczestniczących nauczycieli przewidziana jest także wizyta studyjna w niemieckim przedszkolu.

W ramach projektu finansowane są zajęcia, materiały dydaktyczne i przerwy kawowe oraz transport na wizytę studyjną w przedszkolu w Saksonii.

Zajęcia odbywają się w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu – Filia w Jeleniej Górze

20.11.2021: Hybrydowe spotkanie ekspertów

Na dzień 20 listopada 2021 r. zaplanowano drugie spotkanie ekspertów, opracowujących polsko-niemieckie pakiety materiałów metodycznych dla przedszkoli. Spotkanie miało się odbyć w Görlitz. W związku obostrzeniami wprowadzonymi w Saksonii musieliśmy się spotkać po obu stronach granicy – niemieccy nauczyciele w Görlitz, polscy – w DODN w Jeleniej Górze. Moderatorami spotkania w Polsce były Sabina Czajkowska-Prokop i Ewa Engel, nauczycielki konsultantki z DODN. Po omówieniu przygotowanych wcześniej przez ekspertów materiałów, kilkakrotnie połączono się online z niemieckimi ekspertami, by ustalić dalsze prace nad publikacją. Spotkanie, mimo, że prowadzone online, przyniosło oczekiwane skutek. Każdy uczestnik na zakończenie spotkania doskonale wiedział, jakie zadanie ma wykonać do następnej wizyty zaplanowanej na 15 stycznia 2022 r. W przypadku braku możliwości spotkania stacjonarnego odbędzie się ono w formie online lub zostanie przeniesione na inny termin.

20.10.2021: Kolejna edycja specjalistycznego kursu języka niemieckiego

W kolejnym roku trwania projektu „Groß und Klein gemeisam – Duzi
i Mali razem” zaplanowano drugą edycję specjalistycznego kursu języka niemieckiego dla kadry pedagogicznej w przedszkolach. Obejmuje on 48 godzin dydaktycznych realizowanych w ciągu dwunastu spotkań. Tematyka kursu ściśle związana jest z codziennością życia w przedszkolu i na przykład dotyczy przedstawiania się, rodziny, przebiegu dnia
w przedszkolu, pomieszczeń w przedszkolu i czynności w nich wykonywanych, placu zabaw i zabawek, części ciała i zmysłów, czasu, pór roku, miesięcy, kształtów i kolorów.

Udział w doskonaleniu jest bezpłatny. Bierze w nim udział 11 nauczycieli przedszkolnych. Zajęcia odbywają się w środy od 15.15 do 18.30 w budynku DODN w Jeleniej Górze. Organizatorzy zapewniają praktyczne materiały dydaktyczne i poczęstunek. Zajęcia, które rozpoczęliśmy 20 października 2021 r., prowadzi pani Sabina Czajkowska-Prokop.

16.10.2021: Polsko-niemieckie spotkanie ekspertów

W ramach projektu ,,Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem: Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada” rozpoczęliśmy pracę nad kolejną publikacją.  Będą to polsko-niemieckie materiały dla dzieci przedszkolnych, które pozwolą im na utrwalanie poznanych słów i zwrotów w języku sąsiada.

Publikacja będzie opracowywana przez ekspertów – polskich i saksońskich nauczycieli i nauczycielki wychowania przedszkolnego, którzy będą pracować nad kolejnymi tematami w polsko-niemieckich tandemach, pod kierunkiem i przy wsparciu językowym i merytorycznym zespołu projektowego.

16 października 2021 odbyło się w siedzibie DODN w Jeleniej Górze 6-godzinne spotkanie, podczas którego eksperci opracowali koncepcję publikacji i pierwsze materiały. Kolejne spotkania stacjonarne zaplanowane są na listopad 2021 i styczeń 2022, a między spotkaniami eksperci będą pracować nad publikacją zdalnie. Materiały zostaną opublikowane drukiem i w formie elektronicznej, i udostępnione zainteresowanym nauczycielom nieodpłatnie.

01.10.2021: Polsko-niemieckie warsztaty dla partnerskich przedszkoli

W ramach projektu ,,Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem: Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada”, 1 października 2021 r. odbyły się w Görlitz polsko-niemieckie warsztaty dla partnerskich przedszkoli. Do tej pory nauczycielki wychowania przedszkolnego z dolnośląskich i saksońskich przedszkoli miały okazję spotykania się tylko online, ze względu na obostrzenia w obu krajach. Pierwsze spotkanie na żywo miało miejsce przy okazji polsko-niemieckiego festynu dziecięcego, który odbył się 20 września br. w Görlitz, jednak wtedy nauczycielki miały niewiele sposobności, aby porozmawiać o partnerskich projektach. Spotkanie 1 października służyło właśnie omówieniu kolejnych działań partnerskich dla dzieci.

Nauczycielki i nauczyciele przedstawili najpierw wszystkim obecnym zrealizowane już aktywności. Następnie dyskutowali w polsko-niemieckich tandemach o planach na kolejne aktywności. Co się będzie działo? Będą kręcone filmy, nagrywane piosenki, będą pieczone ciasteczka według przepisów z kraju sąsiada, będą wykonywane drobne prezenty mikołajkowe i ozdoby choinkowe, będą czytane książeczki napisane przez autorów z kraju sąsiada, planowane jest nawet kolejne stacjonarne spotkanie przedszkolaków z dwóch partnerskich przedszkoli. Kalendarze są zapełnione już do końca roku, i powoli krystalizują się plany na rok 2022.

Pracę w tandemach wspierali językowo członkowie zespołu projektowego oraz wolontariusze. Kolejne spotkanie stacjonarne zaplanowane jest na marzec 2022, a do tego czasu nauczycielki z partnerskich przedszkoli będą kontaktować się mailowo i zdalnie.

20.09.2021: Polsko-niemiecki festyn dziecięcy w Görlitz

20 września 2021 r., w Światowym Dniu Dziecka, odbył się w ramach projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem”, polsko-niemiecki festyn dziecięcy. Około 160 dzieci z polskich i saksońskich przedszkoli spotkało się na terenie obiektu Kühlhaus e.V. w Görlitz, by wspólnie bawić się, śpiewać, rysować, a przede wszystkim poznać się. Także ich nauczycielki miały po raz pierwszy możliwość spotkania się na żywo z koleżankami z partnerskich przedszkoli. Dotychczas takie spotkania mogły się odbywać tylko zdalnie.

Początkowo widać było obawę i niepewność na niektórych twarzach – nowe miejsce, nowi koledzy, inny język – ale już po kilkunastu minutach i obawy, i niepewność zniknęły. Trzeba było wziąć udział w zabawach ruchowych i sprawnościowych, nauczyć się nowych piosenek, porysować i pokolorować. Dzieci z partnerskich przedszkoli wykonały wspólne plakaty, które zabrały na pamiątkę do swoich placówek.

Po dwóch godzinach zabawy w polsko-niemieckich grupach nastąpił punkt kulminacyjny: dzieci wspólnie zaśpiewały – w obu językach – znany kanon „Panie Janie – Bruder Jakob”, a także inną, poznaną tego dnia piosenkę afrykańską „Simama ka”. Festyn zakończył się wspólnym obiadem. Kolejne takie spotkanie – za rok.

11.09.2021: Polsko-niemieckie warsztaty metodyczne dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego

W ramach projektu ,,Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem: Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada” odbyły się 11 września 2021 r. w siedzibie DODN w Jeleniej Górze polsko-niemieckie warsztaty metodyczne dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Wzięło w nich udział 11 nauczycielek z polskich przedszkoli i 7 nauczycielek z placówek saksońskich.

Celem warsztatów było przybliżenie uczestniczkom metod, technik i materiałów dydaktycznych, które pozwalają na uwrażliwienie dzieci przedszkolnych na kulturę i język kraju sąsiada. Warsztaty przeprowadziły nauczycielki-konsultantki DODN: Sabina Czajkowska-Prokop i Ewa Engel.

Aby uczestniczki mogły się bliżej poznać, na początku przeprowadzonych zostało kilka gier i zabaw integracyjnych w obu językach. Kolejnym krokiem był quiz o Polsce i Niemczech, który zakończył się zwycięstwem grupy niemieckiej.

Pierwszy moduł warsztatów zatytułowany był „Jak żyją moi sąsiedzi? Sposoby na uwrażliwienie dzieci przedszkolnych na tradycje i zwyczaje kraju sąsiada”. W tym module przeprowadzone zostały dwie sekwencje zajęć, dzięki którym przybliżono uczestniczkom zwyczaje związane z obchodami Dnia Babci i Dnia Dziadka w Polsce oraz ze świętem rożka obfitości (tzw. Zuckertütenfest), organizowanym w niemieckich przedszkolach dla dzieci rozpoczynających po wakacjach naukę w szkole podstawowej. Zajęcia miały charakter praktyczny i mogą zostać przeprowadzone z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat.

Drugi moduł warsztatów pt. „Jak mówią moi sąsiedzi? Uwrażliwienie dzieci na język sąsiada poprzez piosenki” miał na celu pokazanie, w jaki sposób można włączyć w codzienną praktykę przedszkolną piosenki w języku sąsiada, by  dzieci mogły szybciej przyswoić sobie słowa i zwroty obcojęzyczne, ich właściwą wymowę oraz uczestniczyć w zabawie ruchowej. Także ta część warsztatów miała charakter praktyczny.

Ostatnia część spotkania poświęcona była prezentacji dostępnych polsko-niemieckich materiałów dydaktycznych. Uczestniczki otrzymały po trzy publikacje metodyczne dla przedszkoli, opracowane w poprzednim projekcie („Groß für Klein – Duzi dla małych”), a także szereg innych materiałów, wydanych m.in. przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży.

W podsumowaniu uczestniczki podkreślały, że zyskały wiele pomysłów i impulsów do pracy z dziećmi, a także same wzbogaciły wiedzę o kraju sąsiada.

Druga edycja polsko-niemieckich warsztatów metodycznych dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego odbędzie się 22 stycznia 2022 r. w Görlitz.

01.09.2021: Leksykon dla przedszkoli

Polsko-niemiecki leksykon dla przedszkoli, który daje możliwość poznawania języka i kultury kraju sąsiada od najmłodszych lat, powstał w wyniku realizacji zadania 2. „Opracowanie polsko-niemieckich materiałów dydaktycznych dla przedszkoli”. Celem publikacji jest wspieranie nauczania języków sąsiadów w przedszkolach i wyposażenie nauczycieli pracujących z najmłodszymi w niezbędną do tego wiedzę i umiejętności. Publikacja obejmuje wybrane zakresy tematyczne ujęte w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w Saksońskim Planie Dydaktycznym. Leksykon został przygotowany przez zespół polskich i niemieckich autorów (ekspertów) przy wsparciu zespołu projektowego. Polsko-niemiecka grupa ekspercka wspólnie ustaliła zakresy tematyczne, na przykład „przyjście i pożegnanie”, „posiłek”, „zabawa, zajęcia i zdrowie”.

Publikacja jest bogato ilustrowana, zawiera także płytę CD z nagranymi tekstami w języku polskim i niemieckim.

Opracowany leksykon został wydany w formie drukowanej oraz zdigitalizowanej
(plik do pobrania w zakładce Publikacje).

05.07.2021: Intensywny kurs dla polskich uczestników w Görlitz – relacja nauczycielek z Przedszkola Miejskiego nr 3 w Lubaniu

W ramach realizacji projektu ,,Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem: Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada” nauczycielki z Przedszkola Miejskiego nr 3 w Lubaniu uczestniczyły w intensywnym kursie, który odbył się w kraju sąsiada i był przeznaczony dla kadry pedagogicznej przedszkoli.

Doskonalenie odbyło się w Görlitz w dniach od 30 czerwca do 04 lipca 2021 r. Kurs obejmował 40 godzin dydaktycznych.

W pierwszym dniu Pani Regina Gellrich przedstawiła saksoński system wychowania przedszkolnego. Pozwoliło to nam poszerzyć wiedzę w zakresie specyfiki i metodyki nauczania w niemieckich przedszkolach oraz poznać kulturę naszych zachodnich sąsiadów.

W ramach realizacji działań partnerskich pomiędzy polskimi i niemieckimi przedszkolami uczestniczyłyśmy w wizytach studyjnych w przedszkolu w Rothenburgu oraz w Groß Krauscha. Z zaciekawieniem przyglądałyśmy się   codziennym przedszkolnym zwyczajom, ramowym rozkładom dnia, oglądałyśmy sale, place zabaw. Uczestniczyłyśmy w zajęciach przygotowanych przez dzieci oraz ich opiekunki. Miałyśmy możliwość wymiany doświadczeń. W ramach wizyt studyjnych przeprowadziłyśmy także różnorodne zajęcia, wykorzystując m.in. metody aktywizujące. W trakcie zabaw bariera językowa nie stanowiła dla nikogo żadnego problemu. Wszyscy świetnie się bawili.

Bardzo ciekawym punktem kursu były warsztaty ,,Metody animacji językowej”. Poznałyśmy wtedy ciekawe metody i zabawy, dzięki którym w atrakcyjny sposób możemy prowadzić zajęcia z wykorzystaniem języka niemieckiego.

Pomimo tego, że Görlitz jest tak blisko Lubania, nie znałyśmy go przed kursem dobrze, ale teraz możemy powiedzieć, że jest pięknym miastem. Bliższe jego poznanie umożliwiła nam ,,gra miejska”. Każda z uczestniczek gry dostała mapkę Görlitz oraz zadania do wykonania. Podzielone na grupy rozszyfrowałyśmy zadania i poznałyśmy wiele urokliwych miejsc.

Z pewnością większość uczestniczek kursu niezapomniane wrażenia wyniosła z warsztatów „Wielojęzyczne opowiadanie bajek” prowadzonych przez Carmelę Marinelli, która w aktorskim wydaniu pokazała nam, jak za pomocą ruchu ciała, mimiki twarzy, różnych eksponatów można przekazać treść bajki, jednocześnie używając języka niemieckiego. Zajęcia te rozbudziły naszą wyobraźnię i z pewnością jego elementy posłużą nam w codziennej pracy z dziećmi.

Kolejnym punktem kursu było „Gotowanie z Claudią”. Podzielone na grupy miałyśmy do zrobienia ziemniaczane sałatki według przepisów napisanych w języku niemieckim. Poradziłyśmy sobie świetnie, co zostało potwierdzone podczas kolacji.

W ostatnim dniu zajęć miałyśmy możliwość podziwiania eksponatów w Muzeum Śląskim. Było to bardzo ciekawe zakończenie intensywnego kursu. Naszym zdaniem tego typu szkolenia powinny mieć swoją kontynuację.

28.06.2021: Zakończył się intensywny kurs dla saksońskich uczestników w Jeleniej Górze

W dniach 23 – 27 czerwca 2021 r. odbył się w Jeleniej Górze intensywny kurs przeznaczony dla kadry pedagogicznej z saksońskich przedszkoli. Wzięło w nim udział dziewięcioro nauczycieli, którzy już wprowadzają lub planują wprowadzić elementy języka i kultury Polski do swojej pracy pedagogicznej z dziećmi. Do tego potrzebny jest jednak szereg kompetencji, a przede wszystkim znajomość języka i realiów kraju sąsiada oraz kompetencje metodyczne. Dlatego też 40-godzinny kurs obejmował 4 moduły: kurs języka sąsiada (15 godzin), podstawy i metody wczesnego nauczania języka sąsiada (6 godzin), realioznawstwo (9 godzin) oraz system wychowania  przedszkolnego, w tym wizyty studyjne w przedszkolach (10 godzin). Dzięki temu uczestnicy rozwijali znajomość języka sąsiada, poszerzali słownictwo w obrębie wybranych tematów związanych ze światem dziecka, kształtowali umiejętność poprawnego posługiwania się przydatnymi zwrotami (podstawowe polecenia, wzorce językowe); doskonalili swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wybranych metod i technik wprowadzania elementów języka i kultury kraju sąsiada w wychowaniu przedszkolnym; poszerzali wiedzę w zakresie realioznawstwa kraju sąsiada; poznali wybrane publikacje metodyczne dla przedszkoli ułatwiające wprowadzanie elementów języka i kultury kraju sąsiada; poznali system wychowania przedszkolnego w kraju sąsiada, a w ramach wizyty studyjnej w przedszkolu obserwowali zajęcia, wymieniali się doświadczeniami oraz przeprowadzali animacje językowe dla dzieci w swoim ojczystym języku.

W ramach zajęć z języka polskiego uczestnicy intensywnie pracowali nad dwoma zakresami tematycznymi: pogoda oraz emocje. Są to tematy poruszane podczas każdej tzw. rundy porannej z dziećmi w przedszkolu. Kurs języka polskiego prowadzony był głównie z użyciem metod i technik, które można stosować także w pracy z dziećmi przedszkolnymi.

W ramach zajęć realioznawczych nauczyciele uczestniczyli w grze miejskiej, przygotowanej przez wolontariuszki – studentki Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze. W ostatnim dniu kursu jego uczestnicy odbyli także wycieczkę do Łomnicy, gdzie zwiedzili pałac i najbliższe okolice oraz uzyskali informacje o Dolinie Pałaców i Ogrodów w Kotlinie Jeleniogórskiej.

Uczestnicy zakwaterowani byli w hotelu Europa w Jeleniej Górze, zaś zajęcia odbywały się w siedzibie filii DODN w Jeleniej Górze. Choć program był bardzo intensywny, uczestnicy już pytali o możliwość uczestnictwa w kolejnym kursie.

Obszerną relację z kursu opisali na naszym polsko-niemieckim blogu: https://www.nachbarsprachen-sachsen.eu/lana/plsn-de/impressionen-vom-intensivkurs/

25.06.2021: Intensywny kurs niemieckich uczestników w Polsce – wizyty studyjne w przedszkolu

Od 23 do 27 czerwca 2021 r. w Jeleniej Górze przebywali niemieccy uczestnicy „Intensywnego kursu w kraju sąsiada”, który jest jednym z działań wpisanych w realizowany projekt „Duzi i Mali razem”. Jednym z zaplanowanych działań podczas kursu była wizyta studyjna w polskim przedszkolu. Na przyjęcie niemieckich gości zgodziła się Małgorzata Wrotniewska, dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 27 w Jeleniej Górze, popularnego „Okrąglaczka”. Dyrektor Wrotniewska powitała przybyłych i zaprezentowała swoją placówkę. Opowiedziała o historii przedszkola, podała najważniejsze dane związane z liczbą dzieci, grup przedszkolnych, wiekiem dzieci, liczbą kadry pedagogicznej i obsługi oraz innymi ciekawymi dla słuchaczy informacjami. Należy podkreślić, że pani Wrotniewska zaimponowała gościom swoją znajomością języka niemieckiego. Następnie uczestnicy zostali zaproszeni do obejrzenia całej placówki. Goście obejrzeli przedszkole od stołówki, przez sale dydaktyczne, sale do prowadzenia zajęć specjalistycznych, po imponujący, kilkutarasowy ogród. Duże wrażenie na uczestnikach zrobiła „leżakownia” – miejsce odpoczynku najmłodszych – trzyletnich przedszkolaków i małe łazienki. Następnie w trzech grupach nauczyciele niemieccy obserwowali zajęcia. Pomocą w tłumaczeniu służyli wolontariusze – studenci germanistyki Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze. Po zajęciach uczestnicy ponownie spotkali się z Małgorzatą Wrotniewską, która odpowiadała na wiele różnych pytań, również dotyczących podstawy programowej, zarobków nauczycieli, ich wykształcenia. Pierwsza wizyta studyjna zakończyła się szczegółowym podsumowaniem w budynku DODN w Jeleniej Górze, gdzie odbywają się zajęcia dydaktyczne zaplanowane na kursie. W drugim dniu wizyty studyjnej w „Okrąglaczku” niemieccy uczestnicy przeprowadzili krótkie animacje językowe w grupach przedszkolnych. W rozmowach często podkreślali, że obie wizyty studyjne były dla nich ciekawym doświadczeniem. Informacje o tym przedszkolu można uzyskać na stronie:

https://pm27okraglaczek.edupage.org/

18.06.2021: Spotkania przedszkoli partnerskich

Kluczowymi działaniami w projekcie „Duzi i Mali razem” są polsko-niemieckie partnerstwa placówek przedszkolnych. Do października 2020 r. wyłoniono po pięć placówek zarówno po stronie niemieckiej, jak i polskiej, zainteresowanych współpracą w ramach realizacji projektu. Nieco później do tej grupy dołączyły przedszkola z Pieńska i Deschki.

Powstało 5 tandemów złożonych z następujących przedszkoli: Miejskie Przedszkole nr 3 w Lubaniu z placówką Kindertagesstätte Sonnenhügel (Rothenburg), Przedszkole Publiczne z Gryfowa Śląskiego z przedszkolem Kinderkreis (Vierkirchen Arnsdorf), Przedszkole Miejskie nr 27 „Okrąglaczek” z Jeleniej Góry z placówką Katholisches Kinderhaus Sankt Jakobus (Görlitz), Przedszkole Publiczne z Mysłakowic z przedszkolem DRK Kindertagesstätte Eichhörnchen Fops (Mengelsdorf) i Przedszkole Publiczne nr 1 z Pieńska z placówką Kindertagesstätte Schlumpfenhaus (Deschka).

W Lubaniu – w Miejskim Przedszkolu nr 3 – już 18 marca br. doszło do pierwszego spotkania stacjonarnego pomiędzy placówkami, a 15 czerwca takie spotkanie stacjonarne odbyło się w Pieńsku. Pozwoliły na to złagodzone w tym czasie obostrzenia związane z pandemią. Pozostałe placówki spotkały się przy wsparciu nauczyciela-konsultanta DODN online, wykorzystując do tego celu platformę Teams. Jedynym przedszkolem, które nie nawiązało bezpośredniej współpracy z placówką z Saksonii, jest przedszkole w Łomnicy, ale na pewno w nowym roku szkolnym dojdzie do takiego spotkania.

Podczas spotkań stacjonarnych czy zdalnych omawiane są różnorodne kwestie, związane z prezentacją placówki, na przykład nauczyciele podają liczbę grup dzieci, ich wiek, informację o kadrze pedagogicznej, profil przedszkola, szczególne zainteresowania, historię placówki, różne ciekawostki czy położenie geograficzne. Taka rozmowa jest podstawą do ustalenia wspólnego programu działania pomiędzy placówkami.

Na przykład w wyniku wizyty 15 czerwca 2021 r. w placówce w Pieńsku ustalono następujące wspólne działania na najbliższe miesiące:

  • Lipiec 2021: dzieci z Deschki wyślą dzieciom z Pieńska swoje portrety wraz z imionami. Dołączą do tego informacje o „Dniu Smakosza”, który odbywa się w przedszkolu we wrześniu. Poproszą dzieci z Polski o przesłanie łatwego przepisu kulinarnego.
  • Sierpień 2021: Dzieci z Pieńska odpowiedzą na pocztę. Prześlą swoje portrety wraz z imionami oraz łatwy przepis i instrukcję, jak przyrządzić danie (wraz ze zdjęciami). Poproszą również o przepis niemiecki.
  • Wrzesień 2021: Dzieci z Deschki według przepisu wykonają potrawę i zrobią relację z „Dnia Smakosza”, którą następnie wyślą do Pieńska.
  • wrzesień/październik 2021: Dzieci z Pieńska prześlą relację z gotowania w przedszkolu.
  • Październik 2021: odbędzie się kolejne spotkanie opiekunów, by ustalić następne kroki działania.

Nad powstawaniem kolejnych działań związanych z realizacją  porozumienia o partnerstwie czuwać będą pracownicy projektu w Polsce i w Niemczech. Nauczyciele spotkają się ponownie z początkiem września, najprawdopodobniej znów w formule zdalnej. Mamy ogromną nadzieję, że dzieci i nauczyciele z partnerskich przedszkoli będą mogli spotkać się „na żywo” 20 września 2021 r. W tym dniu zaplanowano polsko-niemiecki festyn dziecięcy w Saksonii (Dzień Przedszkolaka).

24.05.2021: Zakończył się kurs metodyczny w zakresie wczesnego nauczania języka niemieckiego

22 maja 2021 r. w DODN w Jeleniej Górze odbyły się ostatnie zajęcia w ramach kursu metodycznego w zakresie wczesnego nauczania języka niemieckiego.
Ze względu na trwający lockdown w Saksonii, wizyta studyjna w niemieckich przedszkolach nie była możliwa. W zamian odbyły się 6-godzinne warsztaty „Metoda narracyjna (storytelling) we wczesnym nauczaniu języka niemieckiego”.
Uczestnicy otrzymali zaświadczenia o uczestnictwie w kursie. W ankietach ewaluacyjnych na zakończenie kursu podkreślali swoje zadowolenie z uczestnictwa oraz praktyczny wymiar proponowanych metod i form pracy. Zajęcia odbywały się zdalnie oraz stacjonarnie, przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności wynikających obostrzeń covidowych.

13.05.2021: Specjalistyczny kurs języka niemieckiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego po raz pierwszy stacjonarnie

12 maja 2021 r. w DODN w Jeleniej Górze po raz pierwszy w formule stacjonarnej odbyły się zajęcia w ramach specjalistycznego kursu języka niemieckiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Aż przez 9 tygodni kurs odbywał się zdalnie. Nikt z nas nie przypuszczał, że obostrzenia potrwają tak długo. Formuła stacjonarna daje jednak zdecydowanie więcej możliwości, aby uczestnicy wspólnie ćwiczyli dialogi w języku niemieckim. Organizatorzy zadbali o bezpieczny udział wszystkich uczestników w zajęciach.

10.05.2021: Pierwsze zajęcia stacjonarne!

8 maja 2021 r. w DODN w Jeleniej Górze odbyły się kolejne zajęcia na kursie metodycznym w zakresie wczesnego nauczania języka niemieckiego. Były to już kolejne, czwarte zajęcia, ale pierwsze, które nareszcie mogliśmy odbyć stacjonarnie! Zarówno uczestnicy, jak i prowadząca zajęcia mogli się wreszcie zobaczyć na żywo i porozmawiać ze sobą bez pośrednictwa platformy TEAMS. Moduł czwarty dotyczył rozwijania kompetencji interkulturowej na zajęciach języka niemieckiego – temat niezwykle ciekawy, dający okazję do ożywionej dyskusji.

Uczestnicy otrzymali materiały dydaktyczne oraz poczęstunek. Ostatni moduł w ramach tego kursu to wizyta studyjna w saksońskim przedszkolu. Ze względu na obostrzenia po stronie saksońskiej nie wiemy jeszcze, czy wyjazd będzie możliwy. Jeśli warunki nie pozwolą na przeprowadzenie wizyty studyjnej, to odbędą się kolejne 6-godzinne warsztaty metodyczne.

26.04.2021: Ostatnie spotkanie grupy eksperckiej

W DODN w Jeleniej Górze odbyło się kolejne, ostatnie już w tym roku szkolnym, spotkanie grupy eksperckiej pracującej nad „Polsko-niemieckim leksykonem dla przedszkoli”. Spotkanie moderowała Sabina Czajkowska-Prokop. Z powodu pandemii – kolejny już raz – polscy eksperci rozmawiali z niemieckimi koleżankami online. W pierwszej części spotkania po obu stronach granicy nauczyciele dokonywali korekty i nanosili uwagi na ostateczną wersję publikacji. W dalszej części spotkania obie grupy połączyły się online i ustalały  wspólną wersję. Nie była to łatwa praca, ale przyniosła ciekawe i inspirujące rezultaty. Teraz pora na skład całej publikacji i jej wydruk. Czekamy na efekty!

20.03.2021: Rozpoczął się kurs doskonalący dla nauczycieli języka niemieckiego w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka

Ze względu na sytuację pandemiczną i kolejne obostrzenia zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie kursu doskonalącego dla nauczycieli języka niemieckiego w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka w formule zdalnej.

Pierwsze zajęcia dobyły się 20 marca 2021 roku za pośrednictwem platformy edukacyjnej Microsoft Teams. Na spotkaniu  omawialiśmy teorie i koncepcje wczesnego nauczania języka obcego oraz wykorzystanie piosenki na zajęciach języka niemieckiego. Mimo zdalnej formuły zajęć zmotywowanym nauczycielkom i nauczycielom udało się odegrać pantomimę, zagrać w bingo, „spakować walizkę”,  zagrać w kółko i krzyżyk oraz wykonać szereg ćwiczeń interaktywnych. Pracowaliśmy więc warsztatowo i efektywnie.

Omówiliśmy także zasady nauczania języków obcych dzieci, techniki pracy z tekstem obcojęzycznym, rozwijanie receptywnych i produktywnych sprawności językowych oraz możliwości zastosowania metody TPR.

19.03.2021: Polsko-niemieckie spotkanie grupy eksperckiej

W ramach projektu „Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem“ 10-osobowa grupa ekspercka zajmuje się opracowaniem polsko-niemieckich materiałów dydaktycznych dla przedszkoli.

Ze względu na pandemię pracowaliśmy jak dotąd hybrydowo i zdalnie. Pierwsze spotkanie ekspertów odbyło się w listopadzie 2020 – grupa polska spotkała się w siedzibie DODN w Jeleniej Górze, a grupa niemiecka w Görlitz. Podczas spotkania kilkakrotnie łączyliśmy się online.

Między listopadem a marcem nasi eksperci opracowali łącznie 15 zakresów tematycznych. Przyszedł czas na ich wspólne przedyskutowanie i  mieliśmy nadzieję, że zrobimy to podczas spotkania stacjonarnego. Niestety pandemia kolejny raz pokrzyżowała nasze plany. Spotkaliśmy się więc znowu nie tylko wirtualnie, ale i  w niezwykłej konfiguracji: niemiecka część zespołu projektowego oraz część niemieckich ekspertek spotkały się w Społeczno-Kulturalnym Centrum „Kühlhaus” w Görlitz, skąd łączyły się online z pozostałymi koleżankami przebywającymi na kwarantannie. Wszyscy polscy eksperci uczestniczyli w zdalnym spotkaniu ze swoich domów, a całe spotkanie moderowały Sabina Czajkowska-Prokop oraz Ewa Engel (DODN), także ze swojego miejsca zamieszkania. Zważywszy na fakt, że obrady były tłumaczone symultanicznie, a dyskusja niezwykle ożywiona, było to niezwykle emocjonujące, ale i efektywne spotkanie.

Ostatni raz grupa ekspercka ma spotkać się pod koniec kwietnia 2021, aby nadać materiałom ostateczny szlif. Jakie warunki tym razem przyniesie nam pandemia? To się okaże.

10.03.2021: Specjalistyczny kurs języka niemieckiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego rozpoczęty

10 marca 2021 r. rozpoczął się 48-godzinny specjalistyczny kurs języka niemieckiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Jednym z zadań przedszkola jest, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym oraz chęci poznawania innych kultur. To zadanie mogą realizować nie tylko nauczyciele języków obcych, ale także nauczyciele wychowania przedszkolnego w ramach swoich codziennych zajęć. Celem kursu jest rozwijanie kompetencji językowej nauczycieli w obrębie tematów związanych ze światem dziecka: dzień w przedszkolu, gry, zabawy i zabawki, rodzina i przyjaciele, dom, czas, przyroda, ubrania, jedzenie, sport i zdrowie, matematyka, ciało, uczucia i emocje, postaci z baśni i bajek. W trakcie kursu nauczyciele m.in. poszerzą słownictwo dotyczące tych tematów, poznają przydatne dydaktycznie zwroty w języku niemieckim (podstawowe polecenia, wzorce językowe), nauczą się dziecięcych piosenek w języku niemieckim i rozwiną sprawności językowe.

Rozpoczęcie kursu, planowane początkowo na 3. lutego, było niestety niemożliwe ze względu na sytuację pandemiczną. Ponieważ obecna sytuacja nadal jest niesprzyjająca, dlatego zdecydowaliśmy, że  zajęcia będziemy tymczasowo realizować w formie zdalnej przy użyciu aplikacji Microsoft Teams. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli prowadzić kurs stacjonarnie.

W trakcie pierwszych zajęć, które odbyły się 10 marca, korzystaliśmy z różnych narzędzi TIK, m.in. z cyfrowej tablicy Jamboard, na której powstały takie kolorowe asocjogramy.


25.01.2021: Zmiana terminu kursu doskonalącego dla nauczycieli języka niemieckiego w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka

W związku z aktualną sytuacją epidemiczną terminy zajęć w ramach kursu doskonalącego dla nauczycieli języka niemieckiego w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka uległy zmianie.

Zajęcia odbędą się w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, Filia w Jeleniej Górze, ul. 1 Maja 43,
w następujących terminach:
06.03.2021 r.,
20.03.2021 r.,
10.04.2021 r.,
24.04.2021 r.,
w godzinach 9:00 – 14:00.

Wizyta studyjna planowana jest na maj 2021 r. (w dniu roboczym). Termin zostanie podany w późniejszym terminie.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminów w związku z aktualną sytuacją. W razie braku możliwości odbycia wizyty studyjnej w Saksonii zostaną zorganizowane 6-godzinne warsztaty metodyczne w dniu 08.05.2021 r.


17.12.2020: Kurs doskonalący dla nauczycieli języka niemieckiego w zakresie metodyki wczesnego nauczania języka

Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, Filia w Jeleniej Górze w partnerstwie z Powiatem Görlitz realizuje od 1 września 2020 r. polsko-niemiecki projekt Groß und Klein gemeinsam – Duzi i Mali razem. Transgraniczna współpraca dla wspierania edukacji przedszkolnej w zakresie kultury i języka sąsiada. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy INTERREG Polska-Saksonia 2014-2020 oraz ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego i Powiatu Görlitz.

W ramach projektu zapraszamy nauczycieli języka niemieckiego zatrudnionych w placówkach przedszkolnych, zespołach szkolno-przedszkolnych oraz szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi na nieodpłatny kurs doskonalący w zakresie wczesnego nauczania języka niemieckiego.

Celem kursu jest doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli oraz rozwijanie kompetencji w zakresie: metodyki wczesnego nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku 3 – 6 lat; projektowania efektywnego procesu nauczania; planowania zajęć językowych i pomocy dydaktycznych.

Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych, w ramach których zrealizowane zostaną zastępujące zagadnienia:

  1. Teorie i koncepcje wczesnego nauczania języka obcego (2h).
  2. Rozwijanie zintegrowanych sprawności językowych w wychowaniu przedszkolnym (12h):
    • produktywne i receptywne sprawności językowe,
    • portfolio językowe przedszkolaka,
    • metoda stacji na zajęciach językowych w przedszkolu,
    • fiszki na zajęciach języka niemieckiego w przedszkolu.
  3. Piosenka na zajęciach języka niemieckiego w przedszkolu (4h).
  4. Rozwijanie kompetencji interkulturowej na zajęciach języka niemieckiego w przedszkolu (6h).
  5. Wizyta studyjna w niemieckim przedszkolu (6h).

Kurs będzie prowadzony przez wykwalifikowanych nauczycieli konsultantów Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, wieloletnich wykładowców metodyki nauczania języka niemieckiego, autorów publikacji z zakresu metodyki nauczania języka niemieckiego.

Kurs skierowany jest do czynnych zawodowo nauczycieli języka niemieckiego – absolwentów filologii germańskiej (studia licencjackie lub magisterskie) – zatrudnionych w placówkach przedszkolnych, zespołach szkolno-przedszkolnych oraz szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi, które znajdują się w następujących powiatach i gminach Dolnego Śląska:

  • powiat bolesławiecki (Bolesławiec, Bolesławiec – gmina wiejska),
  • powiat jaworski (Bolków, Jawor, Paszowice),
  • powiat jeleniogórski (Janowice Wielkie, Jelenia Góra, Jeżów Sudecki, Karpacz, Kowary, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica, Szklarska Poręba),
  • powiat kamiennogórski (Kamienna Góra, Kamienna Góra – gmina wiejska, Lubawka),
  • powiat lubański (Lubań, Lubań – gmina wiejska),
  • powiat lwówecki (Gryfów Śląski, Lwówek Śląski),
  • powiat zgorzelecki (Bogatynia, Pieńsk, Sulików, Węgliniec, Zgorzelec, Zgorzelec – gmina wiejska).

Udział w doskonaleniu jest bezpłatny. Uczestnicy projektu, oprócz bezpłatnych zajęć, otrzymają materiały dydaktyczne, zostanie też zapewniony catering (przerwy kawowe) oraz transport na wizytę studyjną w przedszkolu w Saksonii.

Zajęcia będą się odbywały w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, Filia w Jeleniej Górze, ul. 1 Maja 43, w następujących terminach: 30.01.2021 r., 13.02.2021 r.,  27.02.2021 r., 13.03.2021 r., w godzinach 10:00 – 14:00.

Wizyta studyjna planowana jest na marzec 2021 r. (w dniu roboczym). Termin zostanie podany w lutym 2021 r.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminów w związku z sytuacją epidemiologiczną. W razie braku możliwości odbycia wizyty studyjnej w Saksonii zostaną zorganizowane 6-godzinne warsztaty metodyczne w dniu 27.03.2021 r.

Biuro Projektu znajduje się w Filii Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Jeleniej Górze, ul. 1 Maja 43, tel. 508 690 978,

e-mail: projekt.interreg@dodn.dolnyslask.pl

Aby zgłosić chęć udziału w kursie, należy wypełnić kartę zgłoszenia i przesłać ją mailowo do Biura Projektu. Karta zgłoszenia uczestnictwa do pobrania tutaj.


14.11.2020: Pierwsze spotkanie ekspertów

14 listopada 2020 r. w jeleniogórskiej Filii DODN odbyło się spotkanie grupy eksperckiej, pracującej nad Leksykonem – pierwszą z zaplanowanych publikacji w projekcie Duzi i Mali razem. Z powodu pandemii i wprowadzonych obostrzeń, do Polski nie mogli przyjechać eksperci niemieccy, którzy w tym samym czasie pracowali w Görlitz. Po przedyskutowaniu pierwszych pomysłów związanych z zakresem tematycznym Leksykonu, uczestnicy połączyli się przez Internet i zaprezentowali swoje pomysły wszystkim uczestnikom tego spotkania po obu stronach granicy. Nie dość tego, jedna z polskich uczestniczek z powodu kwarantanny brała udział w zajęciach zdalnie. Jak widać, w dobie koronawirusa, do użytku dochodzą rozwiązania, o których wcześniej raczej nie musieliśmy myśleć.


5.11.2020: Zaczęliśmy…

5 listopada 2020 roku, nie tak jak planowaliśmy – wyjazdem do Görlitz, lecz zajęciami stacjonarnymi w DODN w Jeleniej Górze oraz w okrojonym składzie – zaczęliśmy realizację działań projektowych w zadaniu 3. Nawiązanie nowych transgranicznych polsko-niemieckich partnerstw przedszkoli i przeprowadzenie polsko-niemieckich projektów partnerskich dla dzieci przedszkolnych.  Zaprosiliśmy do udziału po jednym przedstawicielu z przedszkoli, które wyraziły chęć współpracy partnerskiej z placówkami niemieckimi. Prowadząca zajęcia, Sabina Czajkowska-Prokop, na początku spotkania powiedziała coś bardzo znamiennego: „Pierwszy raz od dłuższego czasu prowadzę zajęcia stacjonarne z osobami siedzącymi przede mną, nie zaś za monitorem komputera”. Podsłuchując niechcący co nieco J, co się dzieje za drzwiami, miałam okazję usłyszeć pozytywne emocje, wielkie zaangażowanie i bardzo dużą radość ze spotkania. Miejmy nadzieję, że sytuacja z pandemią pozwoli wkrótce na powrót do spotkań w większym gronie.


28.10.2020: Polsko-niemieckie spotkanie robocze zespołu projektowego

28 października 2020 r. członkowie zespołu projektowego planowali spotkać się w Jeleniej Górze. Niestety, z powodu pandemii strona niemiecka nie mogła przyjechać do DODN. Dlatego przeprowadziliśmy to spotkanie on-line. W trakcie prawie trzygodzinnej rozmowy dyskutowaliśmy nad sposobami realizacji poszczególnych działań w warunkach obecnie panujących w Europie i na świecie. Ustaliliśmy, że najbliższe dwa spotkania: 5 listopada i 14 listopada zorganizujemy dla naszych uczestników także on-line. Pierwsze spotkanie dotyczyć ma partnerstw pomiędzy polskimi i saksońskimi przedszkolami, natomiast drugie – pracy ekspertów nad Leksykonem. Musimy przetrzymać ten trudny czas, a gdy ustąpi epidemia, spotkamy się w „realu”.


29 września 2020 roku

29 września 2020 r. w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu – Filii w Jeleniej Górze odbyło się spotkanie informacyjne dla dyrektorów przedszkoli, zainteresowanych nawiązaniem partnerstw z przedszkolami w Saksonii.